رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق اصفهان در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان

شرایط برای تولید صادرات‌محور مهیا نیست

مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان اصفهان با حضور رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، استاندار و جمعی از فعالان اقتصادی در اتاق اصفهان برگزار شد.

16 آذر 1395
کد خبر : 5725
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان اصفهان با حضور رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، استاندار و جمعی از فعالان اقتصادی در اتاق اصفهان برگزار شد.

رئیس اتاق اصفهان در آیین تکریم از صادرکنندگان نمونه این استان گفت: صادرات با شرایط دشوار انجام می‌شود و امیدواریم مشکلات صادرکنندگان با همکاری و تعامل بخش دولتی و خصوصی برطرف شود.

سید عبدالوهاب سهل‌آبادی با اشاره به افزایش سهم اتاق اصفهان در شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان گفت: اتاق بازرگانی در راستای معرفی توانمندهای استان و همچنین حضور فعالان اقتصادی در نمایشگاه‌های بین‌المللی اقدام به افزایش سهم مدیریتی در این شرکت نمایشگاه کرده است.

وی از اعزام هیات های تجاری استان به کشورهای هدف صادراتی خبر داد و گفت: به‌زودی هیات تجاری استان در نمایشگاه SPX پاریس حضور فعال خواهند داشت.

سهل‌آبادی تصریح کرد: شرایط کنونی برای تولید صادرات‌محور مهیا نیست زیرا قیمت تمام‌شده کالای ایرانی نسبت به رقبای خارجی بالاتر است و این مهم به دلیل نرخ بالای سود بانکی، نرخ بیمه تأمین اجتماعی و سایر هزینه‌هاست.

وی نبود شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی در استان اصفهان را یکی از چالش‌های پیش روی فعالان اقتصادی استان برشمرد.

رئیس اتاق اصفهان خواستار برگزاری حراجی آثار هنری برای هنرمندان صنایع‌دستی استان شد و گفت: آثار بسیار ارزشمند صنایع‌دستی هنرمندان در انبارها در حال خاک خوردن است.

سهل‌آبادی معرفی صادرکنندگان نمونه جوان را از اقدام‌های قابل‌توجه هیات انتخاب صادرکنندگان نمونه برشمرد و گفت: تشویق جوانان به صادرات می‌توان آنان را برای حضور در فعالیت‌های اقتصادی بین‌المللی دلگرم سازد و امیدواریم در سطح ملی شاهد تقدیر از صادرکنندگان نمونه جوان باشیم.

آیین تکریم صادرکنندگان نمونه استان اصفهان با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، استاندار و جمع از فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.

رتبه نهم صادرات اصفهان در شان استان نیست

استاندار اصفهان با ابراز تأسف نسبت به اینکه رتبه نهم اصفهان در صادرات کشور در شان این استان نیست، گفت: با استفاده از اقتصاد مقاومتی می‌توان ریل واردات را به ریل صادرات تبدیل کرد.

رسول زرگرپور در مراسم تکریم از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان در سالن همایش‌های بین‌المللی اتاق اصفهان با اشاره به روابط روسیه و ترکیه و مشکلاتی که بر سر راه بازرگانی دو کشور طی سال گذشته تاکنون ایجاد شد، اظهار داشت: در این شرایط امید بود ایران بتواند در ارتباط با صادرات و تأمین کالاهای کشاورزی و لبنی با روسیه همکاری داشته باشد.

وی با بیان استقبال مسئولان روسی از این موقعیت و بازدید نماینده‌های این کشور از کارخانه‌های لبنی اصفهان افزود: در آن زمان امید داشتیم که شاهد جهش در صادرات اصفهان باشیم اما با پیگیری از کمیسیون صادرات مشخص شد که بخش خصوصی اقدامی انجام نداده و مواردی همچون نداشتن سیستم مدیریتی و نبود حمل‌ونقل یخچال دار ازجمله دلایل عدم موفقیت در این فرصت عنوان کردند.

استاندار اصفهان با تأکید بر اینکه تأمین برخی از زیرساخت‌ها وظیفه دولت نیست بلکه خود بخشی خصوصی باید فراهم کند، افزود: متأسفانه بازاری مناسبی برای استان پیدا شد و طرف مقابل نیز برای ایجاد این ارتباط بازرگانی علاقه‌مند بود و ما نیز دارای صلاحیت برای انجام صادرات بودیم اما زیرساخت‌ها و زنجیره‌ای که باید وجود می‌داشت در استانی مانند اصفهان وجود نداشت.

