رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق کرج در اختتامیه سومین جشنواره ملی امیرکبیر مطرح کرد

با مشارکت خیرین، هنرستان‌های آموزشی در شهرک‌های صنعتی ایجاد شود

رئیس اتاق کرج با تأکید بر اهمیت مبحث آموزش در تأمین نیروی کار ماهر، گفت: برای تأمین نیروی کار ماهر، باید هنرستان‌های آموزشی با مشارکت خیرین در شهرک‌های صنعتی برای تربیت نیروی ماهر ایجاد شود.

18 بهمن 1401
کد خبر : 55538
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق کرج گفت: نخستین همکاری فعالان بخش خصوصی و جامعه دانشگاهی از سال ۱۳۹۳ و با میزبانی اتاق کرج از برگزاری سومین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه آغاز شد که محور آن مسائل مهمی ازجمله ارتقاء فرهنگ کارآفرینی و تولید دانش‌بنیان در جامعه بود، در این همایش ملی با توجه به ارسال بیش از ۱۲۰ مقاله علمی، در نهایت ۱۰ مورد به‌عنوان آثار برگزیده معرفی شدند.

پرهام رضایی در آئین اختتامیه سومین دوره جشنواره ملی امیرکبیر اظهار کرد: در ادامه فعالیت‌های تعاملی اتاق البرز، مرکز تسهیلگری با اهداف مختلفی چون توسعه سطح تعامل میان صنعت و دانشگاه همکاری با مرکز علم و فناوری، هدایت سرمایه‌گذاری و تعامل با گروه‌های استارتاپی تشکیل شد.

رئیس اتاق کرج گفت: خوشبختانه با توجه به اهمیت اجرای برنامه‌های سیاست اقتصاد مقاومتی در بخش‌های مختلف ازجمله تولید، تمایل صاحبان صنایع به بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی داخلی به‌منظور خودکفایی و تولید تکنولوژی‌های بومی در سالیان اخیر نسبت به گذشته افزایش چشم‌گیری داشته است.

وی عنوان کرد: قطعاً فعالان حوزه صنعت با تکیه‌بر منابع علمی و تحقیقاتی دانشگاهی می‌توانند نیازهای اساسی ازجمله مواد اولیه و ماشین‌آلات خطوط تولید را از ظرفیت‌های داخلی تأمین کنند که این خود منجر به کاهش وابستگی‌های وارداتی می‌شود.

رضایی افزود: از دو سال قبل و به مناسبت بیستم دی‌ماه سالروز شهادت میرزا محمدتقی خان فراهانی مشهور به امیرکبیر، برگزاری جشنواره ملی به نام این سیاستمدار فرهیخته ملی در استان البرز پایه‌ریزی شد که درنتیجه آن با همکاری جهاد دانشگاهی و بنیاد نخبگان این رویداد مهم به میزبانی اتاق بازرگانی برگزار شد.

وی توضیح داد: رسالت مهم جشنواره امیرکبیر این‌گونه تبیین شد که پایان‌نامه‌های کاربردی کارفرما محور پذیرش شود و بر این اساس به ترتیب ۱۰۰ و ۲۲۰ رساله و پایان‌نامه به دبیرخانه اولین و دومین دوره جشنواره ارسال و در نهایت برگزیدگان آن در محورهای مختلفی مانند فنی و مهندسی، کشاورزی، محیط‌زیست و منابع طبیعی، علوم پزشکی، علوم انسانی و پایه معرفی شدند.

رئیس اتاق کرج تشریح کرد: در سال جاری در بخش جانبی سومین دوره جشنواره ملی امیرکبیر، نخستین رویداد از ایده تا اجرا در راستای حمایت از ایده‌های تشکل‌های بخش خصوصی برگزار شد.

