رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

آرش علوی در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین»

نوسانات ارزی معلول کسری بودجه و تورم است

عضو کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران کسری بودجه و تورم را چالش‌های اصلی اقتصاد ایران دانست که منجربه افزایش قیمت ارز می‌شوند.

سارا ترابی

خبرنگار
22 اسفند 1401
کد خبر : 55838
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

افزایش قیمت ارز در چند ماه اخیر شرایط نگران‌کننده‌ای را ایجاد کرده بود و پیش‌بینی می‌شد که این روند صعودی تا انتهای سال ادامه پیدا کند تا اینکه خبر توافق بین ایران و عربستان منتشر شد و شیب حرکت قیمت ارز را تغییر داد. در این بین غیرواقعی بودن حرکت نزولی قیمت ارز به عنوان یک مسئله مهم بین کارشناسان اقتصادی مورد تاکید است.

به باور کارشناسان و فعالان اقتصادی آنچه موجب کاهش قیمت ارز شده یک رویداد سیاسی است که به صورت موقت زمینه کاهشی شدن قیمت ارز را فراهم کرده؛ اما چون همچنان دلایل اصلی این رشد قیمتی، وجود دارند، پس نمی‌توان چندان به تداوم کاهش قیمت ارز، امیدوار بود.

در همین رابطه آرش علوی، عضو کمیسیون صادرات اتاق ایران در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین» بارزترین فاکتور موثر بر نوسان قیمت ارز در یک ماه اخیر را اتفاقات سیاسی و موارد مربوط به پرونده هسته‌ای عنوان کرد و گفت: سیاست‌های نادرست بانک‌ مرکزی و دولت درباره ارز و تلاش برای اصلاح آنها در یک ماه اخیر در کنار اتفاقات سیاسی، نوسانات ارزی را به دنبال داشت؛ اما آنچه به صورت کلی روی قیمت ارز اثر دارد، فشار تورم است.

به اعتقاد او فشار تورمی موجب می‌شود که در بلندمدت و حتی میان‌مدت شاهد افزایش قیمت ارز در کشور باشیم.

این فعال اقتصادی همچنین از رویکرد مداخله‌گرایانه و دستوری دولت نسبت به قیمت ارز، انتقاد کرد و اجتناب از پذیرش واقعیت بازار را یکی از عوامل قیمت ارز دانست.

علوی از فشاری که دولت برای سامان دادن به وضعیت اقتصادی کشور تحمل می‌کند، سخن گفت و ادامه داد: واقعیت اقتصاد امروز ایران و اصل مشکلات موجود، تورم حاکم است که این تورم خود ناشی از کسری بودجه است. بنابراین اگر دولت بتواند از کسری بودجه رهایی پیدا کرده و مشکل تورم را برطرف کند، سایر مسائل از جمله نوسانات قیمت ارز هم حل خواهد شد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران معتقد است نوسانات ارزی و موضوعاتی از این دست معلول کسری بودجه و تورم هستند و اتفاقات سیاسی مانند به نتیجه رسیدن برجام و یا توافق با عربستان فقط می‌توانند به صورت موقت، قیمت ارز را ثابت نگه داشته و یا کاهش دهد.

در همین رابطه