رادیو مجازی اتاق ایران - 28 فروردین 1403

رئیس اتاق ایران در نشست خبری با رسانه‌های مازندران؛

پسابرجام دریچه جدیدی به روی اقتصاد کشور گشوده است

رئیس اتاق ایران طی سفر به استان مازندران، در نشستی خبری در اتاق مارندران، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

28 آبان 1395
کد خبر : 5439
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق ایران طی سفر به استان مازندران، در نشستی خبری در اتاق مارندران، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

غلامحسین شافعی با بیان اینکه پسابرجام دریچه جدیدی به سوی اقتصاد کشور گشوده است تصریح کرد: با این وجود پسابرجام حلال همه مشکلات نیست.

شافعی در نشست خبری در اتاق مازندران گفت: دیدگاهی در مورد پسابرجام وجود دارد که برخی فکر می‌کنند پسابرجام حلال همه مشکلات است که دیدگاه نادرستی است. زیرا اگر ما در تحریم هم نبودیم مشکلاتی داشتیم و همه مشکلات ما ناشی از تحریم نبوده است.

وی، افزود: پسابرجام و اقدام دولت دریچه جدیدی به سوی اقتصاد کشور گشود و حتی دیدگاه جهانی را نسبت به ایران به سمت مثبت تغییر داده است و اثرات پسابرجام در این بخش انکار ناپذیر است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی ایران، در ادامه یادآور شد: اشتیاق فراوانی که برای رسیدن به اقتصاد بزرگ ایران از سوی کشورهای خارجی وجود دارد فوق العاده است و امروز با ترافیک ورود هیات های متعدد به ایران مواجه هستیم که آمادگی دارند با ایران رابطه اقتصادی برقرار کنند.

وی با بیان اینکه عدم رقابت کالای ایرانی برای صادرات از موضوعاتی است که در اقتصاد ما وجود دارد، افزود: در طول سال های گذشته بخش تولید کشور نتوانسته از تولید جهانی پیروی کند در حالی که بخش مصرف کشور از بخش مصرف جهانی پیروی کرده است.

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: نتوانستیم خود را با تولید جهانی تطابق دهیم و عدم ارتقای تکنولوژیکی در تولید سبب یک شکاف بزرگ بین تولید داخل و تولید جهانی شده است.

شافعی ادامه داد: به دلیل آنکه در دنیای امروز اطلاعات به وقت رد و بدل می‌شود تمام مردم از مصرف جهانی مطلع هستند و در این بین افراد به دنبال مصرف کالای تولید شده با تکنولوژی روز دنیا هستند و همین موجب می‌شود که مصرف کننده ما که شامل قشر ثروتمند، متوسط و پایین جامعه هستند در مصرف از کالایی متفاوت استفاده کنند.

وی افزود: اصولاً قشر ثروتمند جامعه به دنبال مصرف و خرید کالای با قیمت بالا و با کیفیت خارجی است و قشر کم درآمد از کالای داخلی استفاده می‌کند که البته با وجود فرسودگی ماشین آلات و مصرف بالای انرژی قیمت تمام شده تولید، افزایش یافته و قیمت تولید داخلی هم بالا می‌رود که در این بین قشر پایین جامعه به سمت مصرف کالای بی کیفیت چینی می‌رود.

رئیس پارلمان بخش خصوصی اظهار کرد: آنچه که امروز به عنوان اولویت نخست ما مطرح است و باید در برنامه ریزی‌های کشور به آن توجه شود این است که شکاف تکنولوژیکی که در کشور وجود دارد باید به سرعت برطرف شود و عقب ماندگی‌های تولید را جبران کنیم.

شافعی گفت: بسیاری از تولیدات که در حال حاضر در بخش اقتصادی داریم مشتریان خود را از دست داده اند و نه تنها در بازار خارجی نمی‌تواند حضور پیدا کنند در داخل هم مشتریان خود را از دست می‌دهنند.

