رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

سازمان توسعه تجارت اعلام کرد

40 مرکز تجاری ایران در کشورهای هدف فعال است

طبق اطلاعات منتشر شده از سازمان توسعه تجارت تا به امروز 17 رایزن بازرگانی در کشورهای هدف مستقر شدند و 40 مرکز تجاری در سایر کشورها فعالیت می‌کنند.

08 خرداد 1402
کد خبر : 56560
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

استفاده از توان رایزنان بازرگانی در کشورهای هدف از لازمه‌های هرگونه فعالیت تجاری و سرمایه‌گذاری است؛ افرادی که بازارهای صادارتی را بررسی کرده و بتوانند اطلاعات دست اول در اختیار تجار و بازرگانان کشور قرار دهند.

دسترسی به اطلاعات آنقدر در روند تجارت و سرمایه‌گذاری اهمیت دارد که بی‌توجهی دولت به موضوع اعزام رایزن بازرگانی به کشورهای مختلف موجب شد تا بخش خصوصی پیشنهاد همکاری در این حوزه را به  دولت بدهد تا بخشی از هزینه‌ها را در این وادی متقبل شود، متاسفانه ایران مدت‌هاست که در این رابطه ضعف جدی داشته و نتوانسته در راستای تامین نیاز فعالان اقتصادی، رایزنان بازرگانی را به کشورهای هدف اعزام کند.

حال بعد از پیگیری‌های مداوم بخش خصوصی، به نظر می‌رسد مدتی است که دولت هم در این حوزه فعال شده و طبق اطلاعات موجود تاکنون 17 رایزن در مقاصد صادراتی مستقر کرده و قرار است طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان سال جاری این عدد را به 30 رایزن افزایش دهد.

بر همین اساس، رایزن بازرگانی ایران تا هفته آینده در کشور امارات مستقر می‌شود. همچنین دو رایزن در کشورهای برزیل و ازبکستان نیز به زودی اعزام خواهند شد. طی ماه‌های آینده هم رایزنان بازرگانی در اندونزی، اقلیم کردستان عراق، شانگهای چین، نیجریه و کشورهای شرق اروپا از جمله لهستان و صربستان مستقر می‌شوند، از طرفی اعزام رایزن بازرگانی برای کشور عربستان نیز در دستورکار قرار دارد. البته باید توجه داشت که طبق آنچه از سوی سازمان توسعه تجارت که مسئول پیگیری و اعزام رایزنان بازرگانی به کشورهای هدف است، گفته می‌شود، اعزام رایزنان به برخی کشورهای اروپایی به دلیل تحریم با موانعی همراه است، بنابراین در حال حاضر افزایش تعداد رایزنان در کشورهای همسایه و همسو مدنظر است.

درباره مراکز تجاری نیز می‌توان به ۴۰ مرکز اشاره کنیم که طبق اطلاعات موجود قرار است به زودی 2 مرکز دیگر نیز راه‌اندازی شود.

در حال حاضر در عراق ۵ مرکز، در روسیه ۵ مرکز، در سوریه 3 مرکز و در قاره آفریقا ۸ مرکز تجاری داریم. همچنین این مراکز در کشورهای آسیای میانه، ازبکستان، لهستان، امارات و غیره نیز فعال هستند.

در همین رابطه