رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

راهنمای گام‌به‌گام خرید گواهی سپرده کالایی ربع‌سکه از بورس

چگونه از بورس کالا، ربع سکه بخریم؟

عرضه ۵۰۰ هزار ربع‌سکه در بورس کالا از امروز آغاز شده و تا اتمام موجودی، به مدت سه روز ادامه دارد. متقاضیان خرید ربع‌سکه نیازمند کد بورسی هستند و می‌توانند به‌صورت آنلاین سفارش خود را ثبت کنند.

24 دی 1401
کد خبر : 55298
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بر اساس اعلام بانک مرکزی از امروز (شنبه، ۲۴ دی‌ماه) به مناسبت ایام باسعادت میلاد حضرت زهرا (س) و روز زن، تعداد ۵۰۰ هزار قطعه ربع‌سکه بهار آزادی از طریق بورس کالای ایران عرضه می‌شود.

عرضه ربع‌سکه از امروز به مدت سه روز کاری از ساعت 9 تا 13 انجام می‌شود و خریداران می‌توانند پنج روز کاری بعد از خرید سکه در بورس، به خزانه بانک‌های عامل مراجعه کرده و با ارائه اسناد مربوط به بورس، به‌صورت فیزیکی، معادل سکه‌های خریداری شده را تحویل بگیرند.

طبق اعلام بانک مرکزی، تمامی اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال دارای کد ملی می‌توانند حداقل یک قطعه و حداکثر پنج قطعه سکه طلای ربع بهار آزادی را خریداری کنند.

تمامی متقاضیان خرید ربع‌سکه در مکانیسم حراج ناپیوسته شرکت کرده و قیمت سکه عرضه شده بر این اساس، کشف می‌شود.

برای خرید ربع‌سکه از بورس، متقاضیان نیازی به دریافت کد بورس کالا ندارند و صرفاً با داشتن کد بورسی قادر به خرید سکه به‌صورت آنلاین از پنل‌های آنلاین کازگراری‌ها هستند.

نکات مهم خرید ربع‌سکه از بورس

پیشنهاد می‌شود قبل از خرید گواهی سپرده ربع‌سکه در بورس، اطلاعیه عرضه ربع‌سکه که از سوی بورس کالا منتشر شده است را بخوانید.

در گواهی نکات مهمی وجود دارد که روی هزینه تمام‌شده خرید مؤثر است.

نکته مهم اینکه گواهی سپرده کالایی ربع‌سکه دارای معاملات ثانویه نیست و در صورت خرید آن باید تا مهلت مقرر در اطلاعیه بانک مرکزی، کالای خود را از خزانه دریافت کنید.

معاملات نماد ربع‌سکه به‌صورت حراج تک قیمتی انجام می‌شود و بعد از ثبت سفارشات از ساعت 9 تا 13، رأس ساعت 13 حراج تک قیمتی برگزار خواهد شد و دامنه قیمت سفارشات و قیمت سفارش عرضه توسط بانک مرکزی تعیین خواهد شد.

یکی از نکات اطلاعیه عرضه اینک است که هزینه انبارداری هر قطعه ربع‌سکه معادل هزار ریال در روز است که در زمان تحویل کالا از خزانه باید توسط خریدار پرداخت شود. همچنین مالیات بر ارزش‌افزوده هزینه انبارداری نیز باید تسویه شود.

ربع‌سکه‌های خریداری شده فاقد وکیوم است و تحویل ربع‌سکه به مشتری از سوی خزانه، حداقل 5 روز کاری پس از معامله امکان‌پذیر است و امکان نگهداری کالا در خزانه تا 20 اسفند 1403 نیز وجود دارد.

راهنمای خرید

به‌منظور خرید ربع‌سکه بهار آزادی عرضه شده در بورس، نماد ربع‌سکه را در پنل کارگزاری جستجو کنید. نماد سکه 0312 ن 061 (ربع‌سکه 0312 رفاه (ن) مربوط به گواهی سپرده کالایی برای ربع‌سکه بانک مرکزی است و بعد از انتخاب آن می‌توانید سفارش خود را برای خرید یک تا 5 سکه ثبت کنید.

به یاد داشته باشید که برای خرید گواهی سپرده ربع سکه از بورس، باید مبلغ معادل ارزش خرید ربه سکه به همراه کارمزد  معامله را در حساب آنلاین خود نزد کارگزاری واریز کرده باشد.

در ادامه گزینه خرید را انتخاب کنید تا کادری شبیه به تصویر زیر باز شود.

کارمزد خرید گواهی ربع سکه از بورس معادل 0.24 درصد کل معامله است؛ یعنی اگر مجموع ارزش سفارش خرید شما 10میلیون تومان باشد، باید حدود 24هزار تومان نیز کارمزد آن را بپردازید.

هر ربع‌سکه معادل 100 گواهی است و متقاضی باید برای خرید هر ربع‌سکه 100 واحد به درخواست خود اضافه کرده و آن را با قیمت مورد نظر خود که باید یک‌صدم قیمت مدنظر برای هر ربع‌سکه باشد، ثبت کند. به‌عنوان‌مثال اگر قیمت پیشنهادی متقاضی برای یک ربع‌سکه بهار آزادی، 50 میلیون ریال باشد، باید قیمت 500 هزار ریال را انتخاب کند.

بر این اساس، متقاضی باید برای خرید 2 ربع‌سکه، 200 واحد، برای خرید 3 ربع‌سکه 300 واحد، برای خرید 4 ربع‌سکه 400 واحد و برای خرید 5 ربع‌سکه، 500 واحد گواهی سپرده با قیمت مورد نظر خود خریداری کند.

بازه قیمتی گواهی سپرده کالایی ربع‌سکه از 10 هزار تومان تا 10 میلیون تومان تعیین شده و اختیار تعیین قیمت با خریدار است و می‌تواند بهای پیشنهادی هر ربع‌سکه (100 گواهی سپرده) را از یک‌میلیون تومان تا 100 میلیون تومان تعیین کند؛ اما در حراج تک قیمتی، بالاترین قیمت پیشنهادی مدنظر قرار می‌گیرد و اگر ناظر معاملات سفارشات درج شده با قیمت بالاتر از بازار را ابطال نکند، صاحبان این سفارشات ضرر خواهند کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد: به دنبال از انتشار عرضه 500 هزار قطعه ربع‌سکه در بورس کالا، قیمت این مسکوک در بازار آزاد، در آخرین جلسه معاملاتی هفته گذشته (5 شنبه) حدود 800 هزار تومان افت کرد و به محدوده 7.7 میلیون تومان رسید. اکنون نیز قیمت این مسکوک بدون تغییر نسبت به هفته قبل 7.7 میلیون تومان ثبت شده است.

در همین رابطه