رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق سنندج در حضور قائم مقام وزیر صنعت عنوان کرد

حفظ واحدهای نیمه‌جان باید در اولویت قرار گیرد

رئیس اتاق سنندج در نشست فعالان این اتاق با حضور قائم مقام و مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه گفته می‌شود فعالان اقتصادی سربازان اقتصادی کشور هستند، افزود: سربازی که به وی اعتماد نمی‌شود بدون ابزار و سلاح و نقشه استراتژیک نمی‌تواند رسالت خود را ایفا کرده و از اقتصاد کشور پاسداری کند.

07 آذر 1395
کد خبر : 5596
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رضا رحمانی، قائم‌مقام و بهروز ریاحی مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان کردستان رفته و در نشستی با فعالان اقتصادی و اعضای هیات رئیسه اتاق سنندج، پای صحبت‌های فعالان اقتصادی درباره مشکلات اقتصادی استان نشستند.

سید کمال حسینی، رئیس اتاق سنندج در این نشست بیان کرد: اگر چرخ یک صنعت از ریل خارج شود برگشت دوباره آن بسیار پرهزینه و گاهاً غیرممکن است. بنابراین حفظ واحدهای نیمه‌جان باید در اولویت کار همه دستگاه‌ها باشد.

رئیس اتاق سنندج تصریح کرد: زمانی که یک واحد تولیدی با 50 میلیون سرمایه در گردش می‌تواند موقعیت خود را حفظ کند و سرپا باشد، اگر در همان زمان مناسب این مبلغ تأمین نشود بعدها با 500 میلیون هم مشکل آن واحد تولیدی حل نخواهد شد.

حسینی افزود: تولید در سال‌های اخیر با بحران‌های اقتصادی فراوانی رو به رو بوده است، اما هنوز تحریم‌های داخلی گریبان گیر صنعت، تولید، اشتغال و اقتصاد کشور است. اندک واحدهای ما وضعیت اسفناکی دارند که نیاز است بانک‌ها، بیمه، مالیات و دستگاه‌های مرتبط با نگاه متفاوتی، واحدهایی که تا الآن خودشان را حفظ کرده‌اند را از لب پرتگاه نجات دهند.

حسینی با اشاره به اینکه در سفر رئیس‌جمهور به استان کردستان، رئیس‌کل بانک مرکزی یک‌هزار میلیارد تومان به تولید کردستان تسهیلات اختصاص دادند، گفت: متأسفانه عملکردی قابل‌توجه را در این خصوص مشاهده نکردیم. از محل بهین‌یاب 155 واحد به مبلغ 128 میلیارد تومان به بانک‌ها معرفی شدند که متأسفانه فقط 39 مورد به مبلغ 28 میلیارد (به‌اندازه تأمین منابع یک واحد متوسط نسبت به دیگر استان‌ها) پرداخت شد و در این زمینه صاحب رتبه 27 کشوری هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج عنوان کرد: هیچ‌گونه کسب‌وکار حلالی نمی‌تواند با 30 درصد هزینه تأمین مالی و سرمایه‌گذاری، بازار رقابتی خود را حفظ کند. 18درصد نرخ بهره، 3درصد هزینه دریافت وام، 9درصد مالیات ارزش‌افزوده که عملاً به تولید برنمی‌گردد آن‌هم درحالی‌که این وام برای حفظ اشتغال و شرایط موجود بنگاه‌ها بوده است که بانک‌ها زیرکانه به‌جای بدهی معوق برداشت می‌کنند.

وی افزود: در یک اقتصاد مریض و در شرایط رکودی که نقدینگی در بازار کم است و بازگشت سرمایه یک واحد تولیدی به‌موقع انجام نمی‌شود و حتی دولت در پرداخت بدهی‌های خود به پیمانکاران و تولیدکنندگان با تأخیر مواجه است آیا واقعاً جریمه‌های تأخیر به‌صورت ثانیه‌شمار بانکی، تأمین اجتماعی و مالیاتی منصفانه است؟

حسینی با تأکید بر اینکه گفته می‌شود فعالان اقتصادی سربازان اقتصادی کشور هستند، افزود: سربازی که به وی اعتماد نمی‌شود بدون ابزار و سلاح و نقشه استراتژیک نمی‌تواند رسالت خود را ایفا کرده و از اقتصاد کشور پاسداری کند.

رئیس اتاق سنندج در ادامه گفت: ما دو مشکل اساسی داریم که شامل نبود استراتژی صنعتی و نقشه راهی است که در آن استان کردستان بتواند در توسعه کشور نقش‌آفرینی کرده و سهم استان در آن مشخص و برای  رسیدن به آن تمام کشور دغدغه داشته باشند.

حسینی تصریح کرد: ارتباطی به جناح خاص، این دولت یا دولت‌های قبلی ندارد و  برخلاف سیاست‌های نظام و تأکیدات رهبری (اقتصاد مقاومتی) در حمایت از تولید، سیستم دیوان‌سالاری، مدیریت ستونی و طولی بعضی دستگاه‌های اداری با تولید همراه نیست؛ بنابراین باید برای رهایی از بخشی‌نگری و مدیریت بخشی تدبیری ویژه برای پاسخگویی و کم‌کاری بعضی دستگاه‌ها و اختیار دادن بیشتر به استانداران برای پرداخت به این کمک‌کاری‌ها اندیشه شود.

موضوعات :
در همین رابطه