رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

پدرام سلطانی در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان قم

صادرات صنایع کوچک و متوسط، اشتغالزایی بیشتری نسبت به صادرات نفت دارد

پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق ایران، در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان قم گفت: صادرات غیرنفتی محصولات تولیدشده در صنایع کوچک و متوسط، به سرمایه‌گذاری کمتری نیاز دارد و همچنین 10 برابر بیشتر از صادرات نفت اشتغال ایجاد می‌کند.

25 آبان 1395
کد خبر : 5384
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان قم با حضور نایب‌رئیس اتاق ایران برگزار شد.

نایب‌رئیس اتاق ایران در اتاق قم گفت: ارزش‌افزوده و ایجاد فرصت‌های شغلی در صادرات محصولات صنایع کوچک و متوسط بسیار بیشتر از صادرات نفتی است و این موضوع باید در برنامه‌ریزی‌های کلان اقتصادی موردتوجه مسئولان کشور باشد.

وی با اشاره به این‌که حل مشکل بیکاری بهترین راه‌حل برای کاهش آسیب‌های اجتماعی است، بیان کرد: در همین رابطه گسترش صادرات محصولات غیرنفتی که موجب فعال شدن تولید داخلی می‌شود باید در اولویت سیاست‌های اقتصادی کشور باشد.

پدرام سلطانی افزود: صادرات غیرنفتی محصولات تولیدشده در صنایع کوچک و متوسط، به سرمایه‌گذاری کمتری نیاز دارد و همچنین 10 برابر بیشتر از صادرات نفت اشتغال ایجاد می‌کند.

وی بابیان این‌که ایجاد اشتغال پایدار باید اساس فعالیت‌های نظام اداری ایران باشد، ادامه داد: توسعه صادرات نفتی و ایجاد صنایع بزرگ باوجود اینکه نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلان است، فرصت‌های شغلی موردنیاز کشور را ایجاد نمی‌کند و تأثیر چشم‌گیری در رفاه عمومی مردم جامعه ندارد.

سلطانی گفت: صادرکنندگان نمونه سرمایه‌های کشور هستند و مسئولان باید با برنامه‌ریزی‌های صحیح و نگاه کلان‌محور تمام توان خود را برای کاهش مشکلات آن‌ها به‌کارگیرند تا مهم صادرات در استان قم و همه استان‌های کشور روزبه‌روز رونق بیشتری پیدا کند.

 تکیه‌بر واردات تهدیدی برای تجارت ملی است

ابوالفضل خاکی، رئیس اتاق قم در آیین گرامیداشت روز ملی صادرات بابیان اینکه رهبر معظم انقلاب بر تولیدات صادرات محور تأکید دارند، گفت: این امر در حالی است که نقش تولید به دلیل مشکلات فراوان روزبه‌روز کمرنگ‌تر می‌شود از طرفی تکیه‌بر واردات تهدیدی برای تجارت ملی است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم خاطرنشان کرد: باید بررسی شود به‌عنوان بخش خصوصی چه اندازه در زمینه تحقق فرمایش رهبری در شناسایی مشکلات، ارائه راهکارها و درنهایت حرکت دادن چرخه تولید اقدام کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد:‌ در سه سال گذشته کاهش صادرات به بیش از 10 درصد رسیده و عوامل مختلفی سبب افت صادرات در سال‌های گذشته شده است.

خاکی ادامه داد: صادرکنندگان برای دریافت تسهیلات ریالی با مشکلات فراوانی روبرو هستند و سود بالای 18 درصد و برخی اوقات نزدیک به 30 درصد باید پرداخت کنند.

وی خاطرنشان کرد: تا سال 91 از تسهیلات مواد اولیه با سود چهار درصد در سال استفاده می‌کردیم که به‌صورت یک‌ساله به‌آسانی دریافت می‌شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم بابیان اینکه تسهیلات گران‌قیمت سبب افزایش قیمت تمام‌شده محصول می‌شود، گفت: این امر سبب کاهش ورود به بازارهای رقابتی می‌شود و درنتیجه مشکلاتی از این قبیل در سه سال گذشته شاهد کاهش صادرات بودیم.

وی تصریح کرد: با توجه به تدابیر دولت برای ارائه تسهیلات‌ و آسان کردن تسهیلات برون‌مرزی، امیدواریم بتوانیم از تسهیلات ارزان‌قیمت استفاده کنیم تا در کنار رقبای منطقه‌ای به‌ویژه ترکیه و درنهایت چین فعالیت کنیم.

خاکی خاطرنشان کرد: اگر صادرات محور اصلی برای کشور است،‌ نیاز به حمایت‌هایی مانند کشورهای دیگر وجود دارد، باید تدابیری اتخاذ شود تا جایگاه خود را در صادرات پیدا کنیم.

وی با اشاره به سند چشم‌انداز 20 ساله گفت: بر اساس این برنامه باید به رتبه نخست صادراتی با حداقل 85 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی دست‌یابیم، درحالی‌که اکنون صادرات غیرنفتی ما به 20 میلیارد دلار نیز نمی‌رسد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم خاطرنشان کرد: استان قم بالغ‌بر 200 میلیون دلار به 34 کشور دنیا صادرات دارد که در سال 94 به 170 میلیون دلار رسیده و در 6 ماه نخست سال 95 نسبت به سال گذشته 10 درصد تنزل صادراتی داشتیم.

وی بابیان اینکه برای صادرات رقابتی به تسهیلات ارزان‌قیمت نیاز است، گفت: باید از تسهیلات فروشندگان خارجی برای تهیه مواد اولیه استفاده کنیم.

خاکی ادامه داد:‌ کشورهای هدف استان قم شامل عراق، امارات، افغانستان، کره جنوبی، پاکستان، ازبکستان،‌ هند،‌ آذربایجان، اندونزی و ترکمنستان هستند که موادی مانند پلاستیک و اشیای ساخته‌شده از پلاستیک، سرب و مشتقات آن، پفک، کفش، محصولات شیمیایی، چسب، مصنوعات فلزی و ... به آن‌ها صادر می‌شود.

وی بابیان اینکه برای رسیدن به صادرات بهتر به سرمایه‌گذاری خارجی در استان نیاز است، گفت: با کشورهای مختلف مانند چین، ایتالیا و آلمان گفت‌وگوهایی داشتیم تا از ظرفیت قم و به‌ویژه منطقه ویژه سلفچگان برای سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

موضوعات :
در همین رابطه