رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

سیدمهدی طبیب زاده در نشست شورای گفت‌وگوی کرمان

ایجاد ارزش‌افزوده، منوط به تولید محصول باکیفیت است

رئیس اتاق کرمان می‌گوید: در سال مهار تورم و رشد تولید که توسط رهبر معظم انقلاب نام‌گذاری شده باید بتوان تولید محصول باکیفیت را افزایش داد تا ارزش‌افزوده ایجاد شود.

10 اردیبهشت 1402
کد خبر : 56184
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، گفت: کرمان ازنظر حجم تولید محصولات مختلف مشکلی ندارد و در جنوب و شمال استان محصولات متنوعی تولید می‌شود؛ اما باید تولید صادرات محور و باکیفیت مدنظر قرار گیرد.

سیدمهدی طبیب زاده در هشتاد و چهارمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع بررسی راهکارهای تولید صادرات محور، افزود: سعی می‌شود در سال جاری مسائل مهم مربوط به صادرات و بحث سرمایه‌گذاری مطرح شود تا تولید باکیفیت در مسیر صادرات افزایش یابد.

طبیب زاده، به تجربه موفق تولید صادرات محور در کشورهای مالزی، اندونزی، کره جنوبی، ژاپن، ویتنام و اخیراً بنگلادش اشاره و تصریح کرد: در این کشورها رشد فزاینده صادرات با تولید کالاهای باکیفیت، قیمت مناسب و بسته‌بندی خوب شکل گرفته است.

رئیس اتاق کرمان افزود: طی سال‌های اخیر عمده محصولات صادراتی ما خرما، پسته، مشتقات فولاد و مس بوده و بازارهای صادراتی و صادرکنندگان ما نیز محدود و کم هستند اما کالای باکیفیت و با ارزش‌افزوده کمتر تولید می‌شود.

دستگاه‌های دولتی نگاه مثبتی به تولید ندارند

در ادامه استاندار کرمان با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در سال جاری اولین و مهم‌ترین مسئله کشور را اقتصاد، مهار تورم و رشد تولید عنوان کردند، گفت: برخی دستگاه‌های دولتی نگاه مثبتی به تولید و تولیدکننده ندارند و بخشی از عدم‌حمایت از تولید به دلیل مشکلات فرهنگی است.

محمدمهدی فداکار افزود: باید مشکل کمک نکردن به حوزه تولید را با آموزش و ترویج فعالیت‌های فرهنگی برطرف کرد که خوشبختانه در برخی موارد کار خوب پیش رفته به‌گونه‌ای که برخی واحدهای تولیدی که هنوز حتی زمین اجرای پروژه را دریافت نکرده‌اند، قرارداد فروش امضا کرده و از ابتدا به فکر فروش بوده‌اند.

وی ادامه داد: بسیاری از تولیدکنندگان ما صادرکننده نیستند اما باید بازارها را بشناسند تا بر اساس نیاز آنها کالا تولید کنند. استاندار کرمان بیان کرد: ساختار کارگروه صادرات در استان کرمان وجود دارد و این کارگروه باید فرایند تولید صادرات محور را رصد و پیشنهادات را با اولویت‌بندی مشخص در حوزه‌های گمرک، استاندارد، جهاد کشاورزی و صمت ارائه دهد.

عدم مهار تورم به تولید لطمه می‌زند

رئیس‌کل دادگستری استان کرمان در ادامه این نشست با اشاره به نام‌گذاری امسال با عنوان مهار تورم و رشد تولید گفت: باید به هر دو مسئله توجه کنیم زیرا مکمل یکدیگر هستند و اگر تورم مهار نشود، حتماً به تولید و همچنین صادرات لطمه می‌زند.

حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی با تأکید بر اینکه در بحث صادرات نباید صرفاً به ظرفیت‌های بالای استان توجه داشت، تصریح کرد: باید به ظرفیت‌های کوچک‌تر نیز توجه کرد و چتر حمایتی باید بر سر صنایع کوچک و محصولات گلخانه‌ای و کشاورزی قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: توجه به صادرات صنایع‌دستی و فرش بسیار مهم است و جایگاه گذشته خود را در دنیا از دست داده‌اند که باید برای رونق صادرات این حوزه تلاش شود.

چالش اساسی صادرات مسائل تعهدات ارزی است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: صادرات یکی از حلقه‌های متصل به تولید است اما مسائل مربوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات و نرخ تثبیت تعهدات ارزی چالش اساسی امروز ما در حوزه صادرات است.

محمدرضا پورابراهیمی، افزود: اگر دولت اشتباهات سال‌های گذشته را تکرار کند، صادرات غیرنفتی در کشور رونق نمی‌گیرد و خروج ارز از کشور ادامه خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: تغییرات نرخ ارز در اقتصاد ایران اگرچه آثار تورمی دارد و معیشت مردم را تحت تأثیر قرار داده اما اتفاق مهم آن جهش صادراتی است که باید اتفاق بیفتد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: حوزه دانش‌بنیان اصلی‌ترین محور توسعه صادرات است و مغفول مانده است.

اعمال سلیقه‌ها در محصولات کشاورزی حذف شود

در ادامه رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رشد تولید از مسیر صادرات ارزیابی می‌شود، گفت: اعمال سلیقه‌ها در صادرات محصولات کشاورزی خطرناک است که باید حذف شود.

حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی، با تأکید بر لزوم توجه به پیشگیری از خسارت گرما به محصولات کشاورزی افزود: سال‌ها با مسئله گرمازدگی روبرو هستیم و بین ۳۰ تا ۷۰ درصد خرمای مضافتی در شرق و جنوب استان کرمان به علت گرمازدگی خشک می‌شوند که وزارت جهاد کشاورزی و سازمان کشاورزی استان این مسئله را پیگیری کنند.

نماینده مردم چهار شهرستان شرق استان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امیدواریم همان‌طور که برای بحث سرمازدگی پسته نشست‌ها و پیگیری‌هایی برای کمک به کشاورزان و جلوگیری از خسارت‌های احتمالی آینده برگزار می‌شود برای محصول خرما و کشاورزان شرق و جنوب استان نیز انجام شود.

موضوعات :
در همین رابطه