رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ازبکستان برگزار شد

پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ازبکستان با حضور سرپرست وزارت صنعت معدن و تجارت ایران، وزیر سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان و نمایندگان بخش خصوصی در تاشکند برگزار شد.

16 خرداد 1402
کد خبر : 56623
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ازبکستان به ریاست سید مهدی نیازی، سرپرست وزارت صنعت معدن و تجارت و لذیذ قدرت اف، وزیر سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت جمهوری ازبکستان در تاشکند برگزار شد. در این اجلاس، شهرام خاصی پور، مدیر معاونت بین‌الملل اتاق ایران و موسی آقایی، رئیس اتاق مشترک ایران و ازبکستان به نمایندگی از اتاق ایران حضور داشتند.

در این اجلاس، مدیر معاونت بین‌الملل اتاق ایران، طی مذاکره با نمایندگان اتاق بازرگانی و مسئولان دولتی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ازبکستان، در خصوص محورهای همکاری میان اتاق‌های بازرگانی دو کشور و تقویت همکاری‌های بخش خصوصی و فعالان اقتصادی دو کشور توافقاتی به انجام رساند.

بر این اساس اتاق‌های بازرگانی دو کشور با هدف توسعه و تحکیم روابط اقتصادی و بازرگانی میان محافل بازرگانی ایران و ازبکستان جهت تبادل اطلاعات اقتصادی، سرمایه‌گذاری میان دو کشور و برگزاری همایش‌ها و رویدادهای تجاری در کشورهای یکدیگر همکاری خواهند کرد.

همچنین طی مذاکره میان خاصی پور، مدیر معاونت بین‌الملل اتاق ایران و اسفندیار بیک معاون بین‌الملل اتاق ازبکستان، متن یادداشت تفاهم همکاری اتاق‌های بازرگانی دو کشور در موضوع داوری مناقشات و اختلافات تجاری نهایی و توافق گردید تا در دیدار آتی روسای اتاق بازرگانی دو کشور به امضا برسد.

این توافقات در سند یادداشت پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک نیز درج شد.

هدف‌گذاری برای دستیابی به حجم مبادلات تجاری یک میلیارد دلاری تا افق ۱۴۰۴ و تهیه پیش‌نویس موافقت‌نامه تجارت ترجیحی ازجمله توافقات مهم این اجلاس است. همچنین برگزاری همایش تجاری با حضور تجار و مسئولین ذی‌ربط دولتی دو طرف ازجمله وزارت سرمایه‌گذاری صنعت و تجارت ازبکستان در حوزه‌های حمل‌ونقل، مواد غذایی، مصالح ساختمانی، محصولات پتروشیمی و غیره یکی از رویدادهای انجام شده در حاشیه برگزاری این اجلاس بود.

در حاشیه برگزاری این اجلاس، هیات ایرانی به همراه تعدادی از تجار و ایرانیان مقیم ازبکستان از مرکز تجاری ایران در تاشکند دیدار کردند.

در این دیدار، خاصی پور ضمن بیان مشکلات بخش خصوصی در زمینه مراوده با ازبکستان و با اشاره به نقشه راه یک میلیارد دلاری توسعه مبادلات ایران با ازبکستان خواستار اجرایی شدن توافقات اجلاس کمیسیون در حوزه‌های حمل‌ونقل تجارت ترجیحی تسهیل روادید تجاری ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری مشترک تسهیل مراودات بانکی و سایر موضوعات میان دو کشور شد.

مدیر معاونت بین‌الملل اتاق ایران تأکید کرد: اجرایی شدن این توافق راهگشای فعالیت‌های بخش خصوصی دو کشور خواهد بود.

همچنین در این جلسه فعالان اقتصادی کشور با طرح دیدگاه‌ها و موانع مشکلات و راهکارهای توسعه روابط تجاری میان دو کشور پرداختند.

برخی از اسناد مهم همکاری در حوزه‌های تجارت، حمل‌ونقل و بیمه و سایر موضوعات مشترک قرار است در سفر آتی رئیس‌جمهور ازبکستان به ایران به امضا برسد.

در همین رابطه