رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق سنندج در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر تاکید کرد

ضرورت برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای حفظ بازار عراق

رئیس اتاق سنندج: اگر معتقد به اقتدار و استقلال و خودباوری در عرصه بین‌الملل هستیم و اعتقاد به فقرزدایی از چهره استان‌های کم‌برخوردار داریم، باید از تمامی پتانسیل‌های منتج به رشد و توسعه اقتصادی کشورمان بهره بگیریم.

25 آبان 1395
کد خبر : 5368
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مراسم روز ملی صادرات استان کردستان با حضور قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیران دستگاه‌های اجرایی و اعضای اتاق سنندج برگزار شد.

رئیس اتاق سنندج در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان کردستان گفت: اگر معتقد به اقتدار و استقلال و خودباوری در عرصه بین‌الملل هستیم و اعتقاد به فقرزدایی از چهره استان‌های کم برخوردار داریم، باید از تمامی پتانسیل‌های منتج به رشد و توسعه اقتصادی کشورمان بهره بگیریم.

سید کمال حسینی افزود: تولیدات صادرات محور این ویژگی‌ها و این کارکرد را دارند لذا نیاز است که در سطح کلان نقشه راه جامع برای تولید صادرات محور کشور تعیین کنیم که سهم تمامی مناطق کشور در آن دیده شوند و مانند یک پازل باشد که تمامی ایرانیان برای تکمیل آن تلاش کنند.

حسینی صادرات را یکی از ارکان مهم و اساسی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: تسهیل مقررات و گسترش مشوق‌های لازم، گسترش زیرساخت‌های موردنیاز، برنامه‌ریزی تولید ملی متناسب با نیازهای صادراتی، شکل‌دهی بازارهای جدید، تنوع‌بخشی پیوندهای اقتصادی با کشورهای منطقه، ایجاد ثبات رویه و مقررات صادرات باهدف گسترش پایدار سهم ایران در بازارهای هدف، لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی است.

وی گفت: باید تلاش کرد تا برای تحقق این اهداف، فرهنگ صادرات در تمام سطوح و ارکان جامعه تقویت شود و همگان اثرات صادرات را درک کنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج تصریح کرد: اجرای الزامات زیرساختی و فراهم کردن شرایط مساعد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به‌عنوان خواسته به‌حق فعالان اقتصادی از مسئولان ارشد نظام و مشوق‌های لازم صادراتی برای پایین آوردن قیمت تمام‌شده کالا و قابل‌رقابت با کشورهای منطقه به‌ویژه ترکیه همچون پرداخت به‌موقع جوایز صادراتی لازمه تسهیل در صادرات و افزایش این مهم است.

وی در ادامه بیان کرد: عملیاتی کردن ارائه یارانه، تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان جهت متعادل کردن قیمت کالاها، یکپارچه کردن مرز باشماق مریوان با مدیریت واحد تکمیل پنجره واحد. الزام ادارات مربوطه جهت تسهیل روند تجارت خارجی در مرز باشماق مریوان، کاهش هزینه‌های اضافی با حذف شرکت‌های واسطه‌ای در حوزه استاندارد، ایجاد صرافی مستقر در مرز با مجوز بانک مرکزی برای نقل‌وانتقال فیزیکی پول و ارز بازرگانان، دایر نمودن نمایندگی بانک‌های ایرانی در اقلیم کردستان و ایجاد شعبه ارزی در مرز باشماق مریوان، الزام مستمر گمرک باشماق با انجام رویه واردات در جهت توسعه مبادلات تجاری از دیگر خواسته‌های صادرکنندگان استان کردستان هست.

حسینی توجه به مشکل مالیاتی فعالان اقتصادی کردستان به‌ویژه فعالان بخش صادرات را متذکر شد و گفت: مسئولان ارشد استان می‌توانند مشکل مالیاتی که فعالان عرصه صادرات با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند حل کنند.

وی اضافه کرد: مالیات بر صادرات معاف است اما متأسفانه با توجه به تناقض موجود و رویکرد سلیقه‌ای عمده فعالان اقتصادی از آن بی‌بهره هستند.

رئیس اتاق سنندج در ادامه، تأخیر در استرداد ارزش‌افزوده به صادرکنندگان، عدم تمکین برخی ادارات در الزامات پنجره واحد، حذف شرکت‌های واسطه‌ای در حوزه استاندارد، جلوگیری از تعطیلی بی‌مورد و بی‌اطلاع از سوی طرف عراقی را از دیگر مشکلات حوزه اقتصادی و صادرات در کردستان عنوان کرد.

کالاهای ایرانی به کردستان عراق حمل یکسره شوند

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار ایجاد زمینه حمل یکسره کالاهای ایرانی خصوصاً میوه و تره‌بار به کردستان عراق، استقرار و انتخاب مدیریت واحد و یکپارچه و تثبیت آن در مرز رسمی باشماق مریوان و تقویت ارتباط بین‌دولتی با مسئولان عراقی برای قبول استاندارد ایران و حذف شرکت‌های بازرسی بین‌المللی bv و sgs و ایجاد صرافی مستقر در مرز با مجوز بانک مرکزی و دایر کردن نمایندگی بانک‌های ایرانی در اقلیم کردستان عراق و ایجاد شعبه ارزی در باشماق مریوان شد.

وی گفت: بازار عراق بازار بالقوه ایران بود که متأسفانه این بازار عظیم به دلیل کوتاهی ما و نداشتن برنامه منسجم، سهم عمده آن به ترکیه اختصاص پیدا کرد لذا برای بازسازی عراق و سوریه مجدداً نباید اشتباهات گذشته را تکرار کنیم.

حسینی در پایان تصریح کرد: مردم کردستان منتظر اعلام منطقه آزاد صنعتی تجاری بانه و مریوان هستند که امیدواریم مدیران دولتی با حمایت بیشتر و نمایندگان مجلس با رویکرد توسعه‌گرانه عاری از هر نوع سهم‌خواهی منطقه‌ای بر اساس بند 11 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و تکیه‌بر مؤلفه‌های اقتصادی مبنی بر مصلحت کشور به ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه و مریوان رای مثبت بدهند.

وی بازگشایی مرزی سیف سقز برای فعالیت فعالان اقتصادی این شهرستان و همچنین عملیاتی شدن تردد مسافر از مرز سیران‌بند بانه را از خواسته‌های به‌حق مردم این دو شهرستان عنوان کرد.

موضوعات :
در همین رابطه