رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

حمیدرضا فولادگر در نشست شورای راهبری بهبود محیط کسب‌‎وکار مطرح کرد

دستگاه‌های اجرایی، روان‌سازی خدمات‌دهی پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌وکار را بررسی کنند

رئیس شورای راهبری بهبود محیط کسب و کار، خواستار برگزاری نشست هم‌اندیشی با دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور،برای بررسی موضوع روان‌سازی خدمات‌دهی پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌و‌کار شد.

12 دی 1401
کد خبر : 55158
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در تازه ترین نشست شورای راهبری بهبود محیط کسب‌و‌کار که در اتاق تهران برگزار شد، عملکرد پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌و‌کار و چالش‌هایی که این مرکز تسهیل‌گر مستقر در اتاق تهران با آن مواجه است، مورد بررسی قرار گرفت. در این نشست، بهمن عشقی، دبیرکل اتاق تهران با اشاره به آغاز به کار پنجره واحد شروع کسب‌و‌کار در اتاق تهران از دی ماه سال 1399، ارائه خدمات مرتبط با تاسیس شرکت مسئولیت محدود و سهامی خاص و همچنین ارائه مشاوره‌های مربوط به کسب‌و‌کار از سوی پنجره واحد را قابل قبول ارزیابی کرد و یادآور شد: اتاق تهران و پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌و‌کار آمادگی کامل برای ارائه تمامی خدمات مربوط به ثبت و تاسیس شرکت در سطح و کیفیت بالا را به متقاضیان دارد.

او با این توضیح که اقتصاد کشور با دولت بزرگ و حجیم سامان نمی‌گیرد، افزود: تجربه کوتاه‌مدت راه‌اندازی پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌و‌کار در اتاق تهران به خوبی نشان داد که اگر امور مربوط به اقتصاد به بخش ‌خصوصی واگذار شود، علاوه بر توسعه و شتاب مطلوب در فرآیندهای مرتبط با کسب‌و‌کار از بار وظایف محول شده بر دوش دولت نیز کاسته شده و میزان رضایتمندی صاحبان کسب‌و‌کار و مشاغل از دریافت خدمات نیز افزایش خواهد یافت.

عشقی با اشاره به تسهیل فرآیندهای مربوط به ثبت و تاسیس شرکت در پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌و‌کار و کاهش مدت زمان آن به کمتر از سه روز تصریح کرد: میانگین هزینه‌ ارائه این خدمات در پنجره واحد فیزیکی در اتاق تهران بسیار کمتر از سایر مراکز است.

اعظم رضایی، معاون توسعه عضویت اتاق تهران، در توضیحاتی به حضور نمایندگان پنج سازمان دولتی در پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌و‌کار در اتاق تهران اشاره کرد و یادآور شد: در این مرکز به شرکت‌های نوپا مشاوره‌های مربوط به بیمه، بانکی و مالی و سایر ملزومات شروع به کار یک بنگاه اقتصادی نیز ارائه می‌شود.

به گفته او، از حدود 20 هزار شرکت که طی این مدت با مراجعه فعالان اقتصادی و متقاضیان به پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌و‌کار به ثبت رسیده‌ و تاسیس شده‌است، حدود دو هزار شرکت پس از آگاهی از خدمات ارائه شده در اتاق تهران، به عضویت این اتاق درآمده‌اند.

رضایی در عین حال به پایین بودن هزینه ارائه خدمات در پنجره واحد فیزیکی اتاق تهران اشاره کرد و یادآور شد: تعامل و همراهی سایر دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی با اتاق تهران در توسعه خدمات پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌و‌کار اثرگذار خواهد بود.

بنا بر توضیحات او خدمات مربوط به شروع کسب و کار عبارت اند از: ثبت شرکت و دریافت شناسنامه ملی، تایید نام شرکت، شماره ثبت شرکت، انتشار آگهی ثبت در روزنامه های رسمی و کثیرالانتشار ،دریافت کد کارگاهی تامین اجتماعی، ثبت نام در نظام مالیاتی، تشکیل پرونده مالیات بر ارزش افزوده( درصورت مشمول بودن) و ثبت برند و تکمیل اظهارنامه برای دفاتر پلمپ قانونی. همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی با محوریت  مرکز ملی پایش و بهبود محیط کسب و کار به عنوان عضو ناظر و هماهنگ کننده، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان امور مالیاتی، سازمان تامین اجتماعی، روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دستگاه های مرتبط با پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار هستند که نسبت به ارائه خدمات مرتبط اقدام می کنند.

در ادامه و پس از ارائه توضیحاتی از سوی سایر اعضای شورای راهبری بهبود محیط کسب‌و‌کار، با اعلام حمیدرضا فولادگر رئیس این شورا، مقرر شد در مکاتبه و دعوت به برگزاری نشست هم‌اندیشی با دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور، موضوع روان‌سازی خدمات‌دهی پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌و‌کار به صاحبان مشاغل و بنگاه‌های اقتصادی، مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار گیرد.  علاوه بر این مقرر شد مشکلات موجود بر سر راه توسعه پنجره  واحد کسب و کار، جهت ارائه به قوه قضائیه و سازمان بارزسی کل کشور،  توسط اتاق تهران احصاء و اعلام شود.

در همین رابطه