رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

محسن احتشام در نشست شورای گفت‌وگوی خراسان جنوبی اعلام کرد

فرایند صدور مجوز بارگاه‌های بهداشتی زرشک و عناب در خراسان جنوبی تسهیل شد

رئیس اتاق بیرجند می‌گوید: حل مشکلات فروش زرشک استان خراسان جنوبی که در سال گذشته به دبیرخانه شورای گفت‌وگوی استان منعکس شده بود با پیگیری‌های انجام شده مرتفع شده است.

01 اسفند 1401
کد خبر : 55655
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بیرجند گفت: پیرو درخواست کمیسیون کشاورزی اتاق بیرجند، کنسرسیوم زرشک و نظام‌مهندسی کشاورزی استان خراسان جنوبی، مشکلات فروش زرشک استان در سال گذشته به دبیرخانه شورای گفت‌وگوی استان منعکس و پس از برگزاری جلسات کارشناسی متعدد در محل اتاق، جهاد کشاورزی و استانداری نهایتاً موضوع ارائه راهکار در جهت تسریع صدور مجوزهای مرتبط با ایجاد بارگاه‌های زرشک در دستور کار شورای گفت‌وگوی استان قرار گرفت.

محسن احتشام تصریح کرد: در گذشته بارگاه‌های زرشک یا طرح‌هایی که در راستای بهینه کردن محصولات کشاورزی بوده است بر اساس موافقت‌نامه‌های تبصره 4 ماده 1 قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها مجوز صادر می‌شد که نیاز به سند مالکیت نداشت و با قولنامه و اخذ تعهد محضری از متقاضی قابل انجام بود؛ اما در حال حاضر با توجه به ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی این موارد حتماً باید در کمیسیون تبصره یک ماده یک مطرح شود که نیازمند مدرک مالکیت معتبر (اعم از حکم دادگاه، گواهی ثبتی یا سند مالکیت) است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در استان خراسان جنوبی بحث خرده مالکی مطرح و اکثر اراضی کشاورزی فاقد سند رسمی و محضری است، بحث صدور مجوز گلخانه‌ها، بارگاه‌های زرشک، انبار، قسمت‌های اداری و خانه کارگری را که نیازمند تغییر کاربری است با چالش جدی مواجه کرده ازاین‌رو پیشنهاد شد با توجه به شرایط استان، مستثنا شدن خراسان جنوبی از موضوع ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی، از طریق شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در سطح ملی پیگیری شود.

به گفته احتشام، درخواست استان در این مورد، صدور مجوز همانند گذشته بر اساس تبصره 4 ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی بود.

رئیس اتاق بیرجند افزود: این درخواست در سی و دومین جلسه شورای گفت‌وگوی استان مطرح و نهایتاً با دستور استاندار وقت مقرر شد اداره کل جهاد کشاورزی استان و سازمان امور اراضی پیشنهاد‌های ارائه شده را در قالب یک طرح و مدل متناسب با شرایط استان و نیاز کشاورزان، به‌صورت مکتوب به دبیرخانه شورای گفت‌وگوی استان جهت پیگیری از طریق شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی ملی و همچنین حوزه اقتصادی استانداری جهت مکاتبه با حوزه اقتصادی وزارت کشور ارسال نمایند تا مشکل احداث بارگاه‌های زرشک و کنترل بار میکروبی حل شود.

وی ادامه داد: این طرح توسط جهاد کشاورزی استان در بهمن‌ماه 1400 تدوین و طی مکاتبه‌ای در همان تاریخ به دبیرخانه شورای گفت‌وگوی ملی و استانداری اعلام و درخواست موضوع در سطح ملی مطرح شد که نهایتاً با پیگیری‌های انجام شده جلسه کارگروه تخصصی شورای ملی در تاریخ 22/06/1401 با دستور جلسه «پیگیری نحوه رفع موانع قانون و مقررات مرتبط با قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها» بنا به درخواست شوراهای گفت‌وگوی استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی برگزار و نهایتاً مقرر شد مدیرکل دفتر حفظ کاربری اراضی به پیشنهاد خود ایشان سفری به خراسان جنوبی به‌منظور رسیدگی به مسائل را داشته باشند.

همچنین دبیرخانه شورای گفت‌وگو در خصوص موضوع لایحه و طرحی که به‌طور هم‌زمان و موازی در دولت و مجلس برای اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها در دست تدوین است از نماینده کمیسیون کشاورزی اتاق ایران درخواست کرد با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و مرکز پژوهش‌های اتاق ایران موضوع لایحه و طرح را به‌طور جد پیگیری کند.

با ارائه گزارش فوق و همچنین گزارش اقدامات ارزشمند جهاد کشاورزی استان در سی و هفتمین جلسه شورای گفت‌وگوی استان با دستور استاندار مقرر شد جهاد کشاورزی استان نسبت به پیگیری سفر معاون محترم حفظ کاربری اراضی کشور و دیدار با استاندار محترم پیگیری و مکاتبات لازم اقدام کند که پیرو پیگیری‌های مدیرکل جهاد کشاورزی استان، معاون سازمان امور اراضی کشور از استان بازدید کرد و طی جلساتی با استاندار، مسئولان استانی و نماینده بخش خصوصی در راستای اجرای مصوبات شورای گفت‌وگوی استان و تسهیل در فرایند صدور مجوز بارگاه‌های بهداشتی زرشک و عناب مصوب شد به‌منظور تسهیل در فرآیند صدور مجوز تبصره یک ماده 2، دبیرخانه کمیسیون تبصره یک صرفاً درخواست‌های بارگاه زرشک و عناب را با اخذ استعلامات مصرح در ماده 7 قانون، پس از اخذ پاسخ راه و شهرسازی در رابطه با ضوابط طرح‌های کالبدی و منطقه‌ای، بدون مصوبه کارگروه امور زیربنایی پذیریش کند. در غیر این صورت ضمن قید زمان 10 روزه پاسخگویی به استعلامات در برگزاری جلسات کارگروه و کمیته‌های ذیل آن تسریع گردد و حداکثر ظرف یک ماه نسبت به تعیین تکلیف پرونده‌ها در کارگروه امور زیربنایی اقدام شود.

 همچنین مقرر شد: با عنایت به اینکه در راستای مصوبات قرارگاه صدور سند اراضی کشاورزی از ابتدای سال 1402 اقدامات محدودکننده‌ای برای افراد فاقد سند اعمال خواهد شد فعلاً تا تاریخ فوق صرفاً برای خراسان جنوبی شرایط پذیریش پرونده‌های بارگاه زرشک و عناب در کمیسیون برای متقاضیان فاقد سند با اخذ تعهد محضری مشابه سایر مصادیق موضع بخشنامه شماره 25166 مورخ 11/10/1400 مقام عالی وزارت، مشروط به ارائه گواهی قبول ثبت ملک فراهم شده و در سامانه دسترسی لازم توسط امور اراضی کشور اعمال گردد. بدیهی است صدور مجوز بهره‌برداری منوط به تکمیل اقدامات ثبتی و ارائه سند مالکیت کاداستری است. بر اساس اعلام کتبی جهاد کشاورزی استان بندهای مذکور در استان اجرایی شده است.

موضوعات :
در همین رابطه