رادیو مجازی اتاق ایران - 12 تیرماه 1403

در کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران عنوان شد؛

شاخص‌ امنیت غذایی از شاخص‌های مهم رتبه‌بندی کشورها است

نشست ماهانه اعضای کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران با حضور رئیس انیسیتتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور در اتاق ایران برگزار شد.

24 آبان 1395
کد خبر : 5339
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست ماهانه اعضای کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران با حضور رئیس انیسیتتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور در اتاق ایران برگزار شد.

علی شریعتی مقدم، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، با اشاره به حضور خود در نمایشگاه سیال (SIAL) فرانسه گفت: عمده شرکت‌های ایرانی حاضر در این نمایشگاه، در بخش خشکبار فعال بودند و شرکت‌های صنایع غذایی ایرانی در این نمایشگاه حضور فعالی نداشتند. وی افزود: یکی از برنامه‌های کمیسیون باید اطلاع‌رسانی و برنامه‌ریزی برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی باشد.

بیابانی، از اعضای کمیسیون نیز در مورد تولید مرکبات و سیب گفت: امسال تولید مرکبات و سیب بسیار است که اگر فکری به حال این تولیدات اضافه نشود، تولیدکنندگان با چالش مواجه خواهند شد.

وی افزود: اگر دولت دخالت‌های مستقیم خود را در این زمینه کم کند، بخش خصوصی وظیفه خود را به‌خوبی انجام خواهد داد. بیابانی تصریح کرد: ساماندهی این موضوع تنها با واگذاری امور به بخش خصوصی و به‌دوراز سیاست‌گذاری‌های غیرضروری دولت، اجرایی می‌شود.

در ادامه نشست، هدایت حسینی رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، به معرفی این سازمان پرداخت.

حسینی در مورد امنیت غذایی گفت: امنیت غذایی دسترسی همه مردم در همه نقاط به غذای سالم و کافی و از شاخص‌های اجتماعی و اقتصادی هر کشور است و امروزه کشورها بر اساس شاخص امنیت غذایی خود رده‌بندی می‌شوند.

وی در مورد وضعیت چاقی در کشور گفت: مردم کشور به‌سرعت چاق می‌شوند و در حال حاضر نزدیک به نیمی از افراد چاق هستند و هر ایرانی به‌طور متوسط 400 کالری بیشتر دریافت می‌کند.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور افزود: 110 میلیون تن مواد غذایی در کشور تولید می‌شود که از این میزان 30 درصد ضایع می‌شود به‌طوری‌که 11 درصد ضایعات گوشت داریم که باید برای بهبود این روند برنامه‌ریزی کنیم.

حسینی در ادامه در بیان وظایف اصلی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور گفت: بررسی مصرف مواد غذایی در کشور که باید هر 10 سال یک‌بار انجام شود و همچنین بررسی مصرف مواد غذایی در کشور به تفکیک سن و جنس و منطقه از اهداف اصلی انستیتو است.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور از انجام تحقیقات مرتبط با تنظیم جدول ترکیبات مصرف غذایی در کشور خبر داد و از فعالان اقتصادی درخواست کرد برای همکاری در این زمینه و یا استفاده از نتایج این تحقیقات با انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور ارتباط برقرار کنند.

در ادامه نشست، حاضران و اعضای کمیسیون موارد موردنظر و سؤال‌های خود را با رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور مطرح کردند.

 

 

 

 

در همین رابطه