رادیو مجازی اتاق ایران - 27 فروردین 1403

مسائل سیاسی روی تجارت ایران و عراق اثری ندارد

دبیر اتاق مشترک ایران و عراق رویدادهای سیاسی اخیر بین دو کشور را مقطعی خواند که در آهنگ تجاری بین ایران و عراق اثر مخربی ندارد.

27 دی 1401
کد خبر : 55321
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

دبیر اتاق مشترک ایران و عراق با بیان این مطلب که میزان صادرات ایران به عراق در سال جاری حدود 10 میلیارد دلار خواهد بود، گفت: موضوعات سیاسی اخیر بین دو کشور مقطعی است و این مسئله بر روند تجارت بین دو کشور آثار مخربی نخواهد داشت.

جهانبخش سنجابی، دبیر اتاق مشترک ایران و عرق با اشاره به آخرین وضعیت روند تجارت ایران و عراق، گفت: کوتاژهای صادراتی گاز ایران به عراق به گمرک اظهار شده است و آمار 9 ماهه صادرات به عراق نشان می‌دهد که از مرز 8 میلیارد دلار گذاشته‌ایم و می‌توان گفت که صادرات در سال جاری به عدد 10 میلیارد برسد چراکه هنوز 3 ماه تا پایان سال باقی مانده است.

وی با بیان اینکه این امکان وجود دارد در 3 ماه پایانی سال میزان صادرات گاز به عراق افت پیدا کند، تصریح کرد: در 3 ماه پایانی سال به‌دلیل اینکه محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های فصلی برداشته می‌شود از این‌رو با رشد صادرات کالای به عراق مواجه و عدد هدف‌گذاری شده را محقق خواهیم کرد.

دبیراتاق مشترک ایران و عراق در پاسخ به این پرسش که در شرایطی که کشور با تنش‌های گازی مواجه است آیا صادرات گاز به عراق ادامه خواهد داشت؟ گفت: تنش‌های گازی در کشور کاهش پیدا می‌کند؛ اولویت تامین نیاز داخلی است و ما مازاد را صادر می‌کنیم. ممکن است در 5 روز در ماه تنش گازی داشته باشیم و تمام فصل سرد با چالش مواجه نخواهیم بود. همچنین گازی که به عراق صادر می‌شود در آنجا کارکرد گرمایشی ندارد و در نیروگاه‌ها و صنایع مصرف می‌شود، ممکن است در اسفند که میزان مصرف داخلی گاز کاهش پیدا می‌کند عقب‌ماندگی صادرات در دی را جبران کنیم.

این فعال اقتصادی ادامه داد: روند تجارت در 20 سال گذشته نشان می‌دهد که در 3 ماه پایانی سال، نسبت به فصول مشابه (نوسان‌های مقطعی به شرایط آب‌وهوایی در مرزهای تمرچین و باشماق باز می‌گردد) با رشد صادرات مواجه هستیم و این امیدواری وجود دارد که در 3 ماه پایانی سال به عراق بیش از 1.4 میلیارد دلار صادرات داشته باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که در آخرین موضع‌گیری رئیس‌جمهور عراق در مورد «خلیج فارس» تاکید داشتند، آیا تنش‌های سیاسی تاثیری در روند تجاری ایران و عراق خواهد گذاشت؟ گفت: کنش‌های نخست‌وزیر و رئیس جمهور و واکنش وزیر خارجه ایران به آنها به نظر می‌رسد مقطعی است و فروکش خواهد کرد. بعید است که در آهنگ تجاری ما به عراقی‌ها اثر مخدوش‌کننده و سو بگذارد. اما اینکه ما سیاست‌هایی را متناسب با واکنش‌های سیاسی اتخاذ کنیم ارزیابی درستی است اما اخذ این سیاست‌ها در صلاحدید دولت است نه بخش‌خصوصی.

سنجابی با اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عراق در نیمه دوم بهمن، خاطر نشان کرد: کمیسیون‌ها واجد دستاوردهای رسانه‌ای، روانی و عملیاتی در تراز تجاری دو کشور خواهند شد و به نظر می‌رسد تنش‌های سیاسی اخیر آسیبی را متوجه روابط تجاری حداقل در سال جاری نگذارد.

دبیر اتاق مشترک ایران و عراق ادامه داد: در سفر اخیر نخست وزیر عراق به ایران درباره موضوعات کلان به خصوص سیاسی و امنیتی توافقاتی حاصل شد؛ اما این سفر ابعاد اقتصادی هم داشت. فعالان اقتصادی به دولت جدید عراق خوش‌بین هستند البته با یک مفروض قطعی که دولت‌ها حافظ منافع ملی کشورشان هستند. معنی خوشبینی این نیست که در تعامل با سایر همسایگان انتظار داشته باشیم بدون توجه به آن روابط سطح بالاتری از روابط را با ما بنیان بگذارند.

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد روابط ما با دولت جدید عراق از دولت قبلی ضعیف‌تر نخواهد بود مگر اینکه رویدادی شکل بگیرد. اما شواهد و قراین گواه می‌دهد که 1402 بسترهای مناسبی خارج از تنش‌های سیاسی مقطعی در روابط تجاری ایران و عراق شکل بگیرد و بدون تردید در سایه دولت جدید، حسن همجواری و حسن تعاملات را می‌توان به‌جای تنش در روابط و کاهش سطح تعاملات پیش‌بینی ‌کرد.

موضوعات :
در همین رابطه