وی در بخش دیگری با اشاره به وجود مشکلات زیرساختی در بخش‌های تولیدی و صنعتی کشور ازجمله شهرک‌های صنعتی که با کمبود انرژی گاز و برق مواجه است، افزود: با توجه به وجود ظرفیت‌های فراوان تولیدی در کشور، انتظار می‌رود که دولت برای تأمین زیرساخت‌ها در این حوزه اهتمام بیشتری داشته باشد، هرچند اقدامات مهمی تاکنون انجام شده اما کافی نبوده و همچنان موانعی سد راه تولیدکنندگان است.

رضایی با اشاره به اینکه در بحث مدرسه‌سازی با توجه به کمبود فضاهای آموزشی استان، خیرین البرزی در سال‌های اخیر فعالیت‌های ارزنده‌ای داشته‌اند، گفت: با توجه به رسالت ایجاد فضاهای آموزشی و از سویی کمبود نیروهای تکنسین ماهر در استان البرز می‌توانیم با کمک خیرین هنرستان‌های آموزشی در سطح شهرک‌های صنعتی برای آموزش و تربیت نیروهای موردنیاز بخش‌های تولیدی و کارخانه‌ای ایجاد کنیم.

وی همچنین گفت: در کنار فعالیت‌های تعاملی اتاق با جامعه علمی و دانشگاهی، اتاق کرج به‌عنوان بازوی مشورتی میان دولت و بخش خصوصی میزبان برگزاری جلسات متعدد شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان بوده که خروجی این جلسات بخشی به‌عنوان مصوبات استانی و بخش دیگری به‌منظور پیگیری‌های کلان به شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی ملی ارجاع داده شد.

وی ادامه داد: اتاق کرج در حوزه آموزش نیز کلاس‌های متنوع و مختلف آموزشی را در سال‌های گذشته برگزار کرده است و درنتیجه آن به‌عنوان نمونه در سال ۱۴۰۰ در میان مراکز آموزشی ۳۳ اتاق بازرگانی سراسر، آموزش اتاق البرز حائز رتبه نخست شد.

در ادامه این مراسم، عباس ابراهیمی معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان گفت: خوشبختانه از سوی اتاق کرج، جهاد دانشگاهی و بنیاد نخبگان استان برنامه‌ریزی مناسبی برای برگزاری جشنواره کارفرما محور امیرکبیر انجام شده است که این اقدام جای تشکر و قدردانی دارد.

وی در ادامه گفت: امسال قطب‌نمای بنیاد ملی نخبگان بر حل مسائل و پاسخ به نیازهای کشور متمرکز شده است، به همین دلیل تمامی افراد ازجمله دانشجویان که قدمی به‌منظور رفع احتیاج جامعه ازجمله چالش‌های پیش‌ روی صنعت بردارند، از حمایت این مجموعه برخوردار می‌شوند.

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان علت توجه به مسئله کارفرما بودن رساله‌ها و پایان‌نامه‌های ارسالی به دبیرخانه جشنواره ملی امیرکبیر را بحث سخت‌گیری کارفرمایان ازجمله صنعتگران در تأیید این طرح‌ها برشمرد و گفت: جسارت و جرات استادان و دانشجویان برای رسیدگی و پاسخ به تقاضاها در این زمینه ستودنی است، زیرا با چالش‌ها و خطرهای جدی مثل شرایط اقتصادی، بازار تأمین تجهیزات و امکانات و در نهایت تأیید یا رد کارفرما در این راه مواجه می‌شوند.

وی با قول مساعد در خصوص قائل شدن امتیاز ویژه از سوی بنیاد نخبگان برای برگزیدگان جشنواره ملی امیرکبیر افزود: یکی از این امتیازات گذراندن دوره فوق دکتری بنیاد نخبگان ویژه افرادی است که رساله دکتری آنها در این جشنواره برگزیده شد، از دیگر موارد تسهیلات جایگزین خدمت و یا بهره‌مندی از طرح نظام‌وظیفه این بنیاد است.

ابراهیمی در ادامه با اشاره به اینکه اخیراً دولت آیین‌نامه جذب نخبگان در دستگاه‌های دولتی را مصوب کرده است، افزود: تأییدیه این افراد بر عهده بنیاد ملی نخبگان است و ما در این بخش هم امتیاز خاص برای برگزیدگان جشنواره ملی امیرکبیر قائل می‌شویم.

