شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

امیر یوسفی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

کمتر از 5 درصد باغ‌های استان گلستان، بیمه است

یوسفی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق گرگان می‌گوید: از 6500 هکتار باغ مرکبات در این استان، فقط 300 هکتار باغ بیمه هستند. حدود 120 هزار تن از محصول باغی استان دچار خسارت شده است؛ یعنی حدود 150 میلیارد تومان به کشاورزان خسارت واردشده است.

07 آذر 1395
کد خبر : 5612
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
یوسفی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق گرگان می‌گوید: از 6500 هکتار باغ مرکبات در این استان، فقط 300 هکتار باغ بیمه هستند. حدود 120 هزار تن از محصول باغی استان دچار خسارت شده است؛ یعنی حدود 150 میلیارد تومان به کشاورزان خسارت واردشده است.

امیر یوسفی؛ رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق گرگان

خسارت سرما و برف به باغ‌های مرکبات و باغ زیتون استان گلستان رسید؛ امیر یوسفی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: «حدود 85 درصد از محصولات باغی استان هنوز جمع‌آوری نشده است؛ شرایط سرما در استان غیرقابل پیش‌بینی بوده است. در طول 50 سال این سرما در آذر بی‌سابقه بوده و این برای کشاورزان هم غیرقابل پیش‌بینی است. اما شدت سرما به حدی بود که خسارت زیادی به باغدارها زده است. «

مرکبات و زیتون آسیب دید

او می‌گوید: «این ضرر و زیان فقط به باغ‌های مرکبات وارد نشده است، باغ‌های زیتون هم به دلیل سرما آسیب جدی دیده‌اند؛ اگرچه محصول زیتون برداشت‌شده است، به نظر می‌رسد که سرما به درختان آسیب جدی زده و سال آینده زیتون نداشته باشیم. البته هنوز برآورد اینکه چقدر خود درخت‌های مرکبات آسیب‌دیده است، خیلی زود است و برای تخمین این هزینه نیاز به زمان داریم.»

به گفته یوسفی، «ستاد بحرانی با حضور استاندار، رئیس اتاق و رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق گرگان تشکیل شد، در این ستاد مشکلات کشاورزان و باغدارها به اطلاع استاندار، نماینده تام‌الاختیار دولت، معاون استاندار، مدیر باغبانی، معاون صنعت، معدن و کشاورزی و رئیس جهاد کشاورزی رسید.»

باغ‌های مرکبات بیمه نیستند

او می‌گوید: «از حدود 6500 هکتار باغی که در استان وجود دارد، 300 هکتار بیمه هستند و مابقی بیمه نیستند.» چرا؟

یوسفی پاسخ می‌دهد: «برای اینکه کشاورزان به بیمه کشاورزی اعتمادی ندارند؛ با توجه به مشکلاتی که کشاورزان با بیمه کشاورزی داشته‌اند به عملکرد آن‌ها اعتمادی ندارند و این باعث شده که رغبتی برای بیمه محصولات کشاورزی نباشد. مثلاً مرغدار در سال 94 دچار مشکل یا خسارت شده، هنوز هم نتوانسته است مبلغ خسارت خود را از بیمه بگیرد؛ همین عملکرد بد بیمه باعث می‌شود در درازمدت به آن‌ها اعتماد نشود و انگیزه کشاورز از بین برود. بیمه خیلی ضعیف عمل می‌کند.»

عضو هیات نمایندگان اتاق گرگان معتقد است: «جهاد کشاورزی باید برای بیمه کشاورزان برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشد؛ یا باید خود دولت این کار را انجام دهد و یا اینکه الزام‌هایی برای کشاورزان و بیمه کشاورزی به وجود بیاید تا جلوی این خسارت گرفته شود.

دولت تدبیری بیندیشد

به گفته یوسفی، اتاق بازرگانی مسائل و مشکلات حوزه کشاورزی توسط اتاق گرگان و جهاد کشاورزی شناسایی‌شده است؛ اما درنهایت دولت باید تدبیری بیندیشد که هم کشاورزان از حیات ساقط نشوند و هم جلوی خسارت‌های احتمالی در سال‌های آینده گرفته شود.»

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: «اتاق گرگان و جهاد کشاورزی برآورد کرده‌اند که حدود 120 هزار تن از محصول باغی استان دچار خسارت شده است؛ یعنی حدود 150 میلیارد تومان به کشاورزان خسارت واردشده است. البته این خسارت به میوه سردرختی است و خسارت درخت‌ها هنوز مشخص نیست.»

موضوعات :
در همین رابطه