رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

با رای اعتماد نمایندگان مجلس

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی شد

مهرداد بذرپاش گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای اداره وزارت راه و شهرسازی با 187 رأی موافق در مقابل 64 رأی مخالف و 5 رأس ممتنع، از سوی نمایندگان به عنوان وزیر راهی کابینه دولت سیزدهم شد.

16 آذر 1401
کد خبر : 54882
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

جلسه رأی اعتماد و بررسی صلاحیت مهرداد بذرپاش گزینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی برای تصدی وزارت راه و شهرسازی امروز برگزار شد و او با  187 رأی موافق، 64  رأی مخالف، 7  رأی ممتنع و 5 رأی باطله از مجموع  263 نماینده حاضر در صحن به عنوان وزیر در رأس این وزارتخانه قرار گرفت.

در نشست امروز نمایندگان مخالف بیشتر بر عدم برخورداری بذرپاش از تخصص لازم برای تصدی این وزارتخانه و نداشتن برنامه برای تحقق شعار ساخت 4 میلیون مسکن تمرکز کردند. اما موافقان او معتقد بودند حل مشکل مسکن یک اقدام حاکمیتی است و قرار نیست بذرپاش به تنهایی آن را پیش ببرد. آن‌ها همچنین بر برنامه بذرپاش برای کاهش تورم مسکن و توسعه خطوط ریلی به عنوان شایستگی‌های او تأکید کردند.

برنامه‌های بذرپاش برای وزارتخانه «امید»

بذرپاش که وزارت راه و شهرسازی را وزارتخانه «امید» نامید در این جلسه با اشاره به انتقاد یکی از نمایندگان توضیح داد: می گویند برنامه ای ارائه نکرده ام، اما آنها در کمیسیون ها حرف زدند و رفتند، اگر می نشستند می دیدند که برنامه ای ارائه شده، می توانند از سایر نمایندگان در این باره سوال کنند.

بذرپاش با تاکید بر اینکه همه بر یک نکته اذعان دارند و آن هم نبود منابع مالی برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام است گفت: بحران اصلی در چنین دستگاه پیشرانی روش‌های جدید تأمین مالی برای پروژه‌های اصلی است. ردیف‌های در حوزه تملک دارایی رو به افزایش است که این اصلا خوب نیست لذا باید از رشد بی‌رویه هزینه‌ها جلوگیری و آن را کنترل کنیم.

او با بیان اینکه در قانون جهش تولید مسکن ساخت 4 میلیون مسکن  پیش‌بینی شده است و این در حالی است که برای تحقق این موضوع در کشورمان با کمبود مهندس، تکنسین و ... مواجه نیستیم اما با این سوال مواجه‌ایم که چرا مسکن ساخته نمی‌شود ادامه داد: 4 میلیون مسکن ضرب در 100 مترمربع می‌شود 400 میلیون مترمربع و اگر میانگین متری 7 میلیون تومان محاسبه شود عددی معادل دو هزار و 800 همت می‌شود و این در حالی است که بودجه سال جاری حدود یک هزار و 500 همت است. بنابراین باید پاسخ دهیم وزارت راه چه کاری برای تأمین مالی دو هزار و 800 همت باید انجام دهد.

بذرپاش ادامه داد: در حوزه مسکن و شهرسازی بیش از 2800 همت منابع نیاز است، شما عزیزان بگویید از کجا و با چه روش مسکن سازی قرار است کار کنیم، یکی از مشکلات این است که زمین احتکار شده است. در حوزه مسکن سه عامل زمین، قیمت ساخت و ارزش افزوده را داریم، دولت وظیفه دارد قیمت زمین را حذف و یا به صفر برساند و همچنین ارزش افزوده و یا سود مورد توقع سازنده را صفر کند. قیمت ساخت باید با استفاده از روش واگذاری زمین و تحویل زمین رایگان به انبوه سازان که توان هزینه کرد دارند کاهش یابد و دولت بعداً در قالب اوراق و اسناد با آنها تبادل مالی داشته باشد.

