شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

با وجود تورم نقطه ای 123 درصدی برنج ایرانی در آذرماه

واردات برنج کاملا ممنوع شد

در حالی که مرکز آمار ایران تورم نقطه ای برنج ایرانی را در آذرماه 123.1 درصد اعلام کرده، رئیس انجمن واردکنندگان برنج از ممنوعیت کامل واردات برنج خبر داده است.

13 دی 1401
کد خبر : 55176
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اخوان اکبری رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران خبر داده است: واردات برنج از نیمه آبان ماه امسال ممنوع و متوقف شده است و عملاً هیچ نوع برنج خارجی از گمرک ترخیص نمی‌شود. انطور که او به تسنیم گفته است این تصمیم برای ایجاد توازن تراز تجاری ایران با طرف های مقابل اتخاذ شده است.

اما این تصمیم تجاری در حالی است که امروز مرکز آمار ایران تورم نقطه ای برنج ایرانی درجه یک را 123.1 درصد و برنج خارجی درجه یک را 45.9 درصد  در آذرماه اعلام کرد. معنای این ارقام این است که به طور مثال قیمت هر کیلو برنج ایرانی درجه یک در آذر امسال نسبت به آذر سال گذشته 123.1 درصد گرانتر شده است.

ممنوعیت واردات برنج در این شرایط میتواند اوضاع این غله مهم در سفره ایرانی ها را بدتر کند. این نکته ای است که اکبری به آن اشاره کرده است: تولید محصول برنج داخلی پاسخگوی همه نیاز بازار نیست، مضاف بر اینکه باید توان خرید مصرف‌کنندگان را در نظر داشت. ممنوعیت یا توقف واردات برنج توسط وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند منجر به کوچک شدن سفره مصرف‌کنندگان شود.

براساس آمار گمرک از ابتدای سال تا کنون حدود یک میلیون و 274 هزار تن برنج وارد شده‌ است، در حالی که نیاز کشور به واردات 1.5 میلیون تن است و تا پایان سال باید 250 هزار تن برنج وارد کشور شود.

به گفته رئیس انجمن واردکنندگان برنج، سفره حداقل شش دهک اول کشور، معادل نیمی از مصرف‌کنندگان برنج، وابسته به برنج‌های وارداتی است که قیمت به‌مراتب کمتر از تولیدات داخلی دارند. برنج بعد از گندم دومین محصول غذایی پرمصرف در کشور است و از این رو به مسئولان پیشنهاد می‌شود پیش از تصمیم‌گیری پشت درهای بسته با انجمن واردکنندگان برنج ایران به‌عنوان نهاد تخصصی فعال در صنعت برنج و تأمین کننده کسری نیاز کشور مشورت کنند.

موضوعات :
در همین رابطه