رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق یاسوج در نشست شورای گفت‌وگوی کهگیلویه و بویراحمد

تحقق شعار سال نیازمند مطالبه‌گری دوجانبه دولت و بخش خصوصی است

عبدالله قبادی، رئیس اتاق یاسوج با تأکید بر ضرورت تحقق شعار سال، گفت: اتاق در مسیر تحقق این شعار از دستگاه‌های دولتی مطالبه گری می‌کند و این دستگاه‌ها نیز باید از بخش خصوصی مطالبه گر باشند و برنامه ارائه کنند.

17 خرداد 1402
کد خبر : 56626
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج، تحقق شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری نام‌گذاری شده است را ضروری و کاربردی دانست و گفت: مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته همواره اقتصاد را مهم‌ترین موضوع کشور دانستند و در همین راستا سیاست‌های کلی نظام را تبیین کردند و نام‌گذاری شعار سال به همین منظور است.

عبدالله قبادی در هفتادمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کهگیلویه و بویراحمد، افزود: اتاق یاسوج برای تحقق شعار سال در کنار سایر دستگاه‌های دولتی، سازمان‌ها و نهادهای مختلف قرار دارد. مهار تورم و رشد تولید دو راهبرد مهم کشور است که تحقق آن با هم‌افزایی و وحدت امکان‌پذیر است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، اظهار کرد: رویکرد اتاق یاسوج تغییر کرده و ما به دنبال پیاده کردن رویکردی اثربخش هستیم که علاوه بر فعالیت مبتنی بر دانش و برنامه به دنبال بهبود فضای کسب‌وکار با همکاری همه‌جانبه با سایر دستگاه‌های دولتی نیز هستیم.

رئیس اتاق یاسوج با بیان اینکه مدیریت جدید این اتاق دست همه مدیران و بخش خصوصی را به‌منظور رونق تولید به گرمی می‌فشارد، گفت: اتاق یاسوج همواره در کنار مجموعه دولت بوده است و به‌عنوان مشاور سه قوه همواره در همه زمینه‌ها همراه دولت، مجلس و قوه قضاییه خواهد بود.

قبادی ادامه داد: انتظار داریم که سازمان‌ها، نهادها و مدیران دولتی نیز کمک‌کار بخش خصوصی باشند و برنامه بدهند و از ماها مطالبه گری کنند، همان‌طور که ما در راستای تحقق شعار سال و رونق تولید و اشتغال‌زایی از ادارات دولتی مطالبه‌گری خواهیم کرد.

وی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، گفت: متأسفانه گاهی شاهد هستیم که مصوبات شورای گفت‌وگو قابلیت اجرایی ندارند که باید پیگیر باشیم که این مصوبات قابلیت اجرایی داشته باشند و این مشکل اصلی شورای گفت‌وگو است.

وی خطاب به عسکری، معاون امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: سازمان‌ها باید پاسخگوی مصوبات و مکاتبات شورای گفت‌وگو باشند.

رئیس اتاق یاسوج همچنین از پیگیری برای برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری ملی و بین‌المللی خبر داد و گفت: با هیات رئیسه اتاق یاسوج دراین‌باره صحبت‌های انجام گرفته که سعی می‌کنیم از این فرصت به نفع استان قدم‌های مثبتی برداریم.

به گفته قبادی، یکی دیگر از اهداف تیم جدید اتاق یاسوج پیگیری مسائل و مشکلات مربوط به صادرکنندگان است.

وی همچنین گفت: به دنبال رفع موانع مخل تولید هستیم، عوامل انسانی مخل تولید وجود دارد و بعضی جاها مشکل‌ترشی می‌کنند. بنابراین رویکرد اتاق یاسوج تغییر کرده و به سمت کارایی و عمل خواهیم رفت و از تئوری پردازی صرف دوری خواهیم کرد.

طولانی بودن صدور مجوز و نمودار منفی رشد اقتصادی استان

مشاور اقتصادی رئیس اتاق یاسوج نیز در این نشست گفت: صدور مجوز سرمایه‌گذاری در کهگیلویه و بویراحمد حدود ۷۰ مرحله دارد و به‌طور میانگین ۱۵ ماه به طول می‌انجامد و گاها تا سه سال هم طول کشیده است.

محمدامین منوچهری افزود: یکی از چالش‌های اصلی این استان عدم آمارهای دقیق برای برنامه‌ریزی مناسب است.

وی با اشاره به نمودار منفی رشد اقتصادی استان، تأکید کرد: در بخش محصول ناخالص داخلی استان در ۱۰ سال گذشته همیشه نرخ منفی و معنی‌دار بوده و امیدواریم که تغییری در این نرخ تولید محصول ناخالص داخلی استان ایجاد کنیم.

