رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

از طریق ویدئو کنفرانس در اتاق کرمان

توسعه همکاری‌های تجاری کرمان و ازبکستان بررسی شد

نشست بررسی توسعه همکاری‌های تجاری کرمان و ازبکستان با حضور رئیس اتاق کرمان، سفیر ازبکستان در تهران، رئیس اتاق بازرگانی ازبکستان و جمعی از فعالان اقتصادی دو طرف برگزار شد.

10 خرداد 1402
کد خبر : 56588
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گفت: اتاق کرمان یکی از اتاق‌های پیشتاز کشور در صادرات است و توسعه صادرات با کشورهای همسایه، هم فرهنگ و هم مذهب از برنامه‌های مهم اتاق در این راستاست.

سیدمهدی طبیب زاده در نشست مجازی بررسی توسعه همکاری‌های تجاری کرمان و ازبکستان، افزود: در سال گذشته 3 میلیون دلار صادرات از گمرکات کرمان به ازبکستان انجام شده که اگرچه این آمار بسیار کم است اما بخشی از محصولات کرمان از گمرکات سایر استان‌ها به‌ویژه مشهد صورت گرفته است.

وی ادامه داد: کالاهای صادراتی کرمان به ازبکستان متنوع و بیشتر در حوزه‌های مصالح ساختمانی، خرما و فولاد بوده؛ اما محصولات کرمان با واسطه در بازار این کشور عرضه می‌شوند و هدف ما از این نشست بررسی امکان صادرات مستقیم کالاهاست.

رئیس اتاق کرمان با اشاره به اینکه پنبه و کودهای شیمیایی بیشترین محصولات وارداتی ایران از ازبکستان است، بیان کرد: با توجه به وجود کارخانجات نساجی در کرمان زمینه همکاری در محصول پنبه وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: مس و مصنوعات مسی از جمله محصولات صادراتی ازبکستان است و با توجه به اینکه بیش از یک‌میلیون و 200 هزار تن اسیدسولفوریک در کرمان تولید و مقادیر زیادی کود سوپر فسفات وارد می‌شود، اگر امکان تأمین سوپرفسفات از ازبکستان وجود داشته باشد می‌توان سرمایه‌گذاری مشترک در این حوزه ایجاد کرد.

طبیب زاده، با اشاره به فراهم بودن زمینه همکاری کرمان با ازبکستان در حوزه فولاد با توجه به اینکه کرمان یکی از قطب‌های تولید فولاد کشور است، بیان کرد: کرمان می‌تواند کل محصولات فولادی مورد نیاز ازبکستان را فراهم کند.

رئیس اتاق کرمان با بیان اینکه ایران در شرایط تحریم به سر می‌برد و در حوزه تجارت می‌توانیم از تهاتر استفاده کنیم، گفت: پیشنهاد می‌شود لیست کاملی از محصولات کرمان و ازبکستان برای صادرات و واردات تهیه و در اختیار طرفین قرار گیرد تا با انجام مذاکرات لازم، مبادلات تجاری افزایش یابد.

وی آمادگی اتاق کرمان برای راه‌اندازی نمایشگاه اختصاصی کرمان در تاشکند یا سمرقند، پذیرش هیات تجاری ازبکستان در کرمان و در نظر گرفتن بازدیدها و نشست‌های رودررو و انعقاد تفاهم‌نامه با کمپانی‌های مختلف را اعلام کرد.

سفیر ازبکستان در ایران نیز در این نشست گفت: در ماه سپتامبر سال گذشته با سفر رئیس‌جمهور ایران به ازبکستان اتفاق بزرگی در مورد همکاری‌های دو طرف افتاد و در این ملاقات دو طرف بر تحکیم و توسعه روابط بین دو کشور تأکید داشتند.

عبدالله اف افزود: همچنین بر پیوند صنایع دو کشور تأکید و قرار شد در استان سمرقند، دو کشور یک واحد تولیدی با مشارکت 50 درصدی ایجاد کنند.

وی اظهار کرد: همکاری بین طرفین نه‌تنها در صنایع بلکه در سایر عرصه‌ها نیز می‌تواند مفید باشد به‌ویژه در حوزه‌های نساجی و کشاورزی زمینه همکاری بیشتری فراهم است.

رئیس اتاق بازرگانی ازبکستان نیز در این نشست بیان کرد: جمعی از فعالان اقتصادی ازبکستان بازدیدی از ایران داشتند و ظرفیت‌های بسیاری به‌ویژه در حوزه فولاد و سایز فلزات بررسی و پیشنهاداتی برای همکاری‌های بیشتر ارائه شد.

دورون وخابف افزود: صنعت ساخت‌وساز در ازبکستان فعال است و شرکت‌های ایرانی می‌توانند در این زمینه همکاری داشته باشند.

 

موضوعات :
در همین رابطه