رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

معاون وزیر اقتصاد در نشست شورای گفت‌وگوی استان البرز

طرح کاهش فشار بر واحدهای تولیدی در دستور کار است

معاون سیاست‌گذاری اقتصادی وزارت اقتصاد می‌گوید: این وزارتخانه طرحی دستور کار دارد که اجرای آن فشار را بر واحدهای تولیدی و شناخته‌شده‌ای که برای افزایش سطح تولید در کشور تلاش می‌کنند، کاهش می‌دهد.

01 اسفند 1401
کد خبر : 55639
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

معاون سیاست‌گذاری اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی، گفت: طرح مهمی از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی دنبال می‌شود که در راستای کاهش فشار بر واحدهای تولیدی و شناخته‌شده‌ای است که برای افزایش سطح تولید در کشور تلاش می‌کنند.

سیدمحمد هادی سبحانیان در نود و چهارمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان البرز، افزود: در سال جاری با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی ۵ واحد درصد از نرخ مالیات بر عملکرد واحدهای تولیدی کاهش پیدا کرد و برای سال آینده هم پیشنهاد شده است که دو واحد درصد دیگر هم از نرخ مالیات بر عملکرد واحدهای تولیدی کاسته شود و درمجموع از عدد ۲۵ واحد درصد به ۱۸ واحد درصد برسد.

معاون سیاست‌گذاری اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی عنوان کرد: در کنار این موارد و به‌منظور برقراری عدالت مالیاتی تلاش کرده‌ایم که با برنامه‌ریزی و انجام اقداماتی جلوی فرارهای مالیاتی که متأسفانه در کشور اتفاق می‌افتد، گرفته شود.

سبحانیان افزود: خوشبختانه رویکردهای جدید وزارت امور اقتصادی و دارایی در حوزه مالیاتی موجب شد که با افزایش ۵۰ درصدی ارائه اظهارنامه مالیاتی از سوی فعالان اقتصادی مواجه شویم، همچنین با تصمیمات اتخاذ شده از سوی این وزارتخانه از حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور جلوگیری به عمل آمد و بیش از دو میلیون مؤدی جدید مالیاتی نیز شناسایی شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرج نیز در این نشست، گفت: با توجه به رسالت مهم اتاق کرج در خصوص تسهیل صدور کارت‌های بازرگانی و یا تمدید آن در استان، یکی دیگر از مصوبات نشست‌های پیشین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به این مورد و بررسی مشکلات مربوطه در فرآیند آن اختصاص داشت.

پرهام رضایی مهم‌ترین اقدامات انجام شده در حوزه بین‌الملل و توسعه روابط خارجی در اتاق کرج را مشتمل بر پذیرش و اعزام هیات‌های تجاری برشمرد و افزود: در این رابطه از ابتدای سال جاری تاکنون میزبان هیات‌های تجاری از کشورهای هندوستان، روسیه، سنگال، قرقیزستان، موریس و افغانستان بوده‌ایم، یک هیات تجاری نیز از سوی اتاق کرج در آبان ماه امسال به کشور ترکیه اعزام شد که هدف از این اقدامات فراهم کردن شرایط حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی به‌منظور توسعه صادرات از استان و عقد تفاهم‌نامه‌های همکاری با شرکای خارجی بوده است.

وی با اشاره به برگزاری اولین جشنواره تجلیل از واحدهای اقتصادی فعال البرز در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی هم‌زمان با چهاردهمین جشنواره کارآفرینان برتر استان در روز ۲۶ بهمن‌ماه امسال در سال میلاد شهرداری کرج بیان کرد: در این جشنواره بر شناسایی، ترویج و تقویت فرهنگ مسئولیت‌پذیری اجتماعی و تقدیر از مجاهدت‌های والای خیرین اقتصادی و ارج نهادن به اندیشه‌ها و فعالیت‌های ارزشمند آنها هدف‌گذاری شده است.

رضایی در مورد عملکرد شورای گفت‌وگوی استان البرز، گفت: از دی‌ماه سال گذشته تاکنون بالغ‌بر ۱۲ جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در استان برگزار شده و خروجی آن ۱۱۲ مصوب بوده است.

وی ادامه داد: از میان مصوبات جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی البرز در ۱۴ ماه گذشته بالغ‌بر ۱۰۱ مورد استانی و ۱۱ مورد ملی بوده است و درمجموع تاکنون حدود ۶۸ درصد بالغ‌بر ۷۶ مصوبه اجرایی شده و ۱۷ مورد در حال پیگیری است و ۷ مصوبه هم اجرایی نشده است.

