رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

با حضور هیات چینی در اتاق قزوین مقرر شد

چینی ها در بندر خشک و شبکه ریلی قزوین سرمایه گذاری می‌کنند

هیات تجاری هفت نفره از چین برای بررسی اجرای پروژه‌های شبکه ریلی و بندر خشک به قزوین آمده و در اتاق قزوین با فعالان اقتصادی دیدار و گفتگو کردند.

20 آذر 1395
کد خبر : 5778
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هیات تجاری هفت نفره از چین برای بررسی اجرای پروژه‌های شبکه ریلی و بندر خشک به قزوین آمده و در اتاق قزوین با فعالان اقتصادی دیدار و گفتگو کردند.

سید علی حسینی، عضو هیات نمایندگان اتاق قزوین در نشست با هیات چینی گفت: از چند سال قبل یک طرح مهم در حوزه شبکه ریلی و حمل‌ونقل کالا و نیز ایجاد بندر خشک ارائه‌شده که آمادگی داریم با مشارکت هیات ‌های خارجی اجرا شود.

حسینی افزود: در سفر رئیس‌جمهور به استان برای توسعه شبکه ریلی و ایجاد بندر خشک هم موافقت‌هایی صورت گرفت که تسریع در شبکه ریلی راه‌آهن قزوین به رشت و اجرای طرح‌های ملی و بین‌المللی از آن جمله است.

«یو جینگ یو»، مدیر مرکز هماهنگی شعبه پل زمینی ارتباطی اتحادیه حمل‌ونقل و ارتباطات کشور چین گفت: مهم‌ترین هدف از سفر این هیات تجاری و بازرگانی توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری است که امیدواریم به نتایج خوبی دست‌ یابیم.

مدیر مرکز هماهنگی شعبه پل زمینی ارتباطی اتحادیه حمل‌ونقل و ارتباطات کشور چین گفت: برای سرمایه‌گذاری در اجرای شبکه ریلی و بندر خشک و کاهش هزینه و زمان ترانزیت کالا به ایران آمادگی داریم.

جنگ یو افزود: برای ادامه مسیر ریلی جاده ابریشم که می‌تواند در کاهش هزینه‌های ترانزیت کالا در این مسیر مؤثر باشد مصمم هستیم و امیدواریم طرح‌های مهمی را عملیاتی کنیم.

مدیر مرکز هماهنگی شعبه پل زمینی ارتباطی اتحادیه حمل‌ونقل و ارتباطات کشور چین بیان کرد: بخشی از محموله‌هایی که از شهر «ای ایوو» چین به مقصد ایران با کشتی بارگیری می‌شود حدود ۴۰ روز در راه است که با اجرای شبکه ریلی می‌توان این مدت را به ۲۰ روز کاهش داد.

جینگ یو تصریح کرد: حجم ۴۰ میلیارد دلاری تجارت ایران و چین ایجاب می‌کند تا با توسعه شبکه ترانزیت کالا و شبکه ریلی برای کاهش هزینه و زمان جابجایی اقدام شود که با استفاده از ظرفیت‌های موجود و همکاری مشترک می‌توانیم به طرح‌های خوبی برسیم.

وی افزود بیشتر محموله‌ها از طریق دریا به بندرعباس می‌رسد و ما تمایل داریم با توسعه مسیرهای ریلی برای توسعه روابط تجاری و بازرگانی و کاهش هزینه‌ها اقدام کنیم.

کاهش زمان حمل کالا بسیار مهم است

هیات چینی همچنین با استاندار قزوین در مرکز سرمایه‌گذاری  این استان  با حضور رئیس اتاق دیدار کردند.

رئیس اتاق قزوین گفت: ساخت بندر خشک و توسعه شبکه ریلی با مشارکت بخش خصوصی کشور چین و استان قزوین عملیاتی می‌شود.

علیرضا کشاورز قاسمی در جلسه هیات چینی با استاندار قزوین در مرکز سرمایه‌گذاری استان قزوین گفت: هیات چینی برای بررسی وضعیت ترانزیت ریلی در ایران و استان قزوین درسفر یک‌روزه  به استان از ایستگاه‌های قطار بازدید کردند.

وی افزود: در مذاکراتی با مدیرکل راه‌آهن شمال غرب از توانمندی شبکه ریلی اطلاع لازم کسب شد و هیات چینی از آب‌انبار سردار و سرای سعدالسطنه نیز بازدید کرد تا باقابلیت‌های گردشگری نیز آشنا شود.

کشاورز قاسمی تصریح کرد: ایجاد شبکه ریلی و راه‌اندازی قطار برای ترانزیت کالا و تشکیل مرکز لجستیک ایران و چین از ضرورت‌هایی است که می‌تواند سود اقتصادی مناسبی برای ایران و چین داشته باشد و اگر یک درصد مجموع ۴۰ میلیارد دلار کالای تجاری دو کشور توسط قطار جابجا شود به ۴۰ هزار واگن نیاز داریم که ارزش هر واگن ۱۰۰ هزار دلار است که روزانه به سه قطار برای جابجایی نیاز داریم.

رئیس اتاق قزوین یادآور شد: حمل کالا با قطار در ۱۴ روز و با کشتی ۳۴ تا ۴۰ روز طول می‌کشد و کاهش زمان در این بخش بسیار اهمیت دارد.

وی گفت: در مرحله اول به قطعه زمینی به مساحت حدود یک هزار مترمربع برای تخلیه و بارگیری ۴۱ واگن نیازمندیم که قطعه زمینی در جنب نیروگاه و روبروی شهرک صنعتی کاسپین به هیات چینی برای شروع طرح پیشنهادشده که موردتوجه قرارگرفته است.

کشاورز قاسمی اظهار امیدواری کرد: با پیگیری موضوع از سوی هیات‌های ایرانی و چینی عملیات اجرای بندر خشک و شبکه ریلی به‌زودی آغاز شود.

هیات تجاری هفت نفره سرمایه‌گذاران و مدیران اتحادیه حمل‌ونقل و ارتباطات کشور چین شامل مدیر مرکز هماهنگی شعبه پل زمینی ارتباطی اتحادیه حمل‌ونقل و ارتباطات کشور چین، معاون دبیر کل لجستیک پل زمینی و ارتباطی آسیا و اروپا، معاون مدیرکل شرکت خدمات ریلی بین‌المللی با مسئولیت محدود و معاون مدیر اتحادیه شهرهای جاده ابریشم بودند.

موضوعات :
در همین رابطه