رادیو مجازی اتاق ایران ۲ دی 1403

بر اساس گزارش شاخص جهانی سفر مسلمانان در 2022

ایران با یک پله صعود، هفتمین مقصد گردشگری مسلمان‌دوست جهان شد

بر اساس نتایج گزارش شاخص جهانی سفر مسلمان در 2022 ، ایران با یک پله صعود در جایگاه هفتمین مقصد گردشگری گردشگران مسلمان قرار گرفته است.

28 دی 1401 - 12:16
کد خبر : 55338
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

گزارش شاخص جهانی سفر مسلمانان در 2022، به عنوان شاخصی برای سیاست‌گذاری در راستای رونق کسب و کارهای صنعت گردشگری کشورهای اسلامی با همکاری اندیشکده مطالعات جهانگردی و میراث، اندیشکده کسب و کار دانشگاه شریف و کمیسیون گردشگری اتاق ایران تدوین و رونمایی شد.

در سال CrescentRating،2011 ارزیابی کشورهای مقصد سفر مسلمانان را آغاز کرد. این گزارش در ابتدا «CrescentRating Annual» نامیده می‌شد. اما در سال 2015، این شاخص به شاخص جهانی سفر مسلمانان (GMTI تغییر نام داد.

بر اساس گزارش منتشر شده در سال 2022، که هفتمین و تازه‌ترین ویرایش این گزارش است، بیست مقصد برترگردشگران مسلمان براساس رتبه‌بندی 2022 GMTI مشخص شده است. این رتبه بندی نشان دهنده تلاش‌های مقاصد گردشگری در این زمینه است. مالزی همچنان جایگاه برتر خود را حفظ کرده است. با این حال، شکاف بین مالزی و مقاصد برتر مسلمان دوست رو به کاهش است. اندونزی، عربستان سعودی و ترکیه در جایگاه دوم قرار دارند. ازبکستان بار دیگر پیشرفت چشمگیری در رده‌بندی داشته و با هفت پله صعود در پله 9 رتبه‌بندی قرار گرفته است. امسال سنگاپور همچنان تنها کشور غیرعضو سازمان همکاری اسامی است که به جمع بیست کشور برتر رتبه بندی GMTI2022 پیوسته است.

 بر اساس تحلیل منطقه‌ای غرب آسیا و شمال آفریقا مناطق برتر در ۲۰۲۲ GMTI هستند؛ چون عمدتاً از مقاصد مسلمان‌پسند تشکیل شده‌اند. غرب آسیا شامل ترکیه و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است. مقاصد پیشرو در شمال آفریقا مصر و مراکش هستند و دو خاستگاه بزرگ گردشگری حال در آسیای جنوب شرقی - مالزی و اندونزی- پس از آن‌ها در جایگاه سوم قرار گرفته اند. آسیای مرکزی به رهبری ازبکستان به تلاش برای افزایش امتیاز خود در رتبه بندی ادامه می‌دهد. این منطقه ظرفیت این را دارد که از مناطق دیگر پیشی بگیرد و به منطقة برتر تبدیل شود. آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی نیز جزء پایین‌ترین مقاصد رتبه‌بندی شده در ۲۰۲۲ GMTI هستند.

بر اساس میزان دسترسی و شاخص‌های محیط و خدمات نیز رتبه‌بندی‌های متفاوتی میان مقاصد گردشگری در این گزارش وجود دارد. دسترسی یکی از عوامل حیاتی برای توسعه گردشگری است. این معیار ارتباطات هوایی و زمینی، الزامات ویزا و زیرساخت‌های حمل‌ونقل در مقصد را در بر می‌گیرد. امتیاز ارتباط زمینی امسال تغییری نکرده است. این امتیاز به اتصال زمینی از هر مقصد به سی بازار خروجی برتر برای سفر حلال اشاره دارد.

 

متن کامل گزارش شاخص جهانی سفر مسلمان در 2022 را اینجا بخوانید.

در همین رابطه