رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

جمال رازقی در نشست شورای گفت‌وگوی استان فارس

در تدوین برنامه هفتم از شتاب‌زدگی و کارهای نمایشی پرهیز شود

رئیس اتاق شیراز با تأکید بر اینکه در تدوین برنامه هفتم نباید گرفتار شتاب‌زدگی و کارهای نمایشی شد، گفت: برنامه هفتم فرصتی برای اثبات درک عمیق از مسائل و ظرفیت‌های کشور و زمینه‌سازی برای رفع مشکلات و تحقق توسعه است.

15 دی 1401
کد خبر : 55193
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

شصت و سومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس با چهار دستور جلسه ضرورت تعریف ساختار پلیس گردشگری، اجرای پروژه FTTH در کارخانه نوآوری جهت تقویت سرعت اینترنت و بقای کسب‌وکارهای دیجیتالی بومی، استفاده از تسهیلات مربوط به خانه خلاق و نوآوری به‌منظور راه‌اندازی خانه خلاق کارخانه نوآوری، بهره‌گیری از نیروی متخصص بومی در تشخیص و ارزیابی صلاحیت مشاوران و پیمانکاران برگزار شد.

رئیس اتاق شیراز در این نشست، گفت: باوجود گذشت بیش از 7 دهه از تجربه برنامه‌ریزی و تدوین شش برنامه توسعه‌ای پیش از انقلاب در کشور همچنان شکاف انتظارات و نتایج در برنامه‌ریزی توسعه در ایران پایدار مانده است.

جمال رازقی افزود: میانگین متوسط رشد اقتصادی سالانه کشور از سال 1352 تا 1399 رقم ناچیزی معادل دو درصد بوده است و این در حالی است که این تورم در دهه گذشته به 40 درصد رسیده و در صورت ادامه روند فعلی در اقتصاد کشور، باید انتظار تورم بیشتر حتی تا 60 درصد هم داشته باشیم.

رازقی اظهار کرد: در بحث اصول برنامه‌ریزی در کشور، تا زمانی که مسیر، تعریف و اهداف درست و مشخصی از توسعه برای برنامه‌نویس و سیاست‌گذار تبیین نشود نمی‌توان انتظار موفقیت و رشد توسعه را داشت.

رئیس اتاق شیراز ادامه داد: ما در کشور کمبود منابع نداریم و آنهایی که ناکافی بودن منابع را دلیل عدم سرمایه‌گذاری در کشور می‌دانند کم‌لطفی می‌کنند. باید شرایطی فراهم شود تا نخبگان، کارشناسان و صاحب‌نظران بتوانند در فرایند برنامه‌ریزی کلان در کشور مشارکت کنند.

وی با تأکید بر مشارکت بخش خصوصی در تدوین برنامه‌ریزی‌های کلان در کشور ادامه داد: برای غلبه بر مشکلات در کشور باید فارغ از دستگاه‌ها، تیمی از متخصصان در کشور از بخش خصوصی، دولت و مجلس در کنار هم قرار گرفته و اهداف و برنامه‌ها را مشخص کنند و همه دولت‌ها موظف به اجرای آن باشند.

رازقی گفت: در تدوین برنامه هفتم نباید گرفتار شتاب‌زدگی و کارهای نمایشی شد برنامه هفتم فرصتی برای نظام سیاسی کشور است تا نشان دهد که درک عمیقی از مسائل و مشکلات و ظرفیت‌های کشور دارد و قصد دارد با کمک همه ایرانیان از فرصت‌های پنج سال آتی بهترین استفاده را برای حل مشکلات و رفاه عمومی مردم جامعه انجام دهد.

در ادامه این جلسه پس از بحث و بررسی 4 دستور جلسه مصرح شد، مصوب شد که:

1- اتاق بازرگانی با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس طی جلسه‌ای احکام پیشنهادی (متن مصوبه پیشنهادی) مربوط به برنامه هفتم توسعه را جهت طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی تهیه کنند.

2- معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس برگزاری منظم جلسات شورای هم‌اندیشی توسعه اقتصادی استان را پیگیری کند.

3- تشکیل شورای خروج از رکود بخش‌های صنعت و معدن توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت پیگیری و مشکلات این دو بخش به وزارت صنعت، معدن و تجارت منعکس شود.

4- همایش سرمایه‌گذاری در استان با همکاری استانداری و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و ارائه بسته‌های سرمایه‌گذاری به تفکیک هر بخش برنامه‌ریزی و اجرا شود.

5- انعقاد تفاهم‌نامه مشترک بین پارک علم و فناوری و کارخانه نوآوری شیراز در خصوص بهره‌مندی کارخانه از مزایای پارک علم و فناوری.

6- بررسی اجرای پروژه FTTH جهت بهره‌برداری شرکت‌های مستقر در کارخانه نوآوری شیراز با الگوبرداری از استان‌های خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان توسط شرکت مخابرات استان فارس.

7- پیشنهاد تشکیل و تعیین ساختار پلیس گردشگری در ساختار نیروی انتظامی استان از طریق مکاتبه استاندار محترم با وزارت کشور.

8- درخواست افزایش ضریب امتیاز بومی بودن پیمانکاران در مناقصات از طریق مکاتبه با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان.

9- الزام پیمانکاران برگزیده در مناقصات استان به داشتن حساب‌های بانکی و گردش مالی، دفاتر شرکت و حوزه مالیاتی و بیمه آنها در استان از طریق مکاتبه استاندار محترم با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور.

10- انعقاد نامه بین انجمن پیمانکاران عمرانی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس با حق رأی نماینده انجمن پیمانکاران عمرانی در جلسات رتبه‌بندی.

موضوعات :
در همین رابطه