رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

سیدمهدی طبیب زاده در نشست کمیسیون امور زیربنایی اتاق کرمان

استان کرمان، نیازمند توسعه شرکت‌های تولیدکننده سازه‌های فولادی است

رئیس اتاق کرمان می‌گوید: این استان در حال جهش جدی توسعه و سرمایه‌گذاری‌های بسیار سنگین است و به سازه‌های فولادی نیاز روزافزون پیدا کرده است درنتیجه به توسعه شرکت‌های تولیدکننده سازه‌های فولادی نیاز دارد.

10 بهمن 1401
کد خبر : 55460
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق کرمان با اشاره به اینکه مصرف اسکلت فلزی در کرمان بسیار زیاد است، گفت: توسعه شرکت‌های تولیدکننده سازه‌های فولادی نیاز استان است و می‌توان با پرداختن به آن، کرمان را پایلوت سازه‌های فولادی قرار داد.

 سیدمهدی طبیب زاده در نشست کمیسیون امور زیربنایی و سرمایه‌گذاری اتاق کرمان، افزود: کرمان در حال تبدیل شدن به قطب فولاد کشور است و پیش‌بینی شده در سال 1404 تولید فولاد در کرمان به 11 میلیون تن برسد که در حال حاضر نیمی از آن را تولید می‌کنیم.

وی اظهار کرد: شمش فولادی تولید شده باید فرآوری شود که احداث کارخانه ورق‌های فولادی در این زمینه می‌تواند تأثیرگذار باشد.

طبیب زاده، ادامه داد: سالانه 3 میلیون تن مصرف ورق‌های فولادی در مجموعه‌های مختلف فولادی است که در کرمان با احداث کارخانه تولید ورق‌های فولادی می‌توان 2 میلیون تن از این نیاز را تولید و ارزش‌افزوده خوبی را ایجاد کرد.

رئیس اتاق کرمان اظهار کرد: سازه‌های یکنواخت و قابل‌کنترل که اطمینان بخشی بیشتری دارند مانند سازه‌های فولادی باید توسعه یابد و استفاده از این سازه‌ها در ساختمان‌ها بسیار مهم است.

وی بیان کرد: کرمان در حال جهش جدی توسعه و سرمایه‌گذاری‌های بسیار سنگین است و باید از این فرصت‌ها در کرمان استفاده بیشتری کرد.

لطمه سنگین تورم به صنعت احداث

در ادامه این نشست رئیس کمیسیون امور زیربنایی و سرمایه‌گذاری اتاق کرمان گفت: تورم افسارگسیخته در کشور به صنعت احداث لطمه سنگینی وارد کرده که امیدواریم مسئولان در این زمینه چاره‌ای بیندیشند.

علی نقوی افزود: قیمت کمتر سازه‌های بتنی نسبت به سازه‌های فولادی، افراد بیشتری را به سمت استفاده از سازه‌های بتنی هدایت می‌کند که مشکلاتی دارد اما با استفاده از سازه‌های فلزی پروژه بیشتر و سریع‌تر پیش می‌رود.

وی با تأکید بر اینکه جای صنعتی سازی ساختمان در کشور و به‌ویژه کرمان خالی است، خاطرنشان کرد: در کشور ما نیروی کار ارزان‌تر و قیمت انرژی پایین‌تر است اما مسکن بشدت و حدود 30 تا 40 درصد در کشور ما گران‌تر از کشورهایی مانند ترکیه و امارات است.

وی اظهار کرد: کمیسیون امور زیربنایی و سرمایه‌گذاری اتاق کرمان و انجمن خدمات فنی و مهندسی اتاق آمادگی لازم را برای هر نوع همکاری با فعالان صنعت سازه‌های فولادی دارد.

عدم قیاس ایمنی سازه با ارزانی سازه

در ادامه رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان کرمان، با اشاره به اینکه زلزله بم یک آزمایشگاه سازه‌سازی بود و ایمنی و مقاومت سازه‌های مختلف را در آن دیدیم، گفت: انبوه‌سازی با روش‌های سنتی امکان‌پذیر نیست و نباید ایمنی سازه را با ارزانی سازه مقایسه کرد.

عباس طوفان افزود: کارگاه‌های سازه‌های فولادی در استان فعال هستند اما به نظر می‌رسد آموزش نیروی مهارت دیده برای اجرای سازه‌های فولادی در محل احداث ضروری است که باید توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای استان برای این مهم برنامه‌ریزی صورت گیرد.

وی ادامه داد: باید به سمت کاهش قیمت سازه‌های فولادی با سبک‌تر شدن سازه‌ها و افزایش مقاومت آنها برویم زیرا در سازه‌های فولادی کنترل‌ها بیشتر از سازه‌های بتنی امکان‌پذیر است.

نیاز به نظارت، کنترل و آزمایشگاه‌های استاندارد در سازه‌سازی

مدیرکل استاندارد استان کرمان نیز در این نشست گفت: نگاه‌ها به استانداردسازی تولیدات، سازه‌ها و مصالح ساختمانی پس از زلزله بم تغییر کرد و این موضوع بحث استانداردهای اجباری را افزایش داده است.

اسماعیل عاقلی، افزود: فضای استان کرمان به سمت افزایش تولیدات قطعات و سازه‌ها پیش می‌رود که نیاز به نظارت و کنترل و آزمایشگاه‌های استاندارد بیش از گذشته احساس می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برخی تولیدکنندگان یکسری تجهیزات آزمایشگاهی دارند، اظهار کرد: در حوزه آموزش، تدوین، تجدیدنظر و پیاده‌سازی استانداردها آمادگی لازم برای هر نوع همکاری وجود دارد.

 زلزله اقتصادی در کارخانه سازه‌های فولادی

در ادامه این نشست رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی، با اشاره به اینکه مجلس دولت را موظف به تأمین یک‌میلیون مسکن در سال کرده است، گفت: اخیراً معاون رئیس‌جمهور اعلام کرده که منظور این نبوده که دولت مسکن بسازد بلکه خود مردم بسازند که این صحبت با قانون مغایرت دارد.

سیدحامد ضیائی افزود: انتظار این است اگر دولت تعهدی را می‌دهد نظرات بخش خصوصی را در آن زمینه جویا شود تا با مشکلات کمتری کار پیش رود.

وی ادامه داد: استانداردسازی در سازه‌ها نیاز ابتدایی احداث مسکن است و برای سرعت بخشیدن به ساخت مسکن امکان تبدیل کارخانه‌های فولادسازی به کارخانه‌های خانه‌سازی وجود دارد.

ضیایی، مسئله مهم دیگر را تغییر قیمت‌های بسیار شدید فولاد در سال جاری عنوان کرد و گفت: این افزایش قیمت 35 تا 40 درصدی به بخش سازه‌های فولادی آسیب بسیاری وارد کرد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی تصریح کرد: با این شرایط قیمت‌ها، زلزله اقتصادی در کارخانه سازه‌های فولادی اتفاق افتاده که امیدواریم با اختیارات وزارت صنعت، معدن و تجارت بتوان شرایط را برای تأمین فولاد و مصالح موردنیاز تسهیل کرد.

در این نشست فعالان صنعت سازه‌های فولاد مواردی را مانند حذف رانت، فرهنگ‌سازی فولاد ملی مسکن، استفاده از سازه‌های فلزی سبک، کمک به ترویج استفاده از سازه‌های فولادی و حمایت بانک‌ها در اعتبارات اسنادی مطرح کردند.

موضوعات :
در همین رابطه