رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

در دیدار مدیرعامل «ابرار» با قائم‌مقام وزیر کشور چه گذشت؟

در این دیدار علی‌اصغر خامنوی مدیرعامل جامعه نیکوکاری ابرار ضمن معرفی تاریخچه شکل‌گیری ابرار و بیان فعالیت‌های جاری ابرار ازجمله طرح حمایت تحصیلی، طرح شبکه ملی موسسات خیریه و نیکوکاری، هدف طرح توسعه پایدار روستایی را اشتغال و کارآفرینی و بهبود درآمد مردم عنوان کرد.

24 آبان 1395
کد خبر : 5366
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
در این دیدار علی‌اصغر خامنوی مدیرعامل جامعه نیکوکاری ابرار ضمن معرفی تاریخچه شکل‌گیری ابرار و بیان فعالیت‌های جاری ابرار ازجمله طرح حمایت تحصیلی، طرح شبکه ملی موسسات خیریه و نیکوکاری، هدف طرح توسعه پایدار روستایی را اشتغال و کارآفرینی و بهبود درآمد مردم عنوان کرد.

محمدحسن مقیمی، قائم‌مقام وزیر کشور- علی‌اصغر خامنوی، مدیر عامل جمعیت نیکوکاری ابرار

اعضای کمیته راهبری توسعه روستایی ابرار با قائم مقام وزیر کشور و استاندران خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کردستان دیدار کردند. در این دیدار که با حضور محمدحسن مقیمی، قائم‌مقام وزیر کشور و در دفتر او برگزار شد، طرح توسعه روستایی جامعه نیکوکاری ابرار تشریح و اهداف آن تبین شد.

در این دیدار علی‌اصغر خامنوی مدیرعامل جامعه نیکوکاری ابرار ضمن معرفی تاریخچه شکل‌گیری ابرار و بیان فعالیت‌های جاری ابرار ازجمله طرح حمایت تحصیلی، طرح شبکه ملی موسسات خیریه و نیکوکاری، هدف طرح توسعه پایدار روستایی را اشتغال و کارآفرینی و بهبود درآمد مردم عنوان کرد.

مقیمی، قائم‌مقام وزیر کشور نیز ضمن ابراز خرسندی از ورود ابرار به موضوع توسعه روستایی، گفت:«با توجه به تجربه‌ای که ابرار در محمدآباد داشته، می‌تواند طرح توسعه را علاوه بر استان‌های موجود، در سایر استان‌ها ازجمله استان مرکزی و کرمانشاه نیز اجرا کند. وزارت کشور نیز با تمام توان و ظرفیت خود جهت اجرای بهتر طرح کمک‌های لازم را خواهد داشت.»

شریعتی، مجری طرح توسعه پایدار روستایی در استان کردستان، ضمن تأکید بر رویکرد متفاوت ابرار در توسعه روستایی، در تشریح این رویکرد ابراز داشت: «این طرح اگرچه در ذیل طرح‌ها و برنامه‌های توسعه موجود و سیاست‌های دولت در این زمینه است، امانگاه ابرار به موضوع توسعه کاملاً غیردولتی است و می‌خواهیم این رویکرد غیردولتی را نیز همچنان حفظ کنیم. چراکه املا اعتماد مردم به دولت بسیار کاهش‌یافته و از سوی دیگر، مردم از دولت توقعاتی دارند که اساساً پاسخگویی به آن‌ها نه در حیطه وظایف ابرار و نه در توان مالی و اجرایی ابرار است. هدف ابرار این است که ضمن بهبود درآمد و اشتغال در این مناطق، در احیاء و ارتقای سرمایه اجتماعی نیز نقشی ایفا کند چراکه اساساً طرح‌ها بر مبنای نیازهای مردم تعریف و یا مشارکت خودشان اجرا می‌شوند».

مجری طرح توسعه ابرار در کردستان، برگزاری جلسات منظم در مقاطع زمانی 3 ماهه با استان‌داران و مقامات شهرستانی جهت ارائه گزارش، دسترسی به اطلاعات‌پایه و مطالعات منطقه‌ای، شکل‌گیری شورای هم‌اندیشی و هماهنگی در سطح شهرستان با مشارکت دستگاه‌های اجرایی شهرستان و توجیه فرمانداران شهرستان‌ها جهت همکاری با مجریان طرح را بخشی از خواسته‌های ابرار از وزارت کشور عنوان کرد و گفت:« هدف این است که از تمامی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بخش دولتی در این موضوع بهره بریم اما باید شیوه کار به‌گونه‌ای باشد، که تصور یک فعالیت یا طرح دولتی در ذهن مردم شکل نگیرد.»

در ادامه نشست هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان، ضمن تشکر از ابرار در توجه به موضوع توسعه روستایی، تلاش در جهت ایجاد روحیه کار جمعی و حمایت از شکل‌گیری تعاونی‌ها را هدف اصلی طرح توسعه روستایی دانست و گفت: «صورت مسئله و نحوه انجام کار نیز کامل روشن است. اما مسئله این است که چگونه می‌توانیم یک کار ماندگار و باثبات را برای مردم به وجود آوریم که بتوانند خرده داشته‌هایشان را در قالب یک تعاونی تجمیع کنند و روح کار جمعی را ایجاد کنیم. این کار باید رقابت آور باشد و سعی کنیم ظرفیت محلی را به جوشش درآوریم و هسته‌هایی را در روستاها به وجود آوریم که خود آن هسته جریان‌ساز باشد.  وام دادن و بدهکار کردن مردم هنر نیست، بلکه هنر ایجاد کسب‌وکاری باثبات و ماندگار است.»

