رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

‌امکان اتصال بانک‌های غیرروسی به شبکه پیام‌رسان بانکی ایران و روسیه

معاون بین‌الملل بانک مرکزی گفت: با اتصال سامانه‌های پیام‌رسان ملی بانک‌های ایران و روسیه، بانک‌های غیرروسی هم می‌توانند متصل شده و با بانک‌های کشور تبادلات مالی داشته باشند.

10 بهمن 1401
کد خبر : 55464
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نهم بهمن‌، قرارداد اتصال سامانه‌های پیام‌رسان ملی بانک‌های ایران و روسیه با حضور معاون بانک مرکزی روسیه و معاون بین‌الملل بانک مرکزی ایران به امضا رسید و به دنبال آن زمینه اتصال سامانه‌های پیام‌رسان ملی بانک‌های ایران و روسیه، فراهم شد.  

سامانه پیام‌ رسانی مالی الکترونیکی (سپام) به ‌منظور الکترونیکی کردن مراودات بانکی و ایجاد زیرساخت یکپارچه خدمت‌رسانی میان ایران و روسیه راه ‌اندازی شد، با استفاده از سپام نه تنها برای اولین بار‌ یک زیرساخت پیام‌‌رسانی واحد مالی ملی در کشور برای همه مراودات مالی عمده بانک‌ها از قبیل اعتبارات اسنادی ارزی و ریالی، ضمانت‌نامه‌‌های ارزی و ریالی، حوالجات ارزی، مکاتبات، استعلام ها و مذاکرات از طریق یک شبکه واحد پیام ‌رسانی فراهم است، بلکه امکان اتصال به بانک‌های خارجی در خارج از کشور را می ‌توان به گونه‌ای برقرار کرد که بدون به ‌کارگیری امکانات مؤسسه سوئیفت و نگرانی‌های مربوط به آن با زبانی مشترک و آشنا، تعاملات مالی با آخرین فناوری‌های موجود صورت گیرد.

محسن کریمی، معاون بین الملل بانک مرکزی، درباره سامانه پیام‌ رسانی مالی الکترونیکی سپام می‌گوید: در حال حاضر شبکه پیام‌رسانی دو کشور به یکدیگر متصل شده و همه بانک‌های دو کشور نیز می توانند به یکدیگر متصل شوند و برای شروع، یک بانک از ایران و بانک دیگری از کشور روسیه انتخاب شدند که نخستین پیام را تبادل کنند. علاوه بر این، طی روزهای آینده نیز که هیأت فنی بانک مرکزی روسیه در ایران هستند، زمینه‌سازی برای ارتباط و ارسال همه پیام‌ها میان بانک‌های دو کشور فراهم می ‌شود.

موضوعات :
در همین رابطه