رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

سیدمهدی طبیب زاده در نشست کمیسیون گردشگری اتاق کرمان

احیای شرکت فرش بر اقتصاد و اشتغال استان کرمان اثرگذار است

رئیس اتاق کرمان با اشاره به اهمیت و جایگاه فرش در فرهنگ و اقتصاد استان کرمان، بر ضرورت همکاری دولت برای احیای این شرکت به‌منظور اثرگذاری بر اقتصاد و اشتغال استان کرمان تأکید کرد.

09 بهمن 1401
کد خبر : 55433
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان گفت: احیای شرکت فرش به این دلیل که مرتبط با احیای هویت و فرهنگ استان است و می‌تواند مورد استقبال گردشگران قرار گیرد، در اقتصاد و اشتغال استان کرمان تأثیرگذار خواهد بود.

سیدمهدی طبیب زاده در نشست کمیسیون گردشگری اتاق کرمان افزود: مالکیت شرکت فرش در حال حاضر در اختیار دولت است و هرگونه تغییر کاربری یا واگذاری آن فقط با مصوبه هیات دولت امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به پیشنهاد اعضای کمیسیون برای تبدیل شرکت فرش به باغ‌موزه فرش کرمان تصریح کرد: باید برای جذب سرمایه‌گذار علاوه بر موزه، فعالیت اقتصادی دیگری نیز تعریف شود تا سرمایه‌گذاران از احیای این مجموعه استقبال کنند.

طبیب زاده، با بیان اینکه اتاق کرمان در احیای بازار قلعه محمود سال‌ها پیگیری و حساسیت ایجاد کرد، ادامه داد: این بار نیز می‌توان در حساسیت‌زایی، هماهنگی و جلب‌توجه مسئولان استان به این مکان و احیای آن، کمک و نشست‌هایی را برگزار کرد اما تا وضعیت مالکیت این مجموعه مشخص نشود، نمی‌توان اقدام چندانی انجام داد.

در ادامه این نشست نایب‌رئیس اتاق کرمان، با بیان اینکه بنیان‌گذاران اتاق کرمان پیشکسوتان گذشته فرش بوده‌اند و به همین دلیل اتاق کرمان مدیون صنعت فرش است، گفت: طرح‌های فرش‌های صادراتی گذشته که به‌طور کامل به سفارش اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در راور بافته می‌شد، در اختیار بخش خصوصی قرار دارد.

جلیل کاربخش افزود: احیای فرش، بهبود فضای کسب‌وکار و ارتباط با دنیا به‌ویژه آمریکا که مشتری اصلی فرش کرمان بوده، نیازمند الزاماتی است تا فرش بتواند دوره شکوفایی خود را دوباره تجربه کند.

وی ادامه داد: نقش و طرح‌های فرش مربوط به دهه 40 به بعد و تأسیس شرکت فرش مربوط به سال 1860 هجری شمسی است که با توجه به اینکه مواد اولیه فرش در آنجا قرار دارد، موزه ارزشمندی است که می‌تواند به جذب گردشگر کمک کند.

کاربخش، تصریح کرد: پس‌ازاینکه دولت اعلام کند که چگونه قرار است از این شرکت فرش بهره‌برداری شود، برای احیای این مکان و صنعت، پیشنهاد منعقد کردن قرارداد BOT مطرح می‌شود که باید بررسی شود.

در ادامه رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع‌دستی اتاق کرمان گفت: متمرکز کردن فعالان صنعت فرش یکی از اهداف مدنظر بوده که این مجموعه می‌تواند به این هدف کمک کند.

رضا بهرامی، در بخش دیگری اظهار کرد: نمایشگاه بین‌المللی گردشگری در تهران از 18 تا 21 بهمن‌ماه جاری برگزار می‌شود که امیدواریم فعالان این حوزه حضوری پررنگ برای معرفی توانمندی‌های گردشگری استان داشته باشند.

موضوعات :
در همین رابطه