رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

یونس ژائله در نشست کمیسیون صنعت و معدن اتاق تبریز

پایین بودن میزان تسهیلات بانکی، از مشکلات مهم بخش معدن است

رئیس اتاق تبریز با اشاره به نبود انگیزه و علاقه در سرمایه‌گذاران برای استفاده از ظرفیت‌های معدنی، می‌گوید: پایین بودن تسهیلات بخش معدن از مشکلات مهم این حوزه است که باید اصلاح شود.

16 دی 1401
کد خبر : 55194
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق تبریز، با اشاره‌ای به مصوبات جلسه کمیسیون صنعت و معدن این اتاق که مهرماه امسال با حضور مدیرعامل شرکت ملی مس برگزار شده بود، گفت: در این جلسه مواردی همچون انعقاد قرارداد تأمین کاتد و مشارکت برای احداث صنایع پایین‌دستی، تأمین کنسانتره واحدهای ذوبی که خارج از محدوده معدن سونگون ایجاد شوند، مشارکت با بخش خصوصی برای ایجاد کارخانه ذوب مس و چندین مورد دیگر مطرح شد که کمیته معدن اتاق باید نسبت به پیگیری این موضوعات اقدام می‌کرد.

یونس ژائله در جلسه کمیته معدن کمیسیون صنعت و معدن اتاق تبریز، استان آذربایجان شرقی را از لحاظ پراکندگی ظرفیت‌های معدنی جزو استان‌های بی‌نظیر کشور دانسته و گفت: اینکه درآمدهای استان باید در خود استان حفظ و هزینه شود، قطعاً خواسته دور از انتظاری نیست.

ژائله با تأکید بر ایجاد شرکت‌های پیمانکاری قوی در حوزه معدن گفت: از سوی دیگر نبود آزمایشگاه‌های مجهز در بخش معدن یکی دیگر از معضلات این حوزه است. نام‌گذاری معادن به نام افراد فاقد صلاحیت نیز جای تأمل دارد.

رئیس اتاق تبریز ادامه داد: متأسفانه باوجود ظرفیت‌های فراوان در بخش معدن، هیچ‌گاه تلاش نشده معدنی همچون مس سونگون در استان ایجاد شود که این امر نشان از عدم انگیزه و علاقه از سوی سرمایه‌گذاران این بخش دارد.

او همچنین پایین بودن میزان دریافت تسهیلات توسط بخش معدن را از دیگر مشکلات این حوزه دانسته و گفت: نیازمند تدوین یک استراتژی قوی برای بخش معدن استان هستیم.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: متأسفانه صاحبان سرمایه از بخش معدن شناخت کافی نداشته و تمرکز خوبی بر روی این بخش توسط مرکز خدمات سرمایه‌گذاری نشده است.

طاهر روحی ادامه داد: بیشتر شرکت‌های پیمانکاری ما در بخش معدن ضعیف بوده و همین امر سبب ورود پیمانکارانی از استان‌هایی همچون کرمان به این بخش می‌شود که باید نسبت به تقویت این شرکت‌های پیمانکاری اقدام شود.

این نشست با دستور جلسه همفکری در خصوص تدوین استراتژی رشد اقتصادی در حوزه معادن استان و بررسی مصوبات مرتبط با سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی مس سونگون تشکیل شده و فعالان حوزه معدن در آن به بیان مشکلات و دغدغه‌های خود در این بخش پرداختند.

موضوعات :
در همین رابطه