رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

مرکز آمار اروپا گزارش داد

جوانان اروپایی در تیررس فقر قرار دارند

نتیجه پژوهش جدید مرکز آمار اروپا (Eurostat) نشان می‌دهد نسل جوان در کشورهای اروپایی بیشتر از دیگر اقشار جامعه در معرض فقیر شدن قرار دارند.

22 فروردین 1402
کد خبر : 56021
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

جدیدترین آمارهای به دست آمده در مرکز آمار اروپا (Eurostat) نشان می‌دهد: 20 درصد از افراد 15 تا 29 ساله اروپایی در سال 2021 در معرض خطر فقر قرار داشته‌اند، درحالی که خطر فقر برای کل جمعیت کشورهای اتحادیه اروپا 17 درصد محاسبه شده است.

شاخص درمعرض فقر قرار گرفتن، وضعیت افراد کم درآمد را با دیگر گروه‌های جمعیتی یک کشور مقایسه می‌کند. این شاخص لزوما به معنی پایین بودن استاندارد کیفیت زندگی نیست و تعداد افرادی را محاسبه می‌کند که درآمد آنها پس از کسر مالیات، زیر خط فقر قرار می‌گیرد.

داده‌هایی که طی سال‌های متعدد گردآوری شده‌اند نشان می‌دهد خطر در معرض فقر قرار گرفتن افراد جوان در اروپا تا چه حد از کل جمعیت اتجادیه اروپا بالاتر است. با این همه این اختلاف پس از اینکه در سال 2016به اوج خود رسید، اکنون رو به کاهش گذاشته است.

براساس گزارش جدید، شاخص در معرض فقر قرار گرفتن جمعیت جوانان به نسبت کل جمعیت 19 کشور اروپایی بالاتر بوده است. بزرگترین شکاف میان این دو گروه در دانمارک مشاهده شده است. در این کشور 25.6 درصد از جوانان در معرض فقیر شدن قرار دارند درحالی که در کل جمعیت این کشور تنها 12.3 درصد در معرض سقوط به ورطه فقر قرار دارند. سوئیس با اختلافی 9 درصدی میان این دو گروه پس از دانمارک قرار گرفته است.

 

در مقابل، 9 کشور اروپایی شرایطی وارونه دارند و در آنها جوانان کمتر از کل جمعیت کشور در معرض فقیرشدن قرار دارند. لاتویا، مالت، استونی و کرواسی در این دسته‌بندی اصلی‌ترین کشورها هستند و جمهوری چک در میان کشورهای اتحادیه اروپایی از پایین‌ترین میزان شاخص در معرض فقر قرار گرفتن برخوردار است.

در همین رابطه