رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

بانک مرکزی اعلام کرد

تورم تولید در آبان به 3.3 درصد رسید

در گروه‌های اصلی تولید بیشترین افزایش هزینه تولید در بخش بهداشت و مددکاری اجتماعی ثبت شده که تورم نقطه به نقطه 17.9 درصدی را نشان می‌دهد.

09 آذر 1395
کد خبر : 5634
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بانک مرکزی ایران شاخص بهای تولیدکننده در ماه هشتم سال را منتشر کرد.

طبق گزارش بانک مرکزی تورم تولید در 12 ماه منتهی به آبان سال جاری به 3.3 درصد رسیده است.

تورم تولید نشان‌دهنده تغییرات در قیمت تمام شده تولید یا همان قیمت کالا در کارخانه است. از تورم تولید به عنوان تورم پیش‌نگر شناخته می‌شود با این مفهوم که تغییرهزینه‌های تمام شده تولید نشان‌دهنده میزان تغییر قیمت نهایی کالا در سطح عرضه خواهد بود که همان نرخ تورم را شامل می‌شود. با این حساب افزایش جزئی شاخص بهای تولید که به نرخ 3.3 درصدی تورم تولید منجر شده است، می‌تواند تثبیت نرخ تورم تک رقمی را به دنبال داشته باشد.

طبق گزارش بانک مرکزی شاخص بهای تولیدکننده در آبان ماه نسبت به مهر سال جاری 0.9 درصد افزایش یافته است و تورم نقطه به نقطه تولید در آبان امسال نسبت به آبان سال گذشته، 4.9 درصد بوده است.

طبق گزارش بانک مرکزی، نرخ تورم نقطه به نقطه تولید در بخش خدمات نسبت به آبان سال گذشته 7.6 درصد بوده است و همچنین شاخص قیمت تمام شده در بخش خدمات در آبان نسبت به مهر 95 معادل 0.3 درصد ثبت شده است.

در گروه‌های اصلی تولید نیز بیشترین افزایش هزینه تولید در بخش بهداشت و مددکاری اجتماعی ثبت شده که تورم نقطه به نقطه 17.9 درصدی را نشان می‌دهد.

بخش اطلاعات و ارتباطات با 2.6 درصد کمترین افزایش هزینه تمام شده را نسبت به سایر بخش‌های تولید تجربه کرده است.

تورم نقطه به نقطه تولید بخش صنعت نسبت به آبان سال گذشته 3.9 درصد بوده است. تورم نقطه به نقطه تولید در بخش کشاورزی نیز 3.2 درصد ثبت شده است.

موضوعات :
در همین رابطه