رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق ایران در شورای گفتگوی خراسان جنوبی

مسئولان به‌جای فهرست کردن مشکلات برای آن‌ها راه‌حل پیدا کنند

رئیس اتاق ایران با سفر به استان خراسان جنوبی، در شست شورای گفتگوی این استان شرکت کرد.

13 آذر 1395
کد خبر : 5651
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق ایران در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی، گفت: هرچند خراسان جنوبی یک استان کم‌جمعیت در کشور است اما در بعد قابلیت‌های موجود از بسیاری استان‌های دیگر جلوتر است.

 غلامحسین شافعی، از محصولات استراتژیک خراسان جنوبی مثل زرشک و زعفران به‌عنوان یکی از قابلیت‌های خراسان جنوبی نام برد که باید برای آن فکری اساسی شود.

شافعی با تأکید بر این‌که آینده زعفران در استان و ایران مطلوب نیست، دلیل این مسئله را ورود کشورهای دیگر دنیا به تولید زعفران عنوان کرد و افزود: تاکنون از ابزارهای نوینی برای تولید و فرآوری زعفران در کشور استفاده‌نشده طوری که از چند سال گذشته تاکنون نوع بسته‌بندی زعفران در این استان هیچ تغییری نکرده است.

وی با تأکید بر این‌که باید برای فرآوری زعفران فکری اساسی شود، گفت: باید برای زعفران یک طرح مطالعاتی عمیق در خراسان جنوبی اجرا شود که این کار را باید اتاق بازرگانی خراسان جنوبی با همکاری دیگر دستگاه‌های متولی در استان انجام دهد.

رئیس اتاق ایران همچنین در خصوص تأمین اعتبار این طرح مطالعاتی قول مساعد داد و افزود: هزینه این طرح بر عهده اتاق بازرگانی ایران خواهد بود و هر چه اعتبار نیاز داشته باشد تأمین خواهیم کرد. «شافعی» تأکید کرد: باید در شرایط فعلی اقتصادی کشور برای بهتر شدن روند تولید و فرآوری زعفران و زرشک در استان یک نوع شراکت بین بخش عمومی و خصوصی ایجاد کرد.

شافعی تأکید کرد: قوانین در تمام کشور یکی است و فقط نوع اجرای قوانین در هر استان باهم فرق می‌کند. باید مسئولان به‌جای فهرست کردن مشکلات برای آن‌ها راه‌حل پیدا کنند.

استاندار خراسان جنوبی هم در این جلسه بابیان این‌که باید برای توسعه تولید و فرآوری زعفران در خراسان جنوبی اقدام بیشتری شود گفت: یک موسسه غیردولتی برای فرآوری زعفران اعلام آمادگی کرده است و قرار است 300 میلیارد تومان در این زمینه در استان سرمایه‌گذاری کند.

سید علی اکبر پرویزی افزود: مسئولان این موسسه غیردولتی بعد از ایام محرم و صفر به استان خواهند آمد تا اقدامات سرمایه‌گذاری در این استان را انجام دهند که البته مسئولان استان هم پیگیر این سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی هستند.

سرپرست اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان خراسان جنوبی هم بابیان این‌که تا قبل از سال 92 در این استان هیچ‌گونه اقدامی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی انجام‌نشده است گفت: از سال 92 تاکنون 172 میلیون دلار سرمایه‌گذاری مصوب در خراسان جنوبی داشته‌ایم که از این میزان تاکنون 45 میلیون دلار در قالب 7 پروژه محقق شده است.

عیسی جعفری گیو افزود: در حال حاضر 12 درخواست سرمایه‌گذاری خارجی از کشورهای ایتالیا، بلژیک، هلند، دانمارک، کره، آلمان و ... در استان به ثبت رسیده است که کار بیشتر آن‌ها در زمینه انرژی‌های نو و آب و فاضلاب است.

وی ادامه داد: از سال 92 تاکنون در زمینه سرمایه‌گذاری در بخش صنعت 30 درصد، در بخش معدن 119 درصد، در بخش کشاورزی 921 درصد و در بخش گردشگری 227 درصد رشد داشته‌ایم که این رقم در سرمایه‌گذاری داخلی تا پایان سال گذشته 192 درصد بوده است و نیاز است تا اقداماتی انجام شود تا بتوان شرایط فعلی را بهتر از قبل و پویاتر کرد.

جعفری‌گیو همچنین خواستار ایجاد مشوق‌های سرمایه‌گذاری بومی برای این استان شد و عنوان کرد: مشوق‌هایی که دولت برای این استان در نظر گرفته همانند مشوق‌های دیگر استان‌ها است و ازآنجاکه خراسان جنوبی محرومیت‌های خاصی دارد، باید دولت در این بخش مشوق‌های بومی دیگری ویژه استان در نظر بگیرد.

وی در پایان به مشکلات حوزه سرمایه‌گذاری در این استان هم اشاره کرد و گفت: مشمول نشدن مرزنشینان از معافیت مالیاتی، زمان‌بر بودن دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی و مناسب نبودن زیرساخت‌های بازارچه‌های مرزی برای توسعه صادرات ازجمله مشکلاتی است که در حوزه سرمایه‌گذاری وجود دارد و باید دولت برای رفع آن‌ها اقدام کند.

موضوعات :
در همین رابطه