رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق اصفهان در برنامه «مناظره»

تنها راه مبارزه با قاچاق، تقویت تولید ملی است

عبدالوهاب سهل آبادی، رئیس اتاق اصفهان در برنامه مناظره شبکه یک که با موضوع قاچاق کالا پخش شد، تنها راه مبارزه با قاچاق کالا را تقویت تولید داخلی عنوان کرد.

01 آذر 1395
کد خبر : 5466
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در اولین قسمت از برنامه «مناظره» شبکه یک با موضوع «مبارزه با قاچاق کالا و ارز» که با حضور فعالان و کارشناسان اقتصادی و اصحاب رسانه به روی آنتن رفت، سید عبدالوهاب سهل‌آبادی تنها راه مبارزه با قاچاق را تقویت ظرفیت‌های تولید در کشور دانست و گفت: «این تقویت باید به‌گونه‌ای باشد که بتوان با کالاهای کشورهای دیگر رقابت کرد.»

در این مناظره تلویزیونی، سهل‌آبادی در پاسخ به پرسش مجری برنامه مبنی بر اینکه «آیا روند فعلی مبارزه با قاچاق کالا در جهت ریشه‌کنی این پدیده است؟» در اظهارنظری متفاوت گفت: ما معتقد نیستیم که بعد از چندین سال باید هنوز با قاچاق مبارزه کرد. بدون شک قاچاق از توسعه‌یافتگی اقتصادی جلوگیری می‌کند اما اگر قرار بود در مبارزه با قاچاق اتفاقی بیافتد تاکنون اتفاق افتاده بود.

سهل آبادی گفت: تنها راه مبارزه با قاچاق، تقویت تولید ملی است و این مهم باید بهگونه‌ای انجام شود که بتوان با کالاهای کشورهای دیگر رقابت کرد.

سهل‌آبادی ادامه داد: با این روشی که در حال حاضر دنبال می‌کنیم و نگاهی که به تولید داریم و مشکلاتی که برای تولید ایجاد کرده‌ایم مطمئن باشید که قاچاق همیشه و همچنان ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به تأکید مسئولان دولتی بر تنظیم نظام تعرفه‌ای کشور، گفت: با بالا و پایین کردن تعرفه‌ها نیز نمی‌توان از قاچاق جلوگیری کرد. مطمئن باشید هر چه تعرفه‌ بالا رود اشتیاق قاچاقچیان نیز بیشتر می‌شود. ریسک واردات کالای قاچاق پایین می‌َآید. قاچاقچی نیز سود بیشتری خواهد برد.

سهل‌آبادی با تأکید بر حل مشکلات تولید در برابر قاچاق گفت: ما باید به تولیدکنندگانمان اجازه دهیم در مقابل تولیدات بسیار نامطلوب کشورهایی نظیر چین بتوانند تولید خود را ادامه دهند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در توضیح دیدگاه خود برای حل مشکلات تولید، افزود: نظام بانکی ما در اعطای تسهیلات با نرخ بالای بهره باید تغییر روش دهد. نظام مالیاتی کشور در رابطه با تولید را باید اصلاح کنیم.

وی گفت: در شرایط فعلی باید به این نکته نیز دقت کنیم که منهای قاچاق، واردات غیرضروری نیز داریم که آن‌هم مانند قاچاق به تولید ضربه‌های جدی وارد کرده است.

او گفت: ما برای واردات مواد اولیه عوارض بالایی را در گمرکات می‌پردازیم و این در حالی است که اگر بخواهیم کالای تولیدشده را وارد کنیم به‌مراتب راحت‌تر از واردکردن مواد اولیه است.

سهل‌آبادی در ادامه به آسیب‌شناسی وضعیت تولیدکننده سنگ‌های تزیینی پرداخت و گفت: ایران یکی از بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده سنگ‌های تزیینی است اما متأسفانه در این زمینه با حجم بالایی از واردات از چین روبرو هستیم.

 

موضوعات :
در همین رابطه