رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

یونس ژائله در نشست کمیته انرژی کمیسیون صنعت و معدن اتاق تبریز

دولت از توان بخش خصوصی برای واگذاری تصدی‌گری حوزه انرژی استفاده کند

رئیس اتاق تبریز با تأکید بر لزوم استفاده از راهکارهای مدرن برای اصلاح مصرف انرژی، توصیه کرد: دولت با استفاده از ظرفیت‌های اصل 44 قانون اساسی، از فرصت واگذاری تصدی‌گری حوزه انرژی به بخش خصوصی استفاده کند.

03 دی 1401
کد خبر : 55049
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق تبریز، سرمایه‌گذاری در انرژی‌های پاک و همچنین استقرار ماشین‌آلات مدرن در واحدهای تولیدی را راهکاری برای اصلاح مصرف انرژی دانست و به واحدهای تولیدی توصیه کرد: از فرصت نوسازی و بازسازی صنایع بهره ببرند.

یونس ژائله در نشست کمیته انرژی کمیسیون صنعت و معدن اتاق تبریز که با حضور مسئولان دولتی حوزه انرژی و فعالان بخش خصوصی استان برگزار شد، گفت: بخش اعظم بودجه کشور صرف هزینه‌های جاری می‌شود و در این شرایط دولت باید از توان بخش خصوصی در اجرای اصل 44 قانون اساسی و واگذاری تصدی‌گری به بخش خصوصی به‌ویژه در حوزه تولید انرژی استفاده کند.

او ادامه داد: در چنین شرایطی دولت باید از توان بخش خصوصی بهره برده و نسبت به کاهش تصدی‌گری و واگذاری بسیاری از امور اقتصادی همچون تولید و توزیع برق به بخش خصوصی اقدام کرده و فعالان اقتصادی را در امور مهم مشارکت دهد.

ژائله بر لزوم همدلی بخش خصوصی و دولت برای حل مشکلات موجود در حوزه انرژی تأکید کرده و گفت: هم‌اکنون چه دولت و چه بخش خصوصی، همگی سرنشینان یک کشتی هستیم و همه باهم باید برای ارتقای ایران بجنگیم. از تمامی مدیران و مسئولان دولتی به‌خصوص در حوزه انرژی می‌خواهیم با قطعی برق و گاز، موجبات تعطیلی و ناامیدی واحدهای تولیدی را فراهم نسازند چراکه قطعاً درآمد و اشتغال‌زایی این واحدها به نفع مردم استان خواهد بود.

رئیس اتاق تبریز ادامه داد: در کنار ضرورت حل مشکلات این حوزه توسط مسئولان دولتی، بخش خصوصی نیز وظایفی بر عهده دارد که باید نسبت به انجام آن‌ها اقدام کند. سرمایه‌گذاری بر روی انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر یکی از مواردی است که در این حوزه می‌تواند مؤثر باشد.

او افزود: ایجاد کارخانه تولید سلول‌های خورشیدی در استان می‌تواند راهکاری در این زمینه باشد که این امر را می‌توان در قالب کنسرسیوم عملی کرد تا علاقه‌مندان بتوانند سهامدار مجموعه باشند.

ژائله بر ضرورت برنامه‌ریزی واحدهای تولیدی در راستای اصلاح و بهبود مصرف انرژی و خرید ماشین‌آلات مدرن تأکید کرده و گفت: هم‌اکنون اکثر ماشین‌آلات واحدهای تولیدی، انرژی بر و غیراستاندارد هستند که تسهیلات بازسازی و نوسازی سازمان گسترش و نوسازی صنایع می‌تواند کمک بزرگی برای واحدهای تولیدی به شمار برود.

عدم سرمایه‌گذاری در حوزه برق استان طی سالیان گذشته

در این نشست، رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تبریز نیز با تأکید ویژه بر اهمیت بخش انرژی برای صنایع گفت: هم‌اکنون صنایع ما در فصل تابستان با مشکل قطعی برق و در زمستان با قطعی گاز مواجه هستند که باوجود تداوم این جلسات طی چند سال گذشته، متأسفانه این مشکلات پابرجا باقی‌مانده است.

مسعود بنابیان با انتقاد از عدم سرمایه‌گذاری در حوزه برق استان گفت: صنایع همواره در موضوع قطعی‌ها، مظلوم واقع شده و جزو اولین مشترکانی بوده‌اند که گاز و برق آن‌ها قطع شده است درحالی‌که اگر خللی در روند تولید استان رخ دهد، ضربه آن متوجه تمامی مردم خواهد بود.

او ادامه داد: طی چهار سال گذشته، نرخ سرمایه‌گذاری از نرخ استهلاک صنایع پایین‌تر بوده است که این امر زنگ هشداری برای مسئولان است که فکری به حال عرصه تولید و صنعت داشته باشند چراکه با این روند طی سال‌های آتی، صنعت کشور رو به تعطیلی خواهد رفت.

همچنین در این جلسه، طاهر روحی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی و مدیران شرکت‌های برق و گاز استان نیز به بیان وضعیت تولید و مصرف انرژی در استان و راهکارهای اصلاح این روند پرداختند.

فعالان بخش خصوصی نیز در این جلسه از مشکلات قطعی گاز در زمستان و تهیه سوخت دوم یا جایگزین و بروکراسی‌های طولانی آن سخن گفتند. افزایش چشمگیر قیمت برق صنایع از سال آتی و لزوم توجه به سرمایه‌گذاری برای تولید برق نیز از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه بود. حاضران جلسه همچنین بر لزوم اعلام برنامه محدودیت مصرف برق و گاز قبل از اعمال آن تأکید کردند تا به دنبال آن، برنامه‌ریزی و مدیریت مصرف، امکان‌پذیر باشد.

همچنین فعالان حوزه تولید فولاد نیز بر لزوم تأمین گاز نیروگاه، تأمین زمین مناسب، مشارکت سیستم بانکی و امکان خودمصرفی برق نیروگاه‌های مجموعه خود تأکید کردند.

موضوعات :
در همین رابطه