رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در نشست شورای گفت‌وگوی استان مازندران مطرح شد

سورتینگ‌داران مازندران نیازمند تأسیس کنسرسیوم هستند

در پاییز امسال، صادرات پرتقال مازندران نسبت به پاییز سال قبل دو برابر شده است و در نشست شورای گفت‌وگوی استان با اشاره به مشکلاتی که نبود کنسرسیوم سورتینگ‌داران به دنبال داشته است بر لزوم تأسیس این تشکل تأکید شد.

23 آذر 1401
کد خبر : 54942
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

دهمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مازندران با سه دستور کار در خصوص امهال بدهی‌های واحدهای صنعتی و تولیدی، انتقاد فعالان معدنی (شن و ماسه) به افزایش چندین برابری آب‌بها و همچنین انتقاد تولیدکنندگان، سورتینگ داران و صادرکنندگان مرکبات برگزار شد.

در این نشست، پیشنهاد اصلاحی برای آیین‌نامه ابلاغی بانک مرکزی در زمینه امهال بدهی‌های واحدهای صنعتی مطرح شد و فعالان اقتصادی خواستار اعمال این مصوبه شدند که مقرر شد به‌زودی انجام بگیرد.

همچنین افزایش 434 درصدی تعرفه آب‌بهای واحدهای شن و ماسه نیز مورد توجه قرار گرفت و پیشنهادات مختلفی ازجمله بازچرخانی آب خروجی یا نصب کنتور بر آب ورودی مطرح شد که درنهایت مقرر شد تا نشست مشترکی بین دستگاه‌های مربوطه ازجمله آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب، محیط‌زیست و بخش خصوصی برگزار شود تا به یک تصمیم مشترک که بتواند هزینه‌های آب مصرفی در واحدهای معدنی را کاهش دهد، به شورای گفت‌وگو اعلام شود.

در این نشست، در خصوص دغدغه جدی این روزهای بخش کشاورزی یعنی صادرات مرکبات و کیوی نیز بحث و تبادل‌نظرهای زیادی صورت گرفت و چند تن از فعالان این بخش درباره مشکلات سورتینگ داران، باغداران و صادرکنندگان به‌ویژه در بخش ارائه تسهیلات، سرمایه در گردش و تعرفه گمرکی و صادراتی صحبت کردند.

 ضرورت تأسیس کنسرسیوم سورتینگ‌داران در مازندران

استاندار مازندران با بیان اینکه برنج، کیوی و مرکبات سه محصول استراتژیک تولیدی و صادراتی استان هستند، گفت: باید ببینیم متناسب با این ظرفیت‌ها چه کردیم که اکنون هیچ آهنگ منطبق بر نظم و انضباط دیده نمی‌شود درحالی‌که بسیاری از مشکلات عنوان شده باید در دل اتحادیه‌ها و پیش از آغاز برداشت و صادرات مرکبات و کیوی حل می‌شد.

سید محمود حسینی پور با تأکید بر اینکه به دلیل ظرفیت بالای تولید مرکبات در استان، سورتینگ‌ها نیاز به کنسرسیوم دارند، افزود: دولت ابلاغ کرد که 50 میلیارد تومان تسهیلات برای کیوی و 100 میلیارد تومان تسهیلات برای مرکبات در اختیار فعالان اصلی این بخش قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه بانک عامل باید تسهیلگری کند، بیان کرد: در شرایطی نیستیم که هر دستگاه و سازمانی بخواهد ساز مخالف بزند.

نماینده عالی دولت در مازندران با اشاره به نبود برنامه مشخص برای مرکبات، ادامه داد: استان‌هایی که پسته یا انار دارند، با برنامه‌ریزی و سازوکار درست در حال صادرات این محصولات هستند. در مازندران هم ضرورت دارد که در مرکبات به همین شکل عمل کنیم.

اختصاص 20 غرفه در میدان میوه و تره‌بار تهران به محصولات باغی مازندران

حسینی پور با بیان اینکه در میادین میوه و تره‌بار تهران، 20 غرفه برای فروش مرکبات و کیوی مازندران در نظر گرفتیم، اظهار کرد: این کار هم برای ذخیره‌سازی میوه شب عید، و هم برای فروش نظام‌مند محصولات حائز اهمیت است.

وی همچنین به بحث بد فروشی مرکبات و کیوی اشاره و تصریح کرد: این موضوع آسیب بسیار اساسی برای محصولات است و نه‌تنها در مرکبات که در تمامی کالاها دیده می‌شود و در استان ما مرسوم است.

