رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

براساس گزارش منابع غربی

رکورد جدید برای صادرات نفت ایران ثبت شد

رویترز ادعا می‌کند: تولید نفت ایران در ماه می به 3.04 میلیون بشکه در روزه رسیده و صادرات میعانات در این ماه 1.93 میلیون بشکه در روز است.

27 خرداد 1402
کد خبر : 56778
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 «صادرات و تولید نفت ایران با وجود تحریم‌های آمریکا به رکورد جدیدی در سال ۲۰۲۳ رسیده است.» رویترز در این گزارش می‌گوید: تولید و صادرات نفت ایران رشد کرده است.

به گزارش «ایسنا» شرکت مشاوره‌ای «اس وی بی اینترنشنال» هم برآورده کرده تولید نفت ایران در ماه می یعنی ، به 3.04 میلیون بشکه در روز در مقایسه با 2.66 میلیون بشکه در روز در ژانویه رشد کرده است. صادرات نفت و میعانات ایران در ماه می 1.93 میلیون بشکه در روز بود.

صادرات نفت ایران از زمان خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸، هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفت. با این حال، صادرات نفت ایران همچنان ادامه دارد و طبق آمار شرکت کپلر، صادرات نفت ایران در ماه مه، از 1.5 میلیون بشکه در روز فراتر رفت که بالاترین نرخ ماهانه از سال ۲۰۱۸ به این طرف است. 

ایران در ماه می اعلام کرد تولید نفت خود را به بالای ۳ میلیون بشکه در روز افزایش داده که طبق آمار اوپک، معادل حدود 3 درصد از عرضه جهانی و بالاترین میزان تولید ایران از سال ۲۰۱۸ است.

همچنین آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه خود، تولید نفت ایران در ماه میرا ۲.۸۷ میلیون بشکه در روز تخمین زد که نزدیک به آمار رسمی ایران است.

گروه اوپک پلاس در چهارم ژوئن برای محدود کردن عرضه نفت تا سال ۲۰۲۴ موافقت کرد. اما ایران، ونزوئلا و لیبی، از مشارکت در برنامه کاهش تولید معاف هستند. نیجریه جز کشورهایی است از از شرکت در برنامه کاهش تولید نفت معاف نیست اما برای افزایش تولید، با مشکلات داخلی مواجه هست.

«ایرنا» قبلاً اطلاعات اعلام شده از سوی مرکز آمار اروپا (یورو استات) را منتشر کرده که نشان می‌دهد اتحادیه اروپا در سال میلادی گذشته ۴۱۸۱ تن نفت خام یا فرآورده نفتی از ایران وارد کرده است.

میزان واردات نفت اتحادیه اروپا از ایران هرچند رقم قابل توجهی نیست اما حاکی از تمایل پالایشگاه‌های اروپایی برای نادیده گرفتن تحریم‌های آمریکا علیه ایران است و درج این ارقام در آمار رسمی واردات نفت اروپا نشان دهنده تمایل مراجع رسمی اروپا برای فاصله گرفتن از تحریم‌ها و یا حداقل نشان دادن اعتراض خود به سیاست تحریم آمریکا علیه ایران است.

بر اساس این گزارش سه عضو اتحادیه اروپا در سال گذشته میلادی از ایران نفت خام یا فرآورده نفتی وارد کرده‌اند. این کشورها عبارتند از رومانی، لهستان و بلغارستان.

رومانی در سال ۲۰۲۲ در مجموع ۴ هزار تن نفت خام یا فرآورده نفتی از ایران وارد کرده است. بلغارستان ۱۶۸ تن و لهستان نیز ۱۳ تن نفت خام یا فرآورده نفتی از ایران در این سال وارد کرده‌اند.

بلغارستان جدیدترین عضو اتحادیه اروپاست که از زمان تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران در سال ۲۰۱۸ واردات نفت یا فرآورده از ایران داشته است. نخستین محموله نفت وارداتی ایران در دسامبر ۲۰۲۲ به این کشور ارسال شده است. بلغارستان در ژانویه ۲۰۲۳ نیز برای دومین ماه متوالی ۸۳ تن نفت یا فرآورده نفتی از ایران وارد کرده است.

موضوعات :
در همین رابطه