رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

اتاق ایران آنلاین گزارش می‌دهد

نگاه فعالان بازار سرمایه به حمایت 300 تومانی خودرو

روند صعودی بازار سرمایه با چالش مواجه شده و درنتیجه فشارهایی که از جانب سیاست‌های ارزی و دعوای فروش خودرو در بورس کالا به بازار سرمایه وارد شد، سهامداران کوتاه‌مدت به دنبال تغییر استراتژی سهامداری هستند.

05 بهمن 1401
کد خبر : 55419
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

معاملات بازار سرمایه در روزهای اخیر با تردیدهای جدی نسبت به سرنوشت سیاست‌های ارزی ادامه دارد و در غیاب لیدرهای بنیادی صادرات محور، لیدری بازار به نماد خودرو رسیده که آن‌هم با هجمه به فروش خودرو در بورس کالا شرایط نامساعدی را تجربه می‌کند و در حال از دست دادن حمایت مستحکم 300 تومانی است.

رئیس جدید بانک مرکزی در ابتدای کار با تثبیت ارز نیمایی بر مبنای دلار 28 هزار و 500 تومانی، سایر نرخ‌ها را به رسمیت نشناخته بود و همین مسئله باعث شد نمادهای اثرگذار بازار سرمایه در رشته فعالیت‌های فولاد، معدن و پتروشیمیایی به دلیل نگرانی از کاهش شدید حاشیه سود با افت تقاضا و عقب‌گرد قیمت مواجه شدند.

در این شرایط، گروه خودرو که با انتقال بخشی از تولیدات به بورس کالا، توانسته بود در سه‌ماهه سوم سال سودساز شود، بیش‌ازپیش با استقبال بازار مواجه شد و به‌طور مشخص، نقش لیدری بازار به خودرو رسید. البته که این حال خود هم برای گروه خودرو دوام نیاورد و دعوای عرضه خودرو در بورس کالا به ریزش تقاضا و سیو سود سهامداران این گروه ختم شد.

حالا اما، از یک‌سو بانک مرکزی از سیاست‌های اولیه خود مبنی بر تثبیت نرخ ارز و به رسمیت نشناختن سایر نرخ‌های بازار ارز عقب‌نشینی کرده و ضمن مستثنا کردن برخی از صادرکنندگان از رفع تعهد ارزی با دلار 28 هزار و 500 تومانی، دلار 43 هزار تومانی را به‌عنوان نرخ ارز در بازار متشکل ارزی پذیرفته و عملاً به نرخ‌سازی در بازار ارز پرداخته است. از سوی دیگر شورای عالی بورس نیز رأی به تداوم عرضه خودرو در بورس کالا داده است؛ اما شواهد حاکی ازا ین است که اعتماد از دست رفته بازار حتی با تغییر سیاست‌های ارزی و حمایت شورای عالی بورس از عرضه خودرو در بورس کالاترمیم نشده و فعلاً فشار فروش در اغلب نمادهای بازار مشهود است.

تحلیلگران، شکست حمایت 300 تومانی خودرو را به‌عنوان نشانه‌ای برای اصلاح کوتاه‌مدت بازار خسته از شایعه و برخورد در نظر گرفته‌اند و معتقدند در صورت تثبیت قیمت خودرو زیر این حمایت مهم، فعلاً رشدی برای کلیت بازار متصور نخواهد بود. از سوی دیگر، شاخص کل بورس در نزدیکی حمایت مستحکم یک‌میلیون و 600 هزار واحد قرار دارد که اگر این حمایت نیز از دست برود سیگنال خروج حرفه‌ای‌ها خواهد بود و احتمالاً بازار دوباره به همان افت‌وخیز قبلی خود بر خواهد گشت.

در لحظه تنظیم این گزارش شاخص کل بورس با کاهش 26.6 هزار واحدی معادل 1.62 درصد افت، به رقم یک‌میلیون و 619 هزار و 453 واحد رسیده است.

در همین رابطه