رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

شهرام خاصی‎پور در نشست با معاون بین‌الملل اتاق بازرگانی و صنعت ازبکستان

افزایش سطح مبادلات تجاری ایران و ازبکستان نیازمند حل مشکلات حمل‌ونقلی است

شهرام خاصی‎پور، مدیر معاونت بین‌الملل اتاق ایران حل مشکلات حمل‌ونقل و تبادلات مالی میان ایران و ازبکستان را پیش‌نیاز افزایش روابط تجاری دو کشور دانست.

09 خرداد 1402
کد خبر : 56579
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در حاشیه برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ازبکستان در تاشکند، مدیر معاونت بین‌الملل اتاق ایران و معاون همکاری‌های بین‌المللی اتاق بازرگانی و صنعت ازبکستان با یکدیگر دیدار و دو طرف درباره راه‌های تقویت و ارتقای همکاری‌های میان اتاق‌های دو کشور گفت گو و تبادل نظر کردند.

شهرام خاصی پور مدیر حوزه بین‌الملل اتاق ایران با اشاره به حجم 450 میلیون دلاری مبادلات دو کشور گفت: اگرچه مبادلات تجاری ایران و ازبکستان نسبت به سال گذشته رشد داشته ولی با در نظر گرفتن ظرفیت‌های بالقوه همکاری دو طرف، این میزان از تبادل تجاری کافی نیست.

او با تأکید بر سرمایه‌گذاری‌های مشترک بخش‌های خصوصی دو کشور در زمینه صنایع نساجی، معدنی و صنایع غذایی افزود: لازم است مسئولان دولتی از سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی حمایت‌های لازم را به عمل آورند.

خاصی پور با اشاره به وجود مشکلات در زمینه حمل‌ونقل و تبادلات مالی میان ایران و ازبکستان بیان کرد: دو کشور باید با همکاری یکدیگر کمبودهای موجود را برطرف کنند. امیدواریم در زمینه روابط بانکی در کمیسیون مشترک گشایش‌هایی ایجاد شود.

او بر افزایش همکاری میان اتاق‌های دو کشور به ویژه در زمینه تبادل هیات‌های تجاری، تبادل اطلاعات اقتصادی و تجاری و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری به عنوان یکی از راه‌های افزایش سطح همکاری‌های تجاری ایران و ازبکستان تأکید کرد.

هیات تجاری ازبکستان اواخر خرداد به ایران سفر می‌کند

در این دیدار اسفندیار بیک، معاون همکاری‌های بین‌المللی اتاق ازبکستان نیز با اعلام آمادگی اتاق ازبکستان برای گسترش همکاری با اتاق ایران گفت: در اواخر خردادماه هیات تجاری ازبکستان به ایران سفر خواهد کرد. همچنین کمیته مشترک بازرگانی ازبکستان و ایران نیز در شرف تأسیس است.

در این جلسه در خصوص افزایش همکاری در زمینه‌های علمی فناوری، فرصت‌های صادرات محصولاتی از جمله سیمان و مصالح ساختمانی، شوینده‌ها، محصولات پتروشیمی، محصولات کشاورزی و مواد غذایی و واردات محصولاتی چون حبوبات، میوه و محصولات نساجی ازبکستان تبادل نظر شد. همچنین همکاری در زمینه فراوری محصولات معدنی و اجرای پروژه‌های فنی مهندسی با همکاری شرکت‌های دو کشور از دیگر زمینه‌های مورد بحث بود.

در این جلسه همچنین دو طرف در مورد برگزاری اولین نشست مشترک بازرگانی با حضور روسای اتاق‌های ملی دو کشور در اتاق ایران و برگزاری نشست‌های B2B با حضور فعالان اقتصادی دو کشور توافق کردند. همچنین مقرر شد یادداشت تفاهم همکاری‌های داوری و حل اختلافات تجاری بین اتاق‌های ایران و ازبکستان در جریان سفر به تهران امضا شود.

در همین رابطه