رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

رئیس اتاق مشترک ایران و شرق آفریقا در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین

دفاتر تجاری ایران در آفریقا باید با مشارکت بخش خصوصی دایر شوند

مسعود برهمن با بیان اینکه حضور رایزنان بازرگانی در سفارتخانه‌ها چندان در افزایش سطح مناسبات تجاری مؤثر نیست تأکید کرد: باید دفاتر تجاری ایران در آفریقا با مشارکت بخش خصوصی راه‌اندازی شوند.

27 اردیبهشت 1402
کد خبر : 56422
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مسعود برهمن رئیس اتاق مشترک ایران و شرق آفریقا با بیان اینکه سهم ما در گردش مالی هزار میلیارد دلاری آفریقا در سال، یک میلیارد و 250 میلیون دلار است گفت: سهم یک‌هزارمی ایران از این گردش مالی به دلیل فقدان زیرساخت‌های حمل‌ونقل و مالی متناسب با تحریم‌ها است.

او در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین به رشد 30 درصدی حجم تجارت میان ایران و آفریقا اشاره کرده و ادامه داد: این میزان اصلاً راضی‌کننده نیست. مسئله این است که تا کنون خط کشتیرانی مستقیم تنها به دارالسلام زنگبار در شرق آفریقا وجود داشته است در حالی که باید دسترسی تجار ما به دیگر نقاط آفریقا نیز ایجاد شود. همچنین ما نیازمند راه‌اندازی پروازهای منظم دست‌کم به شهرهای تجاری و پر رفت‌وآمد آفریقا هستیم.

برهمن افزود: ما به دلیل تحریم‌ها از امکان مراودات معمول مالی برخوردار نیستیم. متأسفانه بانک مرکزی هم فکری برای آن نکرده است. اگر تبادل پول مشکل دارد چرا مکانیزم تهاتر را فعال نمی‌کنند؟ باید سازماندهی صورت بگیرد تا وقتی تاجر ایرانی کالا به آفریقا می‌برد بتواند از آنجا هم کالا بیاورد.

راه‌اندازی خط کشتیرانی به مومباسا با مشارکت بخش خصوصی

رئیس اتاق مشترک ایران و شرق آفریقا با بیان اینکه این اتاق به سهم خود در تلاش برای فراهم کردن زیرساخت‌های حمل‌ونقل است افزود: اتاق مشترک پای بخش خصوصی را به موضوع حمل‌ونقل میان ایران و آفریقا باز کرده‌ایم. با کمک بخش خصوصی یک خط کشتیرانی به مومباسای کنیا راه افتاده است. همچنین برای راه‌اندازی خط کشتیرانی به غرب آفریقا هم در حال پیگیری و رایزنی هستیم.

برهمن با اشاره به جمعیت یک میلیارد و 300 میلیونی آفریقا و بازار مصرف بسیار خوب آن برای ایران تأکید کرد: یکی از راه‌های مهم افزایش مناسبات تجاری ما با آفریقا راه‌اندازی دفاتر تجاری توسط بخش خصوصی است. حضور رایزنان بازرگانی کارکرد مناسبی ندارد. چرا که اساس کار بازرگانی باید بر دریافت سود بیشتر مبتنی باشد و نه دریافت یک حقوق کارمندی ثابت. خوشبختانه اخیراً 10 دفتر تجاری با مشارکت بخش خصوصی در آفریقا فعال شده است اما همچنان نیاز داریم دفاتر بیشتری توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شوند.

در همین رابطه