شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق خرم‌آباد در جلسه با فعالان اقتصادی بروجرد

توسعه گمرک برای رونق اقتصاد لرستان ضروری است

محمد خاکی، رئیس اتاق خرم‌آباد، یکی از محرک‌های رونق اقتصادی استان لرستان را توسعه گمرک این استان دانست که با تسهیل فرایند ارائه خدمات به فعالان اقتصادی به سهولت صادرات محصولات تولیدی استان کمک می‌کند.

24 خرداد 1402
کد خبر : 56670
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد گفت: توسعه گمرک استان لرستان برای رونق اقتصادی و سهولت در صدور محصولات تولیدی و ارائه خدمات بهتر به واحدهای صنعتی این استان ضروری است و در این راستا پیشنهاد شده گمرک این استان به اداره کل ارتقا یابد.

محمد خاکی در جلسه با فعالان اقتصادی بروجرد که با حضور رئیس گمرک ایران برگزار شد، افزود: وضعیت اقتصادی کشور در حال حاضر باعث بروز مشکلات فراوانی برای واحدهای تولیدی و صنعتی شده و بیشتر کسب‌وکارها با مشکل روبرو شده‌اند.

وی اظهار کرد: در حالی که دنیا در حال ورود به انقلاب پنجم است ما هنوز درگیر رفع مشکلات گذشته فعالان اقتصادی هستیم که زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست.

رئیس اتاق خرم‌آباد گفت: خوشبختانه با تعامل خوبی که با گمرک لرستان داریم مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی استان با سرعت عمل خوبی برطرف می‌شوند.

خاکی اضافه کرد: گمرک لرستان دارای مشکلاتی از قبیل نداشتن انبار و فضای مناسب است و درخواست کرد تا این موضوع در دستور کار گمرک ایران قرار گیرد.

 رئیس اتاق خرم‌آباد همچنین پیشنهاد‌هایی در خصوص فعال کردن کد کارگو جهت صادرات محصولات از فرودگاه خرم‌آباد و تخصصی کردن برای ورود برخی کالاهای خاص ارائه داد.

وی خطاب به نماینده مردم بروجرد در مجلس که در جلسه حضور داشت، گفت: برنامه هفتم توسعه اقتصادی در حالی به مجلس ارائه می‌شود که دارای نقص‌های زیادی است و نظرات بخش خصوصی در آن لحاظ نشده و انتظار داریم که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از پیشنهاد‌های اتاق‌های بازرگانی استفاده کنند.

رئیس اتاق خرم‌آباد گفت: آسیب‌شناسی برنامه ششم توسعه اقتصادی انجام نشده و ممکن است آسیب‌ها در برنامه هفتم، فضای کسب‌وکار را ملتهب کند.

به عقیده خاکی، باید تدابیری اندیشیده شود تا نظرات اتاق بازرگانی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

ارتقای جایگاه گمرک لرستان نیازمند همکاری مسئولان است

محمد رضوانی فر، رئیس‌کل گمرک ایران نیز در نشست با فعالان اقتصادی شهرستان بروجرد، گفت: برای ارتقاء گمرک لرستان نیازمند مصوبه اداره استخدامی کل کشور هستیم.

وی با اشاره به اینکه اختصاص زمینی به مساحت ۵۰ هکتار برای گمرک لرستان ضروری است، اظهار کرد: با توسعه هر استان و صادرات و واردات و سرمایه‌گذاری ارتقاء گمرک قطعی است، فضای فیزیکی و محل استقرار گمرک لرستان مناسب نیست، کمبود انبار و دیگر مشکلات باعث این امر می‌شود.

رئیس گمرک ایران تصریح کرد: اگر از اراضی منابع طبیعی که مناسب اداره گمرک لرستان باشد زمینی در حدود ۵۰ هکتار اختصاص داده شود ساختمان جدید گمرک لرستان احداث خواهد شد.

رضوانی فر گفت: برنامه هفتم توسعه اقتصادی اشکالاتی دارد، در زمان انتخابات اتاق بازرگانی برنامه هفتم انجام شد که نیاز است دوباره با هم‌اندیشی فعالان اقتصادی و اتاق بازرگانی اشکالات برطرف شود.

وی ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه، رویکردهای خوبی وجود دارد، برنامه هفتم توسعه مسئله محور است و مسائل کلیدی توسعه اقتصادی در آن مطرح شد.

رئیس گمرک ایران گفت: برای ایجاد گمرک در بروجرد باید تصمیمی گرفته شود یا باید گمرک ازناء ارتقا یافته یا در بروجرد گمرک تأسیس شود.

رضوانی فر افزود: ارتقای جایگاه گمرکات لرستان و توسعه رویه‌ها و استفاده از ظرفیت انبار اختصاصی، ماده ۵۱ قانون گمرکی و ایجاد ارزش‌افزوده برای توسعه صادرات تولیدکنندگان مدنظر است.

وی اظهار کرد: با توجه به ۲ منطقه ویژه اقتصادی در لرستان و توسعه سرمایه‌گذاری‌ها گمرک از همه ظرفیت‌ها برای تسهیل در کار تولیدکنندگان استفاده خواهد کرد.

وی تصریح کرد: تولیدکنندگان لرستان همه خدمات گمرکی را در خود استان دریافت خواهند کرد و نیازی به مراجعه به دیگر استان‌ها برای دریافت خدمات گمرکی نخواهد بود.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست، گفت: بخش خصوصی بازوان تولید هستند سرمایه‌های این بخش باعث رونق و تولید و اشتغال شده است، بر این اساس همه وظیفه داریم راه تولید و اشتغال را برای فعالان اقتصادی هموار کنیم.

فاطمه مقصودی افزود: لرستان باوجود ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که دارد یکی از استان‌های محروم کشور است، که باید از این فرصت‌ها استفاده مطلوب شود.

وی اظهار کرد: امیدواریم با حضور مسئولان کشوری در شهرستان بروجرد بتوانیم مشکلات تولید و اشتغال را برطرف کنیم.

به گفته وی، ۴۰ درصد صنایع لرستان در شهرستان بروجرد واقع شده و بروجرد نیازمند نگاه ویژه برای رونق اقتصادی است.

در همین رابطه