رادیو مجازی اتاق ایران - 28 فروردین 1403

سیدمهدی طبیب‌زاده در نشست مجازی با رئیس اتاق بازرگانی جاوه غربی مالزی

صنایع الکترونیک و فولاد زمینه‌های مساعدی برای همکاری کرمان و اندونزی است

رئیس اتاق کرمان، توسعه صنعت الکترونیک در اندونزی و فعالیت چشمگیر صنایع فولاد و پایین‌دستی آن در استان کرمان را فرصتی برای توسعه همکاری‌های متقابل در این دو حوزه عنوان کرد.

19 بهمن 1401
کد خبر : 55513
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان گفت: توسعه صنعت الکترونیک در اندونزی و توسعه صنایع فولاد و صنایع پایین‌دستی فولاد در کرمان می‌تواند زمینه‌های همکاری مناسبی بین دو استان کرمان و جاوه غربی اندونزی باشد.

سیدمهدی طبیب‌زاده در نشست مجازی جمعی از فعالان اقتصادی استان با معاون سفیر ایران در جاکارتا و رئیس اتاق بازرگانی جاوه غربی اندونزی، افزود: غذا، نوشیدنی‌ها، خرما، پسته، قالی، مهندسی ارتباطات، تجهیزات پزشکی، تکنولوژی پهباد برای کشاورزی، نانوتکنولوژی و توربین‌های تولید انرژی از سایر حوزه‌های همکاری بین دو کشور است.

وی ادامه داد: کرمان بزرگ‌ترین استان ایران ازنظر مساحت، ثروتمندترین استان معدنی، متنوع‌ترین استان ازنظر اقلیم آب و هوایی و یکی از جذاب‌ترین استان‌های ایران ازنظر گردشگری است که عزم خود را برای محور قرار دادن صادرات جزم کرده است.

طبیب زاده، با اشاره به اینکه در حال مذاکره با کشورهای موفق در زمینه توسعه صادرات هستیم، تصریح کرد: تجربه‌های کشورهای جنوب شرقی آسیا در این حوزه به‌ویژه اندونزی می‌تواند الگوی خوبی برای ما باشد.

رئیس اتاق کرمان گفت: استان کرمان تا دو سال آینده با تولید 10 میلیون تن قطب تولید فولاد کشور خواهد شد و همچنین برنامه تولید یک میلیون تن کاتد مس را در برنامه دارد.

وی ابراز امیدواری کرد: با کمک سفارت ایران در جاکارتا بتوان حرکت بزرگی را در زمینه صادرات به مالزی آغاز و رقم‌های مبادله دو طرف را افزایش داد.

همچنین رئیس انجمن ملی خرما در این نشست گفت: اندونزی از سال 2012 میلادی تاکنون هر ساله (به‌جز یک سال شیوع کرونا) رشد 5 درصدی داشته و قاعدتاً استان جاوه غربی نیز رشد خوبی را تجربه کرده است.

محسن رشیدفرخی، افزود: کرمان، ششمین کشور صادرکننده خرما به اندونزی و جاوه غربی است که این رتبه قابل‌قبول نیست و مبادلات تجاری می‌تواند بسیار بیشتر باشد.

وی افزود: صادرات خرما به اندونزی می‌تواند تا 100 میلیون دلار افزایش یابد که این ظرفیت در هر دو استان کرمان و جاوه غربی وجود دارد و در مقابل می‌توان چای، برنج و کودهای شیمیایی را وارد کرد.

در ادامه این نشست معاون سفارت ایران در جاکارتا گفت: استان کرمان با ظرفیت‌های مناسب، فرصت خوبی برای همکاری با جاوه غربی اندونزی است که حوزه‌های صنعتی و معدنی می‌تواند از مهم‌ترین مبادلات تجاری دو طرف باشد.

رونق، با اشاره به اینکه اندونزی نیاز سالانه خرمای خود را از ایران و بخشی از استان کرمان تأمین می‌کند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در اندونزی فرصت خوبی در زمینه تکمیل زیرساخت‌ها وجود دارد که کرمان می‌تواند از این فرصت استفاده کند.

وی تصریح کرد: اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری در کرمان و اندونزی می‌تواند به شناخت و مراودات بیشتر دو طرف کمک کند و در همه زمینه‌ها سفارت ایران در جاکارتا آمادگی خود را برای همکاری با کرمان اعلام می‌کند.

رئیس بخش توسعه تجارت اتاق بازرگانی جاوه غربی نیز در ادامه این نشست گفت: جاوه غربی یک‌ششم جمعیت و 60 درصد صنایع مختلف اندونزی ازجمله کارخانجات ساخت خودرو، موتورسیکلت، قطعات هواپیما، سایر وسایل حمل‌ونقل و زیرساخت‌ها را دارد.

هادی کوکرودیمجو، با بیان اینکه در جاوه غربی 16 کارخانه خودروسازی، 20 کارخانه تولید موتورسیکلت و کارخانه‌های تولید باطری‌های ماشین‌های الکترونیکی، سایر صنایع مخابراتی، دریایی، تجهیزات نظامی و بسته‌بندی کشاورزی فعال هستند، افزود: 108 منطقه ویژه اقتصادی در اندونزی وجود دارد که 35 منطقه آن در جاوه غربی فعال بوده و یا در حال احداث است.

وی خاطرنشان کرد: جاوه غربی به دلیل اینکه سهم قابل‌توجهی در اقتصاد اندونزی دارد و یک‌پنجم سرمایه‌گذاری‌های خارجی اندونزی در این استان سرمایه‌گذاری می‌شود، از سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه زیرساخت‌ها استقبال می‌کند.

وی ادامه داد: جاوه غربی 18.6 درصد در صادرات اندونزی مشارکت دارد و در حوزه‌های انرژی‌های سبز، بهداشت و درمان، تجهیزات بیمارستانی، مدیریت پسماندها و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی آماده جذب سرمایه‌گذار و همکاری با ایران و کرمان است.

در این نشست برخی فعالان اقتصادی دو طرف به بیان پرسش‌های خود در رابطه با تجارت بین کرمان و اندونزی پرداختند و پاسخ‌های لازم را دریافت کردند.

موضوعات :
در همین رابطه