رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

نایب رئیس اتاق شیراز عنوان کرد

بحران سوء مدیریت آب، مهمتر از خشکسالی است

نشستی با محوریت «بحران آب و خشکسالی» با حضور رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران در اتاق شیراز برگزار شد.

14 آذر 1395
کد خبر : 5665
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشستی با محوریت «بحران آب و خشکسالی» با حضور رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران در اتاق شیراز برگزار  شد.

محمد صادق حمیدیان، نائب رئیس اتاق شیراز در این نشست گفت: شرایط کنونی آب از تصمیم‌گیری در کارگروه‌های توسعه در حال خارج شدن است و تصمیم‌گیری‌ها به کارگروه‌های امنیتی از قبیل شورای تأمین و شورای امنیت ملی محول خواهد شد. وی بحران سوء مدیریت در منابع و مصارف آب را مهمتر از خشکسالی دانست.

حمیدیان هدف از طرح‌های آبیاری تحت فشار را ارتقاء بهره‌وری و به دنبال آن کنترل برداشت و حفاظت از منابع عنوان کرد و  نصب کنتور هوشمند را برای  دستیابی به این اهداف بسیار موثر دانست.

نائب رئیس اتاق شیراز در این خصوص پیشنهاد کرد؛ کنتور به عنوان یکی از ملزومات اصلی مورد حمایت دولت قرار گیرد و همچنین مرجع واحدی در ارتباط با بررسی و اظهارنظر درباره کیفیت کنتورها وجود داشته باشد.

در ادامه محمد حسین شریعتمدار، رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران به آغاز درگیری در کشورهای منطقه بر پایه بحران آب اشاره کرد و گفت: کشور ما هنوز به نقطه بی‌بازگشت نرسیده ‌است اما باید راه‌حل‌های مناسب و اجرایی برای بحران آب ارائه شود.

رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران گفت: مشکلات آب در کشور با صد در صد دولتی شدن مدیریت آن ایجاد شده است. در صورتی که در شرایط کنونی ثابت شده است باید در تمام سیستم بوروکراسی بخش‌خصوصی حضور داشته باشد.

حمیدیان در ادامه جلسه به ارائه گزارشی در ارتباط با روند بارندگی کشور طی سالیان متمادی، سرانه آب تجدید شونده در جهان و ایران طی چند دهه اخیر و مقایسه با افق 1404، روند تغییرات مقدار برداشت آب زیرزمینی و تحلیل میزان ضایعات محصولات کشاورزی در ایران بر اساس حجم آب مصرف شده در ایران پرداخت.

موضوعات :
در همین رابطه