استاندار مازندران با بیان اینکه خلأ مدیریت از تولید تا صادرات محصولات را در استان داریم، تأکید کرد: این مدیریت باید اصلاح شود تا از تمامی ظرفیت‌های باغات مرکبات و کیوی و سایر محصولات برای صادرات کیفی استفاده کنیم.

صادرات 36 هزار تن پرتقال مازندران در مهر و آبان

در ادامه، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ساری با اشاره به دغدغه صادرات مرکبات و کیوی در استان اظهار کرد: یکی از ظرفیت‌های اصلی بخش کشاورزی در مازندران پرتقال است؛ چون ظرفیت بالایی داریم و در تولید نیز از 2 میلیون و 500 هزار تن فراتر رفته است.

عبداله مهاجر دارابی گفت: اوج برداشت از آذرماه است و اکنون دچار آسیب شدیم، حجم خروجی به نسبت مهر و آبان سال گذشته دو برابر شده است و تاکنون 36 هزار تن پرتقال از کشور خارج شد که در واقع تنها برای مازندران است.

وی با اشاره به اینکه اکنون برخی از خریداران از درب انبارها مرکبات استان را خریداری می‌کنند، افزود: گواهی قرنطینه در استان برای 20 هزار تن صادر شده و ما می‌توانستیم این عدد را به رقم بالاتری برسانیم و 36 هزار تن می‌توانست 70 هزار تن صادرات باشد اگر کارها به شکل مرسوم صورت نمی‌گرفت.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مازندران تصریح کرد: اگر بانک‌ها تسهیلات را به سورتینگ داران پرداخت کنند، شوک و جرقه‌ای برای ارتقای شرایط بازار ایجاد می‌شود.

مهاجر دارابی با اشاره به شرایطی که در ترکیه اتفاق افتاد و همچنین خریداران متعددی که از کشورهای مختلف به مازندران ورود پیدا کردند، افزود: باید منتظر روزهای خوب هم باشیم؛ کشاورزان باید قدری تأمل کنند تا شرایط بهتری را ببینند.

ضرورت بازچرخانی آب در معادن شن و ماسه

در ادامه این نشست نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: آب و مشکلات مربوط به تأمین آن دغدغه همه است و افزایش چندین برابری هزینه مصرفی برای بخش خصوصی نیز مشکل است.

منصور علی زارعی گفت: بازچرخانی آب باید شکل بگیرد و میزان ورودی آب مصرفی در معادن شن و ماسه هم باید از طریق کنتور یا به هرگونه دیگر مشخص شود تا یک ساماندهی و نظمی در این بخش صورت بگیرد.

وی با اعتقاد به اینکه ناهماهنگی‌هایی در این زمینه وجود دارد و آنها را انکار نمی‌کنیم، افزود: به‌عنوان نمونه در استان 17 هزار هکتار آببندان داریم که ظرفیت آنها 300 میلیون مترمکعب است درصورتی‌که باید بیش از یک میلیارد مترمکعب باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: وقتی با کمبود آب مواجه هستیم، نباید شرایط آببندان‌های استان این‌گونه باشد، باید به هر طریقی که شده این ظرفیت‌ها و منابع آبی را پر کنیم.

وی در خصوص صادرات مرکبات هم اعلام کرد: ظرفیت تولید مرکبات در استان بسیار بالاست، یک بخشی نیاز به تسهیلات و زیرساخت است که باید دولت کمک کند و مجلس هم پای‌کار است اما بخش خصوصی هم باید به‌عنوان میدان‌دار این بخش تلاش کند تا حق باغدار و تولیدکننده، سورتینگ دار و صادرکننده ضایع نشود.

در دهمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مازندران، تعدادی از فعالان اقتصادی استان به بیان مشکلات خود پرداختند.

رفع تعهدات ارزی، ارائه تسهیلات به سورتینگ داران و تسهیل در دریافت، واقعی کردن قیمت خرید مرکبات از باغدار، آمادگی پایانه روماک به‌منظور خرید مرکبات تا 50 هزار تن، نظارت بر نحوه فروش و انتقال مرکبات، ایجاد گردش مالی برای بازرگانان، متکی نبودن به بازار هند و رها کردن این بازار در شرایطی که آنها بهانه‌های زیادی را مطرح می‌کنند، حذف مافیا در صادرات مرکبات و کیوی، و رفع مشکلات گمرکی با آذربایجان، ازجمله مهم‌ترین مسائلی بود که در این مبحث عنوان شد.

موضوعات :
در همین رابطه