وی افزود: ما معتقدیم در کلیه طرح‌هایی که دولت برای توسعه اقتصاد داخل در پیش گرفته است اعم از تزریق ۱۶ هزار میلیارد تومان اعتبار به واحدهای تولید و یا دیگر طرح‌های حمایتی، بایستی به واحدهای تولیدی تزریق شود که آینده اقتصادی درخشانی برای آن متصور است زیرا واحدهای تولیدی داریم که آینده خوبی برای آن‌ها وجود ندارد و باید تغییر جهت دهند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، افزود: بسته‌های رونق اقتصادی باید به واحدهایی تزریق شود که کالای منسوخ شده تولید نمی‌کنند و بهره وری اقتصادی در کشور را موجب می‌شوند.

شافعی خاطرنشان کرد: برخی از کشورها به دنبال ارتقای سهم اقتصادی خود در ایران هستند و آن‌ها کشورهایی هستند که در گذشته با ایران رابطه اقتصادی داشتند و البته آن‌ها نه تنها باور به برقراری رابطه اقتصادی با ایران دارند بلکه ایران را امن‌ترین و ساده‌ترین راه برای بازارهای پیرامونی آن می‌دانند و در حقیقت ایران را در ارتباطی سه جانبه با کشورهای پیرامونی ایران بازاری ۴۰۰ میلیونی می‌بینند.

وی، در خصوص اصل ۴۴ و توجه دولت به خصوصی سازی گفت: مقام معظم رهبری محور تغییر و تحولات اقتصاد کشور را در اجرای اصل ۴۴ دیدند و بنابراین اجرای این اصل را ابلاغ فرمودند، ولی این اصل به تغییر مالکیت نزول پیدا کرده است در صورتی که هدف تنها تغییر مالکیت نبود بلکه تغییر مدیریت بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، افزود: در برخی جاها واگذاری‌ها به خاطر بدهی دولت بوده و دلایل دیگر، در صورتی که در این اصل تاکید زیادی بر توانمند سازی بخش خصوصی شد که اصلاً در این حوزه اقدام مفیدی صورت نگرفت و بخش خصوصی به لحاظ مسائل مالی توان رقابتی خود را با سایر واحدها از دست داد.

شافعی، افزود: اتاق بازرگانی به عنوان مشاور قوای سه گانه و مسئولیتی که دارد هر جا که لازم است در مقام مشاور به وظیفه خود عمل می‌کند ولی در اجرای این اصل نقشی ندارد و اینکه چه میزان در اجرای این اصل توجه می‌شود یا نه، در اختیارات اتاق ایران نیست.

وی درباره مناطق آزاد هم گفت: سیاست‌هایی که برای مناطق آزاد مطرح و تصویب شد بر این تاکید داشت تا این مناطق مکانی برای سکوی پرتاب صادرات ایرانی باشد و تولید برای صادرات انجام گیرد اما عملاً خیلی از این مناطق آزاد نتوانستند این سیاست‌های کلی را اجرا کنند.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور در بخش دیگری و در پاسخ به سوالی درباره دیپلماسی سیاسی و اقتصادی دولت گفت: قطعاً روابط اقتصادی تحکیم کننده روابط سیاسی است و رویکردی که در حوزه روابط سیاسی وجود دارد این است که در هر سفری که هیات ایرانی دارد فقط سفرهای سیاسی نیست و هیاتی بلند پایه اقتصادی را هم به همراه دارد.

شافعی ادامه داد: دیپلماسی سیاسی و دیپلماسی اقتصادی همپای یکدیگر حرکتی روبه جلو دارند و ارزیابی که در این بخش دارم این است که نمی‌توان در اولین سفر منتظر انبوهی از قراردادها بود و این منطقی نیست و مذاکرات اولیه و بستر سازی در این سفرهای مقدماتی، راه را برای نتیجه گیری‌های عملی و تعامل اقتصادی هموار خواهد کرد.

وی گفت: زخم‌های ناشی از تحریم چیزی نیست که با پانسمان درمان شود بلکه برخی نیاز به جراحی‌های عمیق دارد و البته اقدامات اورژانسی نباید ما را از برنامه ریزی‌های بلند مدت غافل کند.

شافعی در پایان متذکر شد: در بحث قاچاق کالا باید اقدامات اساسی انجام گیرد به این ترتیب که هزینه قاچاق کالا افزایش و سود آن کاهش پیدا کند؛ هر چند که مبارزه با قاچاق کالا ۱۰۰ درصد امکان پذیر نیست.

 

 

در همین رابطه