رادیو مجازی اتاق ایران - 24 تیر 1403

در اتاق ایران انجام شد

آشنایی با قانون مالیات‌های مستقیم در نشست مشترک کمیسیون‌های مالیات و حقوقی قضائی

نشست آموزشی آشنایی با قانون مالیات‌های مستقیم با همکاری دو کمیسیون حقوقی، قضایی و مالکیت فکری و کمیسون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق ایران برگزار شد.

27 آبان 1395
کد خبر : 5427
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست آموزشی آشنایی با قانون مالیات‌های مستقیم با همکاری دو کمیسیون حقوقی، قضایی و مالکیت فکری و کمیسون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق ایران برگزار شد.

سهراب پورکارگر، از مدیران اسبق سازمان امور مالیاتی و کارشناس امور مالیاتی در این نشست ضمن بیان موضوعاتی پیرامون قانون مالیات‌های مستقیم، به سؤالات حاضران پاسخ داد.

پورکارگر در مورد اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم گفت: اصلاح قانون مالیات‌ها در چند محور مهم بود یکی محور ارث، که با این هدف که وراث برای گرفتن گواهی یا مفاصا حساب خیلی معطل نشوند، تغییراتی کرده است.

وی افزود: در قانون جدید، عدالت مالیاتی پر رنگ‌تر و نرخ‌های مالیاتی که برای عده‌ای قابل تحمل نبود و فرار مالیاتی در پی داشت تعدیل شده است.

پورکارگر گفت: سه نوع نرخ مالیاتی وجود دارد. نرخ مالیاتی ثابت یا مقطوع، تصاعدی و تنازلی. در نرخ ثابت مانند مالیات بر ملک و بورس، معامله چه سود و چه زیان داشته باشد، نرخ مالیات باید به طور ثابت پرداخت شود. در نرخ تصاعدی به نسبتی که درآمد اضافه می‌شود، مالیات هم افزایش می‌یابد. اما نرخ سوم، یعنی نرخ تنازلی که یکی از دستاوردهای قانون مالیات‌های مستقیم است، هر چه مبناى مالیات وسیع‌تر مى‌شود، از نرخ مالیات کاسته مى‌شود.

پورکارگر  افزود: رشد درآمد و اینکه مالیات دهنده، مالیات سال پیش خود را پرداخت کرده باشد، از شرایط مالیات تنازلی است.

این کارشناس مالیات از اصلاحات دیگر قانون مالیات‌های مستقیم را در «نحوه تشخیص مالیات‌ها» عنوان کرد و گفت: البته این مورد هنوز خروجی نداشته است و دوران گذاری سه ساله دارد. پورکارگر در مورد تفاوت اخذ مالیات در کشور ایران و کشورهای دیگر گفت: بر خلاف کشورهای دیگر که مؤدی نقش پرداخت کننده را دارد و خودش به‌طور داوطلب مالیات را پرداخت می‌کند، در ایران در مورد مالیات از واژه اخذ مالیات و نه‌پرداخت مالیات استفاده می‌شود.

وی افزود: در کشورهای دیگر پرداخت‌کننده‌های مالیات نسبت به آنچه که خود می‌پردازند، از دولت توقع پاسخگویی دارند و  مطالبه‌گر هستند. اما در ایران اینگونه نیست.

این کارشناس مالیات در ادامه با تأکید بر لزوم حضور مدیر مالی مسلط و یا مدیر عامل مجموعه و بنگاه اقتصادی هنگام مراجعه ممیزین مالیاتی، گفت: هیچ فردی بهتر از یک مدیر عامل نمی‌تواند در جلسه مالیاتی از شرکت و مالیات حقه خود دفاع کرده و مأمور مالیاتی را در فضای شرکت قرار دهد.

پورکارگر در ادامه همچینن به سوالات حاضران پیرامون مالیات بر حقوق و درآمد، مالیات بر ملک و همچنین مواد قانونی مختلف قانون مالیات‌های مستقیم پاسخ داد.

در همین رابطه