وی با ابراز خوشحالی نسبت به آسیب‌شناسی کمیسیون تجارت اتاق اصفهان در خصوص صادرات و کمبودهای آن در استان، گفت: اگرچه دولت باید حمایت کند اما ایجاد و راه‌اندازی بخش حمل‌ونقل با بخش خصوصی است.

به گفته زرگرپور بخش خصوصی باید حمل‌ونقل را راه‌اندازی کند و اتاق بازرگانی نیز پیگیر کسری‌های استان باشد بااین‌حال دولت نیز باید تسهیلات را مهیا کند.

وی با اشاره به اینکه امسال سومین سالی است که در دولت یازدهم این مراسم را برگزار می‌کنیم، تأکید کرد: مراسم امسال با دو سال پیش بسیار متفاوت بود؛ زیرا شرایط و فرصت طلایی برای بخش صادرات استان پیش آمد که قبلاً وجود نداشت.

به اعتقاد استاندار اصفهان، ما باید از این شرایط و در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل با همدلی، هم‌افزایی و همفکری به بهترین وجه استفاده کنیم.

وی در ادامه مردمی محور، عدالت محور، بنیان محور، تولیدمحور و صادرات محور را پنج رویکرد اصلی اقتصاد مقاومتی اعلام کرد و گفت: در حال حاضر می‌توان با این فرصت طلایی قوانین و مقررات را تغییر داد و حمایت‌هایی را ایجاد کرد و ریل واردات را تبدیل به ریل صادرات کرد.

زرگر پور با تأکید بر اینکه فضای طلایی برای صادرات فراهم‌ شده و باید از این فرصت در استان حداکثر استفاده را داشته باشیم، تصریح کرد: رتبه نهم صادرات کشور، درشان اصفهان نیست و مایه شرمندگی است.

به گفته وی، شأن استان اصفهان این است که رتبه دوم و سوم صادرات را داشته باشد. باید برای رسیدن به این رتبه هدف‌گذاری کنیم.

صادرکنندگان نمونه ملی، استانی و قابل‌تقدیر استان اصفهان سال 1395

در این مراسم 5 صادرکننده ملی، 23 صادرکننده نمونه استانی، 11 صادرکننده قابل تقدیر، 3 صادرکننده نمونه جوان مورد تقدیر قرار گرفتند.

شرکت‌های صنایع فناور پلاستیک سپاهان، مجتمع نساجی آسایش کاشان، ذوب آهن، اشکان شیمی و سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران به عنوان صادرکنندگان نمونه ملی استان اصفهان انتخاب شدند.

در بخش صادرکنندگان نمونه استان اصفهان شیر پاستوریزه پگاه اصفهان، مدیریت تجارت بین‌الملل دانا سپند، آرا سیب سپاهان، فرش قیطران طلایی کاشان، باما، کالای خانه پایا پارس، صنایع غذایی چیکا سپاهان، بیسکویت اصفهان فرخنده، نگین عسل هرند، تمدن فرش کاشان، درمان گاز، توزین الکتریک، تولیدی و شیمیایی رز پلیمر، شیمی تقطیران نقش، فرش نسترن گل بیدگل، نساجی هدیه البرز مشهد، گلتاش، داروسازی فارابی، کیمیا عسل سپاهان، صنایع ذوب اسپاهان کوشا، زرین شاد سپاهان، حاتم گاز اصفهان و نگین اطمینان مشهد برگزیده شدند.

در بخش صادرکنندگان قابل‌تقدیر شرکت‌های شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان، شرکت نگین مشهدهلال، گلرنگ فرش بیدگل، نگین سنگ کویر، داراکار، الماس فروزان اسپادانا، گروه صنعتی سپاهان، صنایع مس قائم، کیمیا جاوید سپاهان، متین قطعه آسیا و بلور و شیشه اصفهان انتخاب شدند.

همچنین شرکت طناب نقش جهان، ساحل داران و چای میعاد به‌عنوان صادرکنندگان نمونه جوان استان اصفهان موردتقدیر قرار گرفتند. در پایان این مراسم از احمدی ونهری مدیر گمرک اصفهان و کریم سلیمی از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به‌عنوان خادم صادرات تجلیل شد.

جمعی از صادرکنندگان نمونه در قالب یک فیلم مستند به ارایه چالش های پیش روی صادرات استان پرداختند.

موضوعات :
در همین رابطه