وی با بیان اینکه پشتیبانی از راه‌اندازی کسب‌وکار، اعطای تسهیلات بلاعوض و یا کمک به گذراندن دوره‌های توانمندسازی ازجمله دیگر پشتیبانی‌هایی است که بنیاد ملی نخبگان برای حمایت از برگزیدگان چنین جشنواره‌هایی مدنظر دارد.

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان گفت: در سال آینده هم با همکاری اتاق‌های بازرگانی و مراکز جهاد دانشگاهی در سراسر کشور جشنواره ملی امیرکبیر را پررونق‌تر از قبل برگزار خواهیم کرد و مدنظر است که شیوه‌نامه مربوط به حمایت‌های بنیاد ملی نخبگان از این رویداد تدوین و مصوب شود.

در بخش دیگری از این آئین، محمد نبیونی رئیس بنیاد نخبگان استان البرز گفت: امسال بالغ‌بر ۲۳۸ مورد رساله و پایان‌نامه به دبیرخانه جشنواره ملی امیرکبیر ارسال شد.

وی ادامه داد: در دوره‌های اول و دوم بالغ‌بر ۲۹ و ۴۸ دانشگاه، مرکز علمی و فناوری رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دانشگاهی را به دبیرخانه جشنواره مذکور ارسال کردند که امسال در سومین دوره با افزایش مشارکت، این تعداد به ۵۶ دانشگاه و مراکز مربوطه رسید.

رئیس بنیاد نخبگان البرز در ادامه تعداد کارفرمایان رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویی ارسالی به دوره‌های اول، دوم و سوم جشنواره ملی امیرکبیر را به ترتیب ۳۵، ۷۲ و ۸۳ مورد برشمرد.

وی تعداد نفرات برگزیده جشنواره در دوره‌های اول تا سوم و در سال‌های ۹۹ الی ۱۴۰۱ را به ترتیب ۸، ۱۰، و ۱۰ نفر اعلام کرد و گفت: در همین سال‌ها به ترتیب ۱، ۶ و ۹ نفر به‌عنوان افراد شایسته تقدیر داشته‌ایم.

به گفته نبیونی در مرحله اول غربالگری بالغ‌بر ۱۵۵ طرح، رساله و پایان‌نامه دانشجویی ارسالی به دبیرخانه سومین دوره جشنواره ملی امیرکبیر به دلیل عدم شرایط لازم رد شدند و تنها ۸۳ اثر با کارگروه‌های علمی و تخصصی به بخش داوری راه یافتند.

در این مراسم، احمدرضا فیروزی رئیس جهاد دانشگاهی البرز نیز گفت: واحدهای دانشگاهی به‌شدت نیاز به تقویت منابع مالی دارند، شاید بتوانند حداقل‌ها را با بودجه‌های دولتی تأمین کنند، اما برای دستاوردها و بازدهی بیشتر در حوزه فعالیت‌های دانشگاهی به همکاری بنگاه‌های اقتصادی نیاز است، از طرفی باید فضای حضور دانشگاهیان در صنعت فراهم شود.

رئیس جهاد دانشگاهی البرز ادامه داد: برای تصویب و قضاوت رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دانشگاهی در گذشته تنها بحث علمی بودن آن مطرح بود، اما اکنون با توجه به اهمیت توجه به تعامل صنعت و دانشگاه و حل مسائل اقتصادی جامعه، رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دانشگاهی باید کارفرما محور باشد.

وی افزود: تجربه نشان می‌دهد که هر جا بخش خصوصی به موضوعات مرتبط با تکنولوژی، فناوری و نوآوری ورود کرده، نتایج خوبی حاصل شده است.

در پایان این مراسم از 10 برگزیده اصلی تقدیر به عمل آمد و 9 فرد شایسته تقدیر نیز معرفی شدند.

موضوعات :
در همین رابطه