رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

حسین پیرموذن در نشست شورای گفت‌وگوی استان اردبیل

بحران آب، تولید محصولات کشاورزی را کاهش داده است

رئیس اتاق اردبیل می‌گوید: به‌واسطه بحران آب، سهم کشاورزان از آب سدها کمتر شده و تولید محصولات کشاورزی استان اردبیل به‌ویژه سیب‌زمینی کاهش پیدا کرده است.

01 اسفند 1401
کد خبر : 55659
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق اردبیل گفت: با افزایش تنش‌های آبی تولید محصولات کشاورزی استان اردبیل در پنج سال گذشته رو به کاهش بوده است، به‌طوری‌که هر ساله ۱۰ درصد کاهش در تولید سیب‌زمینی داریم.

حسین پیرموذن در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اردبیل، افزود: سهم کشاورزان از آب سدها کاهش پیدا کرده است و برای مثال امسال ۲ مرتبه اجازه آبیاری به کشاورزان داده شده است درحالی‌که این مقدار در سال‌های گذشته حداقل چهار مرتبه بود.

او تأکید کرد: سیب‌زمینی استان اردبیل از نژاد آگریا است که بهترین کیفیت را در ایران و حتی دنیا دارد و در بازارهای جهانی پرفروش‌ترین سیب‌زمینی به شمار می‌رود.

پیرموذن ادامه داد: به همین دلیل سیب‌زمینی استان اردبیل معمولاً در انبارها نمی‌ماند و تمامی واحدهای صنعتی کشور که مواد اولیه سیب‌زمینی مصرف می‌کنند از این نوع سیب‌زمینی خریداری می‌کنند.

رئیس اتاق اردبیل با اشاره به بخشنامه‌های نحوه تسویه بدهی بانکی تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران، گفت: انتظار می‌رود که بانک‌های عامل استان طبق بخشنامه‌های موجود نهایت همکاری را در راستای تسویه بدهی و بخشش جرائم بدهکاران بانکی داشته باشند و از راه‌حل‌های قانونی در این راستا استفاده کنند.

او همچنین با اشاره به تأثیرگذاری مصوبات جلسات شورای گفت‌وگوی استان، بیان کرد: مصوبات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در مورد قوانین مخل کسب‌وکار در سطح ملی مطرح شده و اتفاقات خوبی در این حوزه در حال رخ دادن است.

حجت برای مسئولین در مورد حمایت از بخش خصوصی تمام است

استاندار اردبیل نیز در این نشست گفت: با سخنان رهبری و حمایت‌های ایشان از تولید و بخش خصوصی، حجت برای مسئولین تمام است و نباید در دستگاه‌های دولتی مشکلی برای سرمایه‌گذاران ایجاد شود.

سیدحامد عاملی افزود: در سطح استان تمام طرح‌ها و پروژه‌های سرمایه‌گذاری که آغاز شده است باید با سرعت مجوزهای خود را دریافت کنند و با حمایت‌های دولتی کار خود را آغاز کنند.

او تأکید کرد: مدیران نباید در انجام کارها کوتاهی کنند و اگر در بعضی امور نیاز است می‌توانیم مصوبه‌ای داشته باشیم تا مدیران با خیال راحت کار خود را به سرانجام برسانند.

عاملی ادامه داد: برخی از کارهایی که برای امسال پیش‌بینی کرده بودیم هنوز به نتیجه نرسیده‌اند، در این زمینه از مدیران و مسئولان می‌خواهم که کارهای عقب‌مانده را شناسایی کرده و تا آخر سال به سرانجام برسانند.

استاندار اردبیل با اشاره به بخشنامه‌های بخشش جرائم بانکی بیان کرد: باید تلاش کنیم تمامی واجدین شرایط از بخشنامه‌های حمایتی استفاده کنند و کوتاهی بانک‌ها در این مورد قابل‌قبول نیست.

او خاطرنشان کرد: در موردبحث صدور مجوزها هم تأکید ما بر این است که استعلام برای هر مجوز فقط یک‌بار انجام شود و کارگروه‌ها ادغام شوند تا از بروکراسی اداری جلوگیری شود.

عاملی ادامه داد: در حوزه کشاورزی و دام‌پروری نیز باید نگاه اقتصادی را وارد این حوزه کنیم و برای طولانی‌مدت در این حوزه‌ها برنامه داشته باشیم.

موضوعات :
در همین رابطه