روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

رکوردشکنی تورم در «سرزمین نقره»

نرخ تورم آرژانتین از 104 درصد گذشت

مرکز آمار آرژانتین روز جمعه اعلام کرد نرخ تورم سالانه در این کشور در ماه مارس به 104.3 درصد رسیده است؛ وضعیتی که شرایط مالی مردم را تحت فشار قرار داده و به بحران هزینه‌های زندگی و فقر دامن می‌زند.

26 فروردین 1402
کد خبر : 56061
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

براساس گزارش مرکز ملی آمار آرژانتین، نرخ تورم ماه آوریل در آرژانتین به 7.7 درصد رسیده است، یعنی بالاتر از نرخ 7.1 درصدی پیش‌بینی‌شده توسط تحلیلگران اقتصادی. این  سریع‌ترین افزایش نرخ تورم ماهانه در آرژانتین از سال 2002 تاکنون است و فشار بر دولتی که در آستانه برگزاری انتخابات با دریایی از رای‌دهندگان خشمگین مواجه است را افزایش خواهد داد.

افزایش قیمت‌ها، درآمد مردم را بی‌ارزش کرده و قدرت خرید را در آنها از بین برده است و نرخ فقر را به مرز 40 درصد رسانده است.در نتیجه این وضعیت، محبوبیت ائتلاف حاکم در آرژانتین در آستانه انتخابات به حداقل خود رسیده است. نرخ محبوبیت آلبرتو فرناندز رئیس‌جمهور آؤژانتین با جهش نرخ تورم بیش از 20 درصد کاهش یافته است.

از سویی دیگر، آرژانتین به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان غلات در جهان با یکی از بدترین خشکسالی‌های تاریخ خود دست و پنجه نرم می‌کند. این خشکسالی باعث نابودی بخش زیادی از محصولات ذرت، سویا و گندم شده و علاوه بر افزایش دادن قیمت این محصولات، خسارتی چند میلیارد دلاری از بخش صادرات به اقتصاد کشور وارد کرده است.

به گفته گابریلا سروتی سخنگوی دولت آرژانتین، این ارقام نمایانگر تاریک‌ترین لحظات تاثیر جنگ بر قیمت‌های جهانی و همچنین تاثیر بدترین خشکسالی در تاریخ آرژانتین بر صادرات این کشور است. او ابراز امیدواری کرد روند کاهشی تورم به زودی خود را نمایان سازد. درحال حاضر قیمت مواد مصرفی روزانه در آرژانتین به صورت هفتگی 10 تا 15 درصد افزایش پیدا می‌کنند.

در همین رابطه