مشاور اقتصادی رئیس اتاق یاسوج ابراز کرد: زنجیره‌های تولید در این استان تکمیل نیست که نیاز است بجای افزایش تولیدات، زنجیره‌ها را تکمیل کنیم.

منوچهری بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ کهگیلویه و بویراحمد رتبه اول تورم را با ۴۸ درصد داشته اما در سال ۱۴۰۲ از رتبه اول تورم به رتبه هشت رسیده است.

تسهیلات تبصره ۱۸ پاسخگوی مشکلات تولید استان نیست

کریم روزبهان، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد نیز در این جلسه با بیان اینکه تسهیلات تبصره ۱۸ پاسخگوی مشکلات تولید استان نیست، اظهار کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد ۵۴۹ واحد تولیدی دارد که ۱۱۲ واحد راکد هستند و از ۱۱۲ واحد راکد و غیرفعال ۵۳ واحد شرایط بازگشت و احیاء را دارند.

وی افزود: این ۵۳ واحد تولیدی به ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند که با احیای آنها برای ۷۰۰ نفر اشتغال‌زایی می‌شود.

سید علی معتمدی‌پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز با بیان اینکه با کلی‌گویی مشکلات اقتصادی استان برطرف نمی‌شود، اظهار داشت: حذف یارانه بیشترین اثر را بر تورم حوزه کشاورزی داشته است که در گزارش‌ها باید این موارد دیده شود.

وی افزود: در ایجاد زیرساخت سردخانه‌ای؛ از ایجاد ظرفیت ۳۲ هزار تنی که برای استان هدف‌گذاری شده بود، ۱۰ هزار تن آن بدون تسهیلات در حال نتیجه دادن است.

معتمدی‌پور به موفقیت استان در طرح خرید تضمینی گندم اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۳۱ هزار تن گندم در این قالب خریداری شد و امسال تاکنون ۶۵ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است.

به عقیده وی، این بزرگ‌ترین موفقیت اقتصاد کشاورزی است که کمتر از آن سخن گفته می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد در انتهای صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: با بعضی محدودیت‌ها روبرو هستیم که جای مانور نداریم.

مرادنژاد، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این جلسه به آمادگی این شرکت برای استقرار سرمایه‌گذاران در زیرساخت‌های صنعتی خبر داد و اظهار کرد: زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی آماده استقرار سرمایه‌گذاران است و ما در حال بهبود این زیرساخت‌ها نیز هستیم. وی گفت: خوشه‌های کسب‌وکار را از شکل تئوری به شکل عملی رسانده‌ایم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان نیز در این نشست گفت: در بخش آب منطقه‌ای ۵۰ پیمانکار، ۳۵ مشاور، ۷ کارخانه تولیدکننده تجهیزات، اتصالات و لوله، ۴ مشاور آزمایشگاهی، ۶۰۳ نفر پرسنل فنی و کارگاهی، ۲۰۰ تجهیزات سنگین در ۶۰ پروژه عمرانی بخش آب در حال فعالیت هستند.

آرش مصلح اظهار کرد: این آمار به‌غیراز آمار مرتبط با سد چمشیر است و هیچ‌گاه در طول تاریخ استان این حجم از کار و پروژه وجود نداشته است. مصلح بیان کرد: در سال گذشته ۷۲ مناقصه به ارزش ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برگزار کردیم، ۷۴۰ میلیارد تومان اعتبار ملی در بخش آب ورود پیدا کرد.

وی گفت: از اول فروردین ۱۴۰۲، ۱۶ مناقصه به ارزش ۳۵۰ میلیارد تومان برگزار شده، هدف‌گذاری ما امسال ۱۵۰۰ میلیارد تومان است.

مصلح با بیان اینکه فقط ۳ پروژه از این تعداد پروژه مربوط به آب شرب است، افزود: این اعداد و ارقام و پروژه‌ها همه به‌منظور تأمین آب تولید و صنعت خواهد بود.

وی ابراز کرد: سال ۱۴۰۱ برای اولین بار در استان کهگیلویه و بویراحمد موفق به اخذ اعتبار از ماده ۵۶ شدیم که ارزش ریالی آن ۱۱۵ میلیارد تومان برای سد تنگ سرخ بوده است.

مصلح افزود: معمولاً برای هر طرح اجرایی ۱۶ استعلام از ۱۶ دستگاه اخذ می‌شود، در آب منطقه‌ای یک استعلام آب زیرزمینی، آب سطحی، آب رودخانه‌ای، حفاظت کیفی، تبدیل به ۴ استعلام می‌شود، در سال گذشته در یک کمیسیون شرکت آب منطقه‌ای ۱۲۰۰ پرونده بررسی شده، که ۹۴۰ پرونده آن مورد تأیید قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: این فرایند قانونی است و اگر انجام نگیرد موجب بازخواست دستگاه نظارتی قرار می‌گیرد.

موضوعات :
در همین رابطه