استاندار سیستان و بلوچستان بر تفاوت‌های مذهبی و قومی استان اشاره کرد و گفت: «در این کار باید به حساسیت‌های قومی و مذهبی توجه خاص داشته باشیم. پیشنهاد من انتخاب منطقه‌ای است که کمترین حساسیت را به دنبال داشته باشد. مستقر شدن یک گروه شیعی در منطقه شیعه‌نشین استان می‌تواند اثرات منفی داشته باشد. شما طرح تان را تهیه و ارائه کنید ما نیز نماینده‌ای در کنار شما می‌گذاریم و هماهنگی‌های لازم را انجام خواهیم داد.»

محسنی، مجری طرح توسعه در استان سیستان و بلوچستان، با تأکید بر رویکرد متفاوت طرح توسعه ابرار، خاطر نشان کرد: «نخستین و مهم‌ترین گام، تغییر نگرش و نگاه مردم به دولت است؛ نگرشی که همواره رو به‌سوی دولت دارد و این خود به یک مانع جدی برای توسعه تبدیل‌شده است. باید این نکته را جا بیاندازیم که ابرار، دولت نیست و قاعدتاً نمی‌تواند به تقاضاهایی که جزء وظایف دولت به شمار می‌رود، پاسخ گوید. در گام بعد، ابرار در نظر دارد از ظرفیتی که در نهادهای دولتی برای موضوع توسعه وجود دارد، استفاده کند. هم‌اکنون چندین نهاد هم‌زمان در موضوع توسعه روستایی فعال هستند و هرکدام چندین طرح دارند. اما بسیاری از این طرح‌ها در سیستم دولتی معطل مانده و به دلایل متعدد به‌ویژه در مناطق محروم کشور به‌خوبی اجرایی و عملیاتی نمی‌شود. ابرار با توانمندسازی روستاییان، شرایط استفاده و بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها را برای مردم محلی تسهیل می‌کند و درواقع از ظرفیت‌های دولتی جهت ایفای مسئولیت خود دولت استفاده می‌کند.»

نوربخش، مجری طرح توسعه پایدار روستایی در استان خراسان جنوبی ضمن تأکید بر ضرورت همکاری‌های دولت، بخش خصوصی و مردم، انجام هر طرح توسعه‌ای بدون مشارکت هر یک از این اجزاء را ناقص دانست و گفت: «اساساً بسیاری از طرح‌های دولتی با مشکل چگونگی اجرایی شدن مواجه هستند. در طرح محمدآباد هم ازاین‌دست طرح‌ها داشتیم ازجمله قانون مدیریت پسماند روستاها که جزء شرح وظایف دهیاری‌هاست و در محمدآباد تا پیش از اجرای طرح توسعه، عملیاتی نشده بود یا در نمونه دیگر، صندوق کارآفرینی امید در شهر قائن از امکانات اجرایی محدودی جهت اجرای کامل قانون برخوردار است. درحالی‌که با کمک ابرار بخش عمده‌ای از اعتبارات طرح توسعه محمدآباد توسط این صندوق تخصیص داده شد. حضور ابرار به تسهیل اجرایی شدن این قوانین کمک خواهد کرد.»

نوربخش ضمن تأکید بر شکل‌گیری شورای هماهنگی و هم‌اندیشی در سطح شهرستان و  معرفی طرح به سطوح مختلف از جانب استاندار، ادامه داد:«مهم است که معرفی طرح توسط استاندار و در بالاترین سطح به‌صورت رسمی به مقامات شهرستان به‌صورت رسمی ابلاغ شود تا ضمن افزایش همراهی، امکان تفاسیر و برخوردهای شخصی و سلیقه‌ای نیز وجود نداشته باشد.»

پرویزی، استاندار خراسان جنوبی ضمن تأکید بر همکاری با طرح و استقبال از اجرای آن در خراسان جنوبی گفت: «مهم‌ترین مشکل ما در تولیدات استان بازار است. استان ما توان تولید محصولاتی چون گل نرگس، فرش، گلیم، مواد غذایی، سنگ‌های زینتی و ... دارد اما فاقد بازار فروش مناسب و پایدار است.» وی تأکید کرد بهتر است طرح با همکاری اتاق بازرگانی روی بازار کالاها و تولیدات استان در مناطق روستایی متمرکز  شود.

زاهدی، استاندار کردستان، نیز ضمن ابراز خرسندی از اجرای طرح در منطقه کردستان، قول همکاری با ابرار را داد و در خصوص شهرستان اجرای طرح اظهار داشت:«صورت مسئله روشن است. شورای هم‌اندیشی و هماهنگی با  مدیریت فرماندار، درواقع مدل کوچک‌تری از کمیته برنامه‌ریزی شهرستان است. اما در خصوص شهرستان و روستاهای اجرای طرح، به نظرم مناسب‌تر است علاوه بر شهرستان دیوان دره که شهری سنی نشین است، یک شهرستان شیعه‌نشین را نیز انتخاب کنید مثلاً شهرستان بیجار یا قروه تا بتوانیم حساسیت‌های منطقه‌ای را کاهش دهیم.»

زاهدی آموزش را مهم‌ترین وجه توسعه روستایی دانست و گفت: «علاوه بر منابع مالی و اعطای وام، مسئله آموزش مهم‌ترین مسئله است. اینکه بتوانیم افراد را برای فعالیت در کنار یکدیگر آماده کنیم. تشکیل شرکت و تعاونی نیز کار دشواری است. می‌بینیم که بسیاری از تعاونی‌ها در شهرها هم مشکل‌دارند چه رسد به روستاها. درزمینه اشتغال البته توجه به مشاغل خانگی نیز بسیار مهم است و در گام بعد البته بازاریابی این محصولات نیز مهم است.»

در همین رابطه