رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در نشست کمیسیون کشاورزی اتاق ایران مطرح شد

وضعیت صادرات خشکبار در مجلس بررسی می‌شود

تعرفه صادراتی سیب‌زمینی و پیاز به زودی لغو می‌شود و قرار است در نشستی که 20 آذر برگزار می‌شود، درباره وضعیت صادرات خشکبار و روند واردات و تولید شکر تصمیم‎گیری شود.

سارا ترابی

خبرنگار
19 آذر 1401
کد خبر : 54895
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس بر اساس آنچه در جلسه‌ای با فعالان بخش خصوصی مطرح شد از لغو تعرفه صادرات سیب‌زمینی و پیاز در آینده نزدیک خبر داد و گفت: شرایط صادرات خشکبار باید در اسرع وقت با حضور رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان توسعه تجارت بررسی شود.

اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در نشست اخیر خود با رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس از افت شدید صادرات خشکبار در سال جاری به دلیل وضع قوانین ارزی بازدارنده سخن گفتند و لغو تعرفه صادرات سیب‌زمینی و پیاز را خواستار شدند. در این نشست، تعیین قیمت شکر و رسیدگی به وضعیت تعیین عوارض برای واردات شکر به منظور حمایت از آنچه در داخل تولید شده است، مورد توجه قرار گرفت.

 محسن امینی، رئیس کمیسین کشاورزی اتاق ایران به مسائل ارزی صادرکنندگان به ویژه در بخش خشکبار اشاره کرد و از مذاکرات با رئیس کمیسوین اقتصادی مجلس و رئیس کل بانک مرکزی به منظور حذف پیمان‌سپاری ارزی برای بخش خشکبار سخن گفت.

بر اساس اظهارات او متاسفانه در مقاطعی که بازاری برای حضور پررنگ ایران فراهم می‌شود برعکس سایر کشورها، با وضع قوانین بازدارنده، مانع رشد صادرات به آن بازار می‌شویم و تا بخواهیم مشکلات به وجود آمده را حل کنیم، فرصت از دست می‌رود.

پیش‌بینی صادرات خشکبار برای امسال یک سوم سال قبل است

در این جلسه صادرکنندگان خشکبار به تشریح شرایط حاکم بر روند صادرات این بخش پرداختند. بر اساس آنچه عنوان شد، سال گذشته در 8 ماهه اول سال بالغ بر 96 هزار تن صادرات خشکبار به ثبت رسیده که این رقم در مدت مشابه سال جاری به 32 هزار تن کاهش یافته است و پیش‌بینی می‌شود 3 میلیارد دلار صادرات خشکبار در سال 1399 به کمتر از یک میلیارد دلار در سال جاری برسد.

طبق آمار موجود 85 هزار تن پسته در سال 99 به چین صادر شده که این حجم به 400 تن در 5 ماهه امسال رسیده است.

وضع قوانین بازدارنده در بخش صادرات از جمله تبصره 6 بند ه ماده 2 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که تمام صادرکنندگان را قاچاقچی محسوب می‌کند. از جمله مواردی بود که در این نشست مورد توجه قرار گرفت. به باور صادرکنندگان خشکبار به جای اینکه صادرات در مقابل واردات برای غیر آزاد شود، این امکان را برای فرد واردکننده آزاد کردند و در نتیجه امروز شاهد رانت‌خواری‌های ارزی و برهم خوردن نظم تجارت هستیم؛ واردکنندگان موبایل برای حفط منافع واردات، پسته را در داخل گران‌تر می‌خرند و در بیرون، ارزان‌تر می‌فروشند تا ارز لازم را دریافت کرده و موبایل بالای 600 یورو وارد کنند. در همین وضعیت، ترخیص‌کاران به عنوان صادرکننده وارد میدان شدند چون امروز واردات درمقابل صادرات برای خودف قانونی است.

پیشنهاد صادرکنندگان خشکبار در وهله اول حذف پیمان‌سپاری ارزی برای صادرات خشکبار است. در ادامه به جای صادرات در مقابل واردات برای خود، امکان صادرات در مقابل واردات برای غیر آزاد شود.

در بخش بعدی این نشست وضعیت حاکم بر تولید و واردات شکر مورد توجه قرار  گرفت. موضوع شکر برعکس خشکبار به واردات آن برمی‌گردد که با مشکلات ارزی و ظرفیت تولید داخل باید برای روند واردات آن فکر اساسی کرد.

طبق اطلاعات موجود، ظرفیت تولید یک ونیم میلیون تن شکر در کشور وجود دارد و یک و 7 دهم میلیون تن هم میزان مصرف داخل است و د راین شرایط عوارض واردات شکر صفر است. امروز انباشت بدهی کارخانه‌های تولید شکر به کشاورزان در حوزه تولید چغندر بالغ بر 4 هزار 600 میلیارد تومان است که به سال گذشته مربوط می‌شود و چغندر تولید شده امسال هم رسیده ولی طلب آن هم هنوز پابرجاست. 736 هزار تن موجودی شکر در انبارهاست و 210 هزار تن هم موجودی آن در بنادر است که در حال ترخیص هستند و در مجموع 950 هزار تن شکر در کشور وجود دارد.

عدم اعلام قیمت شکر از سوی ستاد تنظیم بازار یکی از مشکلاتی است که از سوی اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق ایران مطرح شد. در حال حاضر پیشنهاد قیمتی کمیسیون کشاروزی و انجمن قند و شکر  21 هزار و 900 تومان برای هر کیلو است. اصلاح تعرفه واردات شکر مطالبه دیگری بود که از سوی فعالان اقتصادی تاکید شد.

رسیدگی به وضعیت سیب‌زمینی خوراکی و وضع عوارض صادراتی برای این محصول و پیاز نکته اعتراض دیگری بود که در نشست کمیسیون کشاورزی اتاق ایران مطرح شد. بر اساس اظهارات تولیدکنندگان سیب‌زمینی خوراکی با وجود افزایش قیمت‌ها و بالا رفتن قیمت تمام شده سیب‌زمینی، سود اصلی به جیب دلالان این بخش می‌رود و کشاورز کم‌ترین میزان سود را دریافت می‌کند. در همین وضعیت، دولت با وضع غیرقانونی عوارض بر این محصول، مانع از صادرات آن شده است.  

در مجلس به بخش خصوصی اعتماد داریم

محمدجواد عسگری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، بر اساس آنچه در این نشست تشریح شد، اعلام کرد: درباره خشکبار و شکر، یکشنبه 20 آذر نشستی را با رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان توسعه تجارت، نمایندگان انجمن خشکبار، رئیس کمیسیون کشاروزی و توسعه صادرات اتاق ایران و نماینده دستگاه امنیتی برگزار می‌کنیم تا مشکلات این بخش حل‌وفصل شود.

او با تاکید بر اهمیت صادرات و نگاه جدی به این موضوع از سوی نمایندگان مجلسف ادامه داد: معتقدیم نباید به این راحتی بازار صادراتی خود را از دست بدهیم. پس اگر در حوزه قانون ایرادی هست بنابر پیشنهاد شما آن را اصلاح می‌کنیم چون به بخش خصوصی اعتماد داریم و پیشنهادها را پیگیری می‌کنیم.

او از اعضای کمیسیون کشاورزی خواست تا پیشنهادهای خود را مربوط به بودجه سال آینده و برنامه هفتم در اختیار نمایندگان مجلس قرار دهند.

این نماینده مجلس در واکنش به مشکلات مربوط به سیب‌زمینی و پیاز نیز گفت: به زودی تعرفه صادرات این دو قلم کالا برداشته می‌شود.

در همین رابطه