رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

12 درصد مدیران عامل شرکت‌های دانش‌بنیان، زن هستند

رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: ۷۰۶ نفر از مدیران عامل شرکت‌ها یعنی ۱۲ درصد بانوان و ۲۵۸۲ نفر معادل ۲۲ درصد از اعضای هیئت مدیره شرکت‌های دانش‌بنیان بانوان هستند.

11 اردیبهشت 1402
کد خبر : 56216
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

محمدصادق خیاطیان رییس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی امروز در دومین رویداد «شکوفا» با بیان اینکه این رویداد از جهات مختلف دارای اهمیت گفت، گفت: مالکیت فکری برای کسب و کارهای جدید حکم اکسیژن برای انسان را دارد و باید به موضوع مالکیت فکری بیش از گذشته توجه شود.

وی گفت: کشورها به دو دلیل در حوزه مالکیت فکری قانونگذاری می‌کنند؛ دلیل اول اینکه سعی می‌کنند از صاحبان ایده حمایت کنند تا از حقوق خود مطلع شوند و دلیل دوم، توسعه و ترویج خلاقیت و نوآوری است؛ از این رو در این حوزه قانونگذاری می‌کنند تا خلاقیت و نوآوری توسعه یابد.

خیاطیان وجود نظام مالکیت فکری مؤثر و کارآمد در هر کشور را موجب توجه به دارایی های فکری در رشد اقتصادی آنها دانست و یادآور شد:  خوشبختانه در سالیان گذشته این اتفاق در کشور افتاده است و از جنبه قانونگذاری، اجرا و حقوقی و قضایی به این موضوع به خوبی توجه شده است.

رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به نقش بانوان در توسعه کشورها، اظهار کرد: علی‌رغم همه فضاسازی‌ها در حوزه زنان، به طور قاطع می‌توان گفت در اغلب زمینه‌های علمی، زمینه فعالیت زنان و بانوان وجود دارد.

وی با اشاره به دستاوردهای زنان در زیست‌بوم دانش‌بنیان، گفت: ۷۰۶ نفر از مدیران عامل شرکت‌ها یعنی ۱۲ درصد بانوا  و ۲۵۸۲ نفر معادل ۲۲ درصد از اعضای هیئت مدیره شرکت‌های دانش‌بنیان بانوان هستند.

به گفته وی، ۱۷ درصد از سهام شرکت‌ها متعلق به زنان است و ۳۰ درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها را بانوان تشکیل می‌دهند.

خیاطیان با بیان اینکه این آمارها حضور زنان در عرصه‌های علمی را نشان می دهد، ادامه داد:  من از بانوان سرزمین می‌خواهم یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های خود را دانش‌بنیانی بگذارند، چرا که امروز موضوع دانش‌بنیان و اقتصاد دانش‌بنیان یک انتخاب نبوده، بلکه یک ضرورت است.

خیاطیان با  تأکید بر اینکه اهتمامی که از بالاترین مقامات، به موضوع دانش‌بنیان شده، بی‌نظیر است؛ گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری سهم GDP اقتصاد دانش‌بنیان بایستی به ۵ درصد برسد و ما نیز امیدواریم بتوانیم به عنوان یک نهاد تأمین مالی در کنار معاونت علمی، این هدف را تحقق ببخشیم.

در همین رابطه