رئیس اتاق کرج در ادامه بررسی مشکلات و موانع پیش‌روی صادرات از مبدأ استان و معضلات پیرامون تأمین سوخت موردنیاز کانتینرهای یخچال‌دار ویژه حمل محصولات کشاورزی و همچنین موضوع احداث نیروگاه‌های مقیاس کوچک پایه گازسوز (CHP) در شهرک‌های صنعتی استان را از مصوبات مهم جلسات شورای گفت‌وگوی استان در ماه‌های گذشته برشمرد.

در بخش دیگری از این نشست، سیدمهدی نیازی، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با بیان اینکه نامه‌نگاری‌هایی از سوی وزارت صمت برای تخصیص و تأمین فوری اعتبارات ریالی در صنعت خودرو و چند بخش حوزه دیگر انجام شده است، افزود: کارهای مربوط به آن از سوی بانک مرکزی در حال انجام است.

وی با اشاره به جلسه اخیر برگزار شده با رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: بانک‌ها امسال سرمایه در گردش را ۶ ماهه کرده‌اند، چون خیلی‌ها منتظر اعمال نرخ سود بالاتر بودند و قرارداد یک‌ساله را 6 ماهه کردند، این مسئله موجب شد که با خشک‌شدگی نقدینگی در شبکه تولید مواجه شویم.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص مطالبات ۳۲ هزار میلیارد تومانی زنجیره تأمین خودروسازی کشور گفت: پیگیری و تلاش می‌کنیم که آن دسته از گروه‌های قطعه‌سازی که مهلت دریافت مطالبات ۱۲۰ روزه آنها از خودروسازان رد شده است تا عید امسال معوقات خود را دریافت کنند تا در انتهای سال جاری و عید ۱۴۰۲ با مشکل مواجه نشوند.

مجتبی عبداللهی استاندار البرز نیز در این نشست گفت: در زمستان امسال با چالش‌هایی در خصوص تأمین سوخت مواجه بودیم که خوشبختانه صاحبان صنایع همراهی، همکاری و شکیبایی خوبی داشتند و با کمترین دغدغه از آن شرایط گذر کردیم، البته گلایه‌ها را نیز شنیدیم و تا جای ممکن راهکارهای عملیاتی ارائه شد.

وی اضافه کرد: ایجاد نیروگاه‌های (CHP) به‌منظور تولید برق در واحدها و شهرک‌های صنعتی ضرورت دارد و صنعتگران و تولیدکنندگانی که در این راستا اقدام کنند، مورد حمایت ویژه قرار می‌گیرند.

استاندار البرز افزود: باید نشستی نیز در خصوص ارزیابی عملکرد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرج و روند تحقق مصوبات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی برگزار شود.

همچنین مهدی عسگری، نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تهیه یک گزارش نظارتی نمایندگان مجلس در بحث قوانین مختلف مرتبط به رفع موانع تولید و حمایت از تولید داخل از سوی مجلس آماده شده است، افزود: در این قالب با نگاه یک تیم کارشناسانه مشکلاتی که تحت تأثیر برخی قوانین دست و پاگیر تولیدکنندگان را با چالش مواجه می‌کند، شناسایی کرده‌ایم.

عسگری در خصوص مشکلات صادرکنندگان حوزه کشاورزی در بحث کانتینرهای ویژه حمل محصولات صادراتی توضیح داد: کانتینرهای یخچال‌دار تولید داخل به دلایل مختلف جوابگوی نیاز داخل کشور نیست، در این زمینه با روش‌هایی مانند افزایش سطح کیفیت تولیدات داخلی باید نواقص را جبران کرد، در گزارش مجلس شورای اسلامی تمامی مشکلات این‌چنینی بررسی و احصاء شده و برای طرح در صحن مجلس و همچنین جلسات دولت تقدیم این دو نهاد تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی با توجه به دغدغه فعالان اقتصادی در بحث مالیات گفت: دولت افزایش ۴۵ درصدی درآمدهای مالیاتی برابر ۸۳۰ هزار میلیارد تومان را برای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی کرده است، به همین دلیل در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی مباحثی در خصوص هزینه‌ها در دیگر بخش‌ها مانند تحقیق و توسعه و تکمیل زنجیره ارزش را مطرح کرده‌ایم تا تبدیل به اعتبار مالیاتی شود و فعالان اقتصادی بتوانند از این مشوق‌ها استفاده کنند.

موضوعات :
در همین رابطه