او گفت: روش دیگر بازسازی بافت روستایی و بافت فرسوده شهری و روستایی است؛ شهرها در اختیار شهرداری ها بوده و می تواند این موضوع را از طریق آسان سازی فرآیند مجوز و مکانیزم های تشویقی مدیریت کند. شهرداری ها می توانند به ساخت واحدهای مسکونی تعهد شده در قانون کمک کنند و مردم تحت عنوان خودمالکی اقدام به ساخت نمایند.

بذرپاش با تاکید بر اینکه حدود 240 هزار واحد مسکن مهر داریم که باید به اتمام برسانیم گفت: موضوعی که باید برای آن فکری کنیم، طرف تقاضا است. بخشی از منابع سهم آورده متقاضیان است. در حال حاضر حدود 300 هزار نفر ثبت نام کرده اند و واریز وجه داشته اند، اکنون در سمت تقاضا دچار مشکل هستیم. زمانی که سهم آورده به 400 میلیون می رسد و قیمت یک واحد 800 میلیون تومان تمام می شود، اقشاری که جزو دهک های پایین هستند و باید این واحدها را خریداری کنند، در تامین منابع اولیه دچار مشکل می شوند و نمی توانند آورده اولیه را تامین کنند.

بذرپاش گفت: باید در تامین آورده اولیه تجدیدنظر شود و طرف متقاضی تشویق شود، پروژه مسکن در فرمول قبلی نیز می تواند بخشی از نیازها را پوشش دهد، باید ظرفیت جذب وجود داشته باشد.

او افزود: موضوع بعدی تامین مالی از روش های دیگر است، مولدسازی دارایی ها باید در اولویت اصلی کاری قرار بگیرد، در قانون نیز اوراق بهادارسازی دارایی ها، مولدسازی دارایی ها و موارد دیگر آمده است، چرا این موارد انجام نشده و نمی شود؟ بخشی از اقداماتی که باید برای مولدسازی دارایی ها انجام شود، در ریز برنامه ها آمده است، حتما فرصت نشده این موارد را مطالعه کنند، از منتقدان درخواست دارم این موارد را مطالعه نمایند.

بذرپاش با بیان اینکه در حوزه ترانزیت می‌توانیم موفقیت‌های خوبی نصیب کشور کنیم افزود: اگر کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب سریعتر به اتمام برسد، جهش خوبی در این حوزه خواهیم داشت. در این راستا نیاز به توجه در برنامه‌های توسعه ای و بودجه‌های سنواتی و همچنین صدور برخی مجوزها است؛ تا کی باید با بودجه‌های سنتی جلو برویم لذا با ابتکارات برای منابع مالی سرشار از ترانزیت کالا نصیبمان می‌شود. در واقع با تکمیل کریدور شمال به جنوب از منطقه فنلاند تا آب‌های آزاد ارتباط برقرار می‌شود. برای حرکت در این موضوع جدی هستیم و چند مجوز خاص نیاز است که امیدواریم مجلس دولت را یاری کند.

او گفت: در این میان نیازمند تغییر فناوری هستیم، زیرا این وزارتخانه را تاکنون سنتی اداره کرده‌ایم و باید تصمیمات بزرگ بگیریم؛ سهم واردات در حوزه ریلی 30 درصد پیش‌بینی شده اما اکنون 10 درصد است، این سوال وجود دارد چرا افراد برای انتقال کالا از جاده به ریل سوق نمی‌یابند و انگیزه‌ای وجود ندارد و این در حالی است که یکی از راهکارهای کاهش قیمت تمام شده و اجزای افزایش قیمت، پایین آوردن هزینه حمل و نقل است لذا اگر سهم ریلی را افزایش دهیم هزینه‌ها کاهش می‌یابد. طبیعتا تکمیل کریدورهای ریلی جز اصلی‌ترین برنامه‌های این دستگاه به شمار می‌رود.

در همین رابطه