رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

کمیسیون اقتصادی ایران و فرانسه در تهران برگزار می‌شود

فصل جدید روابط اقتصادی ایران و فرانسه در راه است

قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید:اولین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و فرانسه بعد از سال‌ها مجدداً به ریاست وزیران خارجه دو کشور در نیمه دوم ژانویه (حدود دوماه بعد)، در تهران برگزار می‌شود.

01 آذر 1395
کد خبر : 5486
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اولین کمیسیون اقتصادی ایران و فرانسه در تهران برگزار می‌شود؛ بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در نشست خبری امروز (دوشنبه) خود می‌گوید: «اولین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و فرانسه بعد از سال‌ها مجدداً به ریاست وزیران خارجه دو کشور در نیمه دوم ژانویه (حدود دوماه بعد)، در تهران برگزار می‌شود.»

چند روز قبل، مجید تخت‌روانچی، معاون وزیر امور خارجه ایران هم از تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و فرانسه خبر داده بود. او در سفر چند روز قبل به پاریس، درباره مقدمات تشکیل این کمیسیون رایزنی کرد. تخت روانچی درباره اهداف سفرش گفته بود: «پس از سفر سال گذشته رئیس‌جمهوری به پاریس و ملاقات با رئیس‌جمهوری فرانسه، چند سند به امضا رسید و همچنین توافق شد مشورت‌های سیاسی منظمی بین دو طرف برگزار شود.» او افزود: «در این فاصله، قائم‌مقام وزیر خارجه فرانسه به تهران آمد که مذاکرات خوبی داشتیم. سفر بنده هم به پاریس در ادامه همین مسیر است.»

معاون وزیر امور خارجه تصریح می‌کند: «بعد از توافق برجام، با فرانسوی‌ها تعاملات اقتصادی خوبی داشته‌ایم و زمینه‌های کاری متنوعی بین ایران و فرانسه در حوزه‌های مختلف اقتصادی ازجمله سرمایه‌گذاری مشترک، انتقال فناوری و زمینه‌های دیگر وجود دارد که باید هرچند وقت یک‌بار در سطح سیاسی مرور شود.»

دولت یازدهم و ارتباط اقتصادی با فرانسه

با انتخاب حسن روحانی به‌عنوان رئیس دولت یازدهم ایران، وزارت امور خارجه فرانسه همراه با وزارتخانه‌های امور خارجه اغلب کشورهای اروپایی، بهبود روابط با ایران را دنبال کردند.  روز بعد از مراسم تحلیف حسن روحانی، وزیر امور خارجه فرانسه در دیدار سفیر ایران در پاریس، ضمن ابراز خرسندی از ریاست‌جمهوری حسن روحانی، خواستار تغییر در سیاست‌های خارجی ایران شد و تقویت رابطه اقتصادی یکی از این مطالبات بود.

سپس در حاشیه شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که در مهر ۱۳۹۲ در نیویورک برگزار شد، حسن روحانی و فرانسوا اولاند، دیدار رودررویی با یکدیگر برگزار کردند. این نخستین دیدار مقامات عالی‌رتبه دو کشور از سال ۲۰۰۵ تا این تاریخ بود.

ایران و فرانسه بعد از توافق ژنو

۶۸ روز بعد از توافق هسته‌ای ژنو، بزرگ‌ترین هیئت اقتصادی خارجی متشکل از کارفرمایان و فعالان اقتصادی بخش خصوصی فرانسه در زمینه‌های صنعت نفت، خودروسازی، انرژی، پزشکی و ... بود، در روز ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ وارد ایران شد. این هیئت متشکل از ۱۴۰ نفر بود که هرکدام نماینده یکی از شرکت‌های فرانسوی در زمینه‌های مختلف صنعتی و تجاری بودند. این هیئت هدف خود را مذاکره در مورد راه‌های گسترش همکاری با ایران در زمینه‌های مختلف تجاری و صنعتی دانست. این هیئت دیدارهایی با محمد نهاوندیان، علی طیب‌نیا و اعضای اتاق بازرگانی ایران داشت.

فابیوس در ایران

لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه در روز ۷ مرداد ۱۳۹۴ وارد تهران شد. سفر او در رأس یک هیئت بلندپایه سیاسی به دعوت همتای ایرانی او محمد جواد ظریف صورت گرفت. فابیوس در این سفر یک‌روزه با حسن روحانی رئیس‌جمهور، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت معدن و تجارت و معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط‌زیست دیدار و گفتگو کرد.

روحانی در پاریس

فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه از حسن روحانی برای سفر به این کشور در آبان ماه ۱۳۹۴ دعوت به عمل آورد. رئیس‌جمهور ایران در ۷ بهمن ۱۳۹۴، عازم پاریس گردید و مورد استقبال فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه قرار گرفت. روحانی در این سفر، با رؤسای شرکت نفت و گاز فرانسه، توتال و شرکت هواپیماسازی اروپایی، ایرباس، دیدار کرده و قراردادهایی بین ایران و شرکت‌های مذکور در جهت تبادل نفت و گاز و خرید هواپیما منعقد شد.

پاریس جدی است

پاریس برای توسعه رابطه با ایران، جدی است؛ و برای همین بیشترین تلاش را برای ارتباط مستمر داشتند؛ ایرباس، توتال، شرکت‌های خودروسازی فرانسه بارها به ایران آمدند. در دوره پساتحریم بزرگ‌ترین قرارداد با شرکت توتال امضا شد.

توتال، غول فرانسوی انرژی، امروز قراردادی را با شرکت ملی ایران برای توسعه میدان نفتی پارس جنوبی، دومین ذخیره بزرگ جهان، امضا کرد. توتال در این پروژه، 50.1 درصد سود خواهد برد. برای اولین فاز این پروژه نیز 2 میلیارد دلار ارزش برآورد شده است. پاریس برای ارتباط با ایران جدی است و ایران هم باید بتواند از فرصت‌های اقتصادی در پسابرجام استفاده کند؛ تشکیل کمیسیون اقتصادی ایران- فرانسه یکی از این فرصت‌ها برای بهبود رابطه اقتصادی است.

موضوعات :
در همین رابطه