رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در پی تقویت دلار آمریکا

قیمت جهانی نفت کاهش یافت

روز چهارشنبه در پی تقویت شدن دلار آمریکا و پس از انتشار داده‌هایی از عملکرد ضعیف اقتصاد چین که بزرگترین وارد‌کننده نفت جهان به شمار می‌رود، نگرانی‌ها نسبت به وضعیت تقاضای جهانی افزایش یافته و در پی آن قیمت نفت کاهش یافت.

11 خرداد 1402
کد خبر : 56599
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

روز چهارشنبه قیمت نفت برنت  تحویل ماه آگوست 1.29 دلار، برابر 1.75 درصد کاهش یافته و قیمت آن در ازای هر بشکه به 72.42 دلار رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس  هم با کاهشی 1.28 دلاری، برابر 1.84 درصد به 68.18 دلار رسید. هردو معیار روز سه‌شنبه بیش از 4 درصد کاهش را تجربه کرده بودند.

کاهش فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی در چین در ماه می به دلیل کاهش تقاضا، سریع‌تر از حد انتظار رخ داد و در نتیجه آن شاخص رسمی خرید تولیدی مدیران (PMI) از 49.2 در ماه آوریل به 48.8 رسید؛ درحالی‌که قرار بود این شاخص در ماه می به 49.9 برسد.

فشار بیشتر بر قیمت نفت زمانی رخ داد که ارزش دلار آمریکا به بالاترین میزان خود طی 2 ماه گذشته رسید، در نتیجه کالاها برای خریدارانی که از ارزهایی به جز دلار استفاده می‌کنند، گرانتر شده و تقاضا برای نفت تحت فشار قرار گرفت. شاخص دلار آمریکا که ارزش دلار را در برابر 6 همتای اصلی ارزیابی می‌کند، تحت تاثیر بهبود وضعیت تورم در اروپا و بهبود وضعیت سقف بدهی در آمریکا بهبود یافته است.

مهره‌های اصلی بازار نفت جهان اکنون خود را برای نشست آتی سازمان اوپک پلاس که قرار است در هفته آتی برگزار شود آماده می‌کنند. دریافت سیگنال‌های مختلف از جانب تولید‌کنندگان اوپک پلاس مبنی بر کاهش بیشتر تولید نفت، نوسانات زیادی را در قیمت نفت ایجاد کرده است.

در همین رابطه