رادیو مجازی اتاق ایران - 17 اردیبهشت 1403

شعبان فروتن در دیدار با استاندار ایلام

دیپلماسی اقتصادی، زمینه‌ساز جهش صادرات از مرز مهران شده است

رئیس اتاق ایلام با اشاره به بهبود مبادلات تجاری در مرز بین‌المللی مهران، این مهم را ناشی از به‌کارگیری دیپلماسی اقتصادی توسط دولت و همراهی استانداری ایلام با بازرگانان در این مرز دانست.

29 فروردین 1402
کد خبر : 56087
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام گفت: دیپلماسی اقتصادی زمینه‌ساز جهش صادرات از مرز بین‌المللی مهران شده و با تدابیر استانداری ایلام، صادرات از این مرز بهبود پیدا کرده است.

شعبان فروتن در دیدار هیات نمایندگان اتاق ایلام با استاندار، اظهار کرد: خوشبختانه دولت سیزدهم به بخش خصوصی اهمیت مطلوبی داده و این عامل به گسترش روابط اقتصادی در مرز بین‌المللی مهران به کشور عراق تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه استان ایلام به سبب هم‌جواری با کشور عراق دارای شرایط مناسبی به‌منظور گسترش روابط با این کشور است، افزود: خوشبختانه جهش خوب و مناسبی در صادرات از مرز بین‌المللی مهران شکل گرفته است که این مهم نتیجه رایزنی‌های دیپلماسی متعدد با طرف‌های عراقی است که جای تقدیر و قدردانی دارد.

رئیس اتاق ایلام با تأکید بر اینکه بخش خصوصی آمادگی کامل دارد تا در زمینه فعالیت‌های اقتصادی و تجاری با دولت همکاری کند، یادآور شد: در استان هرجایی که احساس شود ما بتوانیم در حوزه بازار، تولید و تجارت کاری را جهت پیش بردن تحقق برنامه‌های دولت انجام دهیم دریغ نخواهیم کرد.

فروتن بیان کرد: با توجه به نام‌گذاری شعار سال به نام مهار تورم و رشد تولید، تمام تلاش ما این است تا باری را از روی دوش دولت برداریم، در این راه دولت نشان داده که پشتیبان و حامی بخش خصوصی است و این رویکرد می‌تواند به همکاری دوجانبه نیز کمک شایانی کند.

وی ادامه داد: روند فعالیت‌های اقتصادی در مرز مهران با کشور عراق رو به گسترش بوده و فعالان بخش خصوصی روابط مطلوبی با تجار طرف مقابل دارند، به‌عنوان بخش خصوصی با تمام توان در خدمت مجموعه دولت در استان هستیم.

رئیس اتاق ایلام تأکید کرد: دغدغه امروز تجار این است که غرفه‌های تجاری که تجار سال‌ها در آنها فعالیت می‌کنند با نگاه حمایتی استانداری، همواره در اختیار آنها قرار گیرد و قرارداد آنها تمدید شود.

فروتن گفت: پیشنهاد ما این است که غرفه‌های تجاری جدید در مرز مهران با هدف ایجاد فضای جدید ایجاد شود.

استاندار ایلام در این نشست، گفت: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، بازوی قوی و توانای دولت برای کسب درآمد، صادرات و اشتغال‌زایی است.

حسن بهرام نیا با بیان اینکه ظرفیت‌های زیادی در استان برای تسهیل در صادرات از مرز وجود دارد، افزود: انتظار ما این است، با توجه به تجارب و اندوخته‌های صادراتی و تجاری باید ایده‌های خاص در قالب گفت‌وگوی بخش خصوصی ارائه شود.

وی در ادامه به موضوع غرفه‌های تجاری در مرز مهران اشاره و بیان کرد: اهلیت مهم‌ترین فاکتور برای واگذاری غرفه‌های بازارچه‌های مهران به متقاضیان است و تمامی غرفه‌ها باید به افراد دارای اهلیت و واجد شرایط واگذار شود و ملاک تعیین میزان اجاره‌بها غرفه‌های بازارچه مهران اعلام نظر هیات ۵ نفره از کارشناسان حقوقی است.

استاندار ایلام با اشاره به کارهای انجام شده در خصوص ساماندهی و انضباط در بازارچه گمرک مهران افزود: با اهتمام همه اعضای شورای تأمین و مدیران مرتبط عدالت در این بازارچه برقرار و نظم و انضباط نیز حاکم شد.

بهرام نیا افزود: مرز مهران جزو مرزهای مهم کشور محسوب می‌شود که بیشترین صادرات از آن به ثبت می‌رسد که در این راستا نقش تجار بسیار مهم است.

در ادامه نشست، فرج امیدی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایلام نیز بر ضرورت تمدید غرفه‌های تجاری با تجار به‌منظور حمایت از صادرات غیرنفتی در مرز مهران تأکید کرد.

سعد حسینی، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق ایلام نیز اظهار کرد: تجاری که اکنون در غرفه‌های تجاری مستقر هستند، زحمات زیادی برای رونق بخشی به مرز مهران متحمل شده‌اند.

محمد ملکی، عضو هیات رئیسه اتاق ایلام نیز در این نشست خواستار حمایت همه‌جانبه از تجار به‌عنوان سربازان جبهه اقتصادی در راستای توسعه صادرات غیرنفتی شد.

سیدمحمد موسوی نسب، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق ایلام نیز توجه به زیرساخت‌های مرز مهران را خواستار شد.

همچنین معاونان امور اقتصادی و پشتیبانی استاندار ایلام نیز در این نشست گزارشی از کارهای انجام شده برای غرفه‌های تجاری در مرز مهران ارائه کردند.

در این نشست مقرر شد ملاک اجاره‌بها غرفه‌های بازارچه مهران با نظر هیات ۵ نفره کارشناسان حقوقی باشد و نظر کارشناسی آنها فصل الخطاب قرار گیرد.

موضوعات